Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil forsterker i hjemmet

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til og kjøpe en bil forsterker og bruke den i stuen. Jeg har lest på ett par forum og der sies det at jeg må ha ett bilbatteri men kan jeg ikke bare koble en 12v omformer sånn du får med f.eks en disko kule? Eller må jeg kjøpe ett bilbatteri og lader? eller kan jeg bruke en 12v omformer? det er en 4 kanals forsterker. og jeg skal kjøpe den på http://www.netonnet.no/art/bil-og-bat/bils...116751,4698)der var linken og:)

post-203197-1256495623.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke nødvendigvis et bilbatteri, men noe batteri må du ha. Et lite 10-20Ah forseglet batteri skal holde (anbefaler forseglet batteri fremfor åpne våtceller fordi forseglede batterier slipper ikke ut gass i noen større grad).

Grunnen til at du må ha det er fordi disse forsterkerene trekker større mengder strøm i korte øyeblikk. Det vil ikke en liten strømforskyner klare å levere.

Du kommer nok bedre ut med en forsterker laget for formålet å brukes innendørs fra 230V.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det der er en drittforsterker, som ikke vil gi deg noe som helst i stua di, så mitt tips blir å drite i den, og heller finne en gammel 230v forsterker på finn.no eller lignende.

Skal du bruke den forsterkeren du linker til, så trenger du et forholdsvis dyrt 12v power for å få noe effekt av den, så det lønner seg absolutt ikke.

Og bare så du er klar over det, så gir den forsterkeren ca 4x60watt i 4ohm, og de fleste hjemmehøyttalere er på 8ohm, så da gir forsterkeren ca 4x30watt

Lenke til kommentar
Det der er en drittforsterker, som ikke vil gi deg noe som helst i stua di, så mitt tips blir å drite i den, og heller finne en gammel 230v forsterker på finn.no eller lignende.

Skal du bruke den forsterkeren du linker til, så trenger du et forholdsvis dyrt 12v power for å få noe effekt av den, så det lønner seg absolutt ikke.

Og bare så du er klar over det, så gir den forsterkeren ca 4x60watt i 4ohm, og de fleste hjemmehøyttalere er på 8ohm, så da gir forsterkeren ca 4x30watt

denne da? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19321420 den forsterkeren, er den noe å satse på?

Lenke til kommentar

Har alltid hatt litt sans for Technics, men prisen er way out i mine øyne. 500,- inkl. frakt(!) ville vært mitt maxbud. Må vel være 12-15år gammel den der.

men kan jeg ikke bare koble en 12v omformer sånn du får med f.eks en disko kule?
Forsterkeren er avsikret med 60A ifølge bildet, som da er max strømtrekk forsterkeren kan kreve av strømtilførselen, mens en discokule-omformer gir rundt 0,5A... den vil vel knapt greie å slå på forsterkeren. Med Denver + bilbatteri + lader har du vel betalt mer enn for en billig hjemmeforsterker, derfor er det bare enkelte som driver med slik eksperimentering lenger, og da gjerne mens de venter på at hjemmebrenten skal bli ferdig. Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
Har alltid hatt litt sans for Technics, men prisen er way out i mine øyne. 500,- inkl. frakt(!) ville vært mitt maxbud. Må vel være 12-15år gammel den der.

men kan jeg ikke bare koble en 12v omformer sånn du får med f.eks en disko kule?
Forsterkeren er avsikret med 60A ifølge bildet, som da er max strømtrekk forsterkeren kan kreve av strømtilførselen, mens en discokule-omformer gir rundt 0,5A... den vil vel knapt greie å slå på forsterkeren. Med Denver + bilbatteri + lader har du vel betalt mer enn for en billig hjemmeforsterker, derfor er det bare enkelte som driver med slik eksperimentering lenger, og da gjerne mens de venter på at hjemmebrenten skal bli ferdig.

så vist jeg får presset den ned i 500kr, så skal jeg kjøpe den? og jeg lurte på en ting til. for jeg skal koble 6subber og 6 diskant høytallere til. og jeg lurte på om den ville tålt det. og han bor rett i nærheten av meg så frakten den er en liten gåtur:)

Lenke til kommentar
6 subs og 6 diskant, men ingen mellomtone-høyttalere?? Om den tåler det kommer jo helt an på impedansene til høyttalerne (særlig subbene da) og hva forsterkeren kan lastes med (neppe mindre enn 8 ohm på hver utgang)...

mellomtone høytallere? er det de som ser ut som den på bilde, de jeg har tatt gul greie rundt? vist det er så har jeg 4 sånne vertfall:)

post-203197-1256515720_thumb.jpg

Lenke til kommentar

jeg har en forster foresten men den har 1 kanal får jeg klarte å sprenge 2 sikringer og når jeg skulle bytte de så røk jeg en leding. den har 6A men jeg puttet inni en 15A jeg vet ikke om det har noen virkning. og jeg gidd ikke og bytte den flere ganger. for den har elp kasett og cd og sånn utak sånn at jeg kan ha eks ps3 koblet til, så jeg kjøper ny forsterker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...