pepsimaxguy Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har tenkt til og kjøpe en bil forsterker og bruke den i stuen. Jeg har lest på ett par forum og der sies det at jeg må ha ett bilbatteri men kan jeg ikke bare koble en 12v omformer sånn du får med f.eks en disko kule? Eller må jeg kjøpe ett bilbatteri og lader? eller kan jeg bruke en 12v omformer? det er en 4 kanals forsterker. og jeg skal kjøpe den på http://www.netonnet.no/art/bil-og-bat/bils...116751,4698)der var linken og:) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Du trenger ikke nødvendigvis et bilbatteri, men noe batteri må du ha. Et lite 10-20Ah forseglet batteri skal holde (anbefaler forseglet batteri fremfor åpne våtceller fordi forseglede batterier slipper ikke ut gass i noen større grad). Grunnen til at du må ha det er fordi disse forsterkerene trekker større mengder strøm i korte øyeblikk. Det vil ikke en liten strømforskyner klare å levere. Du kommer nok bedre ut med en forsterker laget for formålet å brukes innendørs fra 230V. Endret 25. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det der er en drittforsterker, som ikke vil gi deg noe som helst i stua di, så mitt tips blir å drite i den, og heller finne en gammel 230v forsterker på finn.no eller lignende. Skal du bruke den forsterkeren du linker til, så trenger du et forholdsvis dyrt 12v power for å få noe effekt av den, så det lønner seg absolutt ikke. Og bare så du er klar over det, så gir den forsterkeren ca 4x60watt i 4ohm, og de fleste hjemmehøyttalere er på 8ohm, så da gir forsterkeren ca 4x30watt Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Det der er en drittforsterker, som ikke vil gi deg noe som helst i stua di, så mitt tips blir å drite i den, og heller finne en gammel 230v forsterker på finn.no eller lignende. Skal du bruke den forsterkeren du linker til, så trenger du et forholdsvis dyrt 12v power for å få noe effekt av den, så det lønner seg absolutt ikke. Og bare så du er klar over det, så gir den forsterkeren ca 4x60watt i 4ohm, og de fleste hjemmehøyttalere er på 8ohm, så da gir forsterkeren ca 4x30watt denne da? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19321420 den forsterkeren, er den noe å satse på? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Har alltid hatt litt sans for Technics, men prisen er way out i mine øyne. 500,- inkl. frakt(!) ville vært mitt maxbud. Må vel være 12-15år gammel den der. men kan jeg ikke bare koble en 12v omformer sånn du får med f.eks en disko kule?Forsterkeren er avsikret med 60A ifølge bildet, som da er max strømtrekk forsterkeren kan kreve av strømtilførselen, mens en discokule-omformer gir rundt 0,5A... den vil vel knapt greie å slå på forsterkeren. Med Denver + bilbatteri + lader har du vel betalt mer enn for en billig hjemmeforsterker, derfor er det bare enkelte som driver med slik eksperimentering lenger, og da gjerne mens de venter på at hjemmebrenten skal bli ferdig. Endret 25. oktober 2009 av transmedia.no Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Har alltid hatt litt sans for Technics, men prisen er way out i mine øyne. 500,- inkl. frakt(!) ville vært mitt maxbud. Må vel være 12-15år gammel den der. men kan jeg ikke bare koble en 12v omformer sånn du får med f.eks en disko kule?Forsterkeren er avsikret med 60A ifølge bildet, som da er max strømtrekk forsterkeren kan kreve av strømtilførselen, mens en discokule-omformer gir rundt 0,5A... den vil vel knapt greie å slå på forsterkeren. Med Denver + bilbatteri + lader har du vel betalt mer enn for en billig hjemmeforsterker, derfor er det bare enkelte som driver med slik eksperimentering lenger, og da gjerne mens de venter på at hjemmebrenten skal bli ferdig. så vist jeg får presset den ned i 500kr, så skal jeg kjøpe den? og jeg lurte på en ting til. for jeg skal koble 6subber og 6 diskant høytallere til. og jeg lurte på om den ville tålt det. og han bor rett i nærheten av meg så frakten den er en liten gåtur:) Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 6 subs og 6 diskant, men ingen mellomtone-høyttalere?? Om den tåler det kommer jo helt an på impedansene til høyttalerne (særlig subbene da) og hva forsterkeren kan lastes med (neppe mindre enn 8 ohm på hver utgang)... Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 6 subs og 6 diskant, men ingen mellomtone-høyttalere?? Om den tåler det kommer jo helt an på impedansene til høyttalerne (særlig subbene da) og hva forsterkeren kan lastes med (neppe mindre enn 8 ohm på hver utgang)... mellomtone høytallere? er det de som ser ut som den på bilde, de jeg har tatt gul greie rundt? vist det er så har jeg 4 sånne vertfall:) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det er bare bassporter/reflexrør Ingen form for høytalerelement.. Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Det er bare bassporter/reflexrør Ingen form for høytalerelement.. ja men det er noen sånne uten om som er to ledinger bakpå jeg å trodde noen av de kunn var luftinntak men det var noen som var 2 kabler bakpå Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Det er bare bassporter/reflexrør Ingen form for høytalerelement.. der er en bedre fremvisning:) Endret 26. oktober 2009 av pepsimaxguy Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Ser ut til å være horndiskanter det der.. 2 forskjellige ting Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Ser ut til å være horndiskanter det der..2 forskjellige ting ååå, hva gjør de da? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Der har du mellomtonehøyttalere og diskanter ja. Sikkert noen som vil kalle det subwoofere de der runde i midten, men dét er å ta i. Dette prosjektet virker litt dødfødt, men ta gjerne et bilde av alle høyttalerne dine, så fer me sjå... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Der har du diskant og sub, men ingen mellomtone... Diskant = høye toner, bass = lave toner.... mellomtone er alt i mellom der Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Låter som en litt for skarp diskant, men tåler mer enn en vanlig diskant, uten at jeg har så veldig peil på sånt, så derfra sender jeg ballen videre til noen med bedre peil Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 okei jeg skal ta ett bilde av alt i alt. så ska dere få se:) men det må jeg nok gjøre i morgen får fosterboreren min sover og mesteparten står der;) hadde ikke plass på mitt rom Lenke til kommentar
pepsimaxguy Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 jeg har en forster foresten men den har 1 kanal får jeg klarte å sprenge 2 sikringer og når jeg skulle bytte de så røk jeg en leding. den har 6A men jeg puttet inni en 15A jeg vet ikke om det har noen virkning. og jeg gidd ikke og bytte den flere ganger. for den har elp kasett og cd og sånn utak sånn at jeg kan ha eks ps3 koblet til, så jeg kjøper ny forsterker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå