Gå til innhold

Bør folk 'forvente' gratis pc hjelp?


SineTwo

Anbefalte innlegg

Om dere har foreldre som sitter med 5 fjernkontroller og null teknisk innsikt: Ikke kjøp Harmony One. Da blir det telefon hver gang de skal slå på TV.

 

Typisk

- Nå står TV av, men den boksen med kabelTV er på!

+ Har du slått på TV med knappen, fysisk på TVen?

- Må jeg det? Det har jeg aldri gjort med den gamle kontrollen!!

+ Det har du nok om du nå må gjøre det.

- Se der ja, nå virker det. Den nye kontrollen skjønner jeg ingenting av.

 

-Jeg klarer ikke ta på pause på filmen!

+Har du trykket på Activities - Se på film?

-Nei? Jeg tok DVD i spilleren, så startet den, nå kan jeg ikke ta på pause...

+Trykk på Activites - Se på film.

-Gjorde det, men det ble fortsatt ikke pause!

+Trykk nå på pauseknappen på fjernkontrollen.

-Se der ja! Mye vanskeligere enn den gamle kontrollen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde aldri kombinert linux + folk som ikke kjenner til pc :)

Hvorfor ikke? Det er de som er inngrodd i Windows som sliter mest med Linux ;)

 

Er det jeg mener, fattern pr0vde vista og fikk helt fnatt. Jeg hadde ogsaa faatt det og det er derfor jeg holdt meg til windows xp. Jeg har sterk tro paa at eldre mennesker har mer problemer med endringer enn der yngre har - men jeg kan jo ta feil... :)

 

Ja, men Vista er til forveksling likt XP, men det er ikke nøyaktig likt. Noe som ligner, men ikke er helt det samme er verre å forholde seg til enn noe helt nytt. Dessuten er f.eks. Ubuntu svært enkelt og logisk lagt opp for å minimere misforståelser, og du, som snill og hjelpsom pode, kan gjøre det enda lettere ved å fjerne alt som ikke trengs fra menyer og skrivebord. Try it out ;)

Lenke til kommentar
Om dere har foreldre som sitter med 5 fjernkontroller og null teknisk innsikt: Ikke kjøp Harmony One. Da blir det telefon hver gang de skal slå på TV.

 

Typisk

- Nå står TV av, men den boksen med kabelTV er på!

+ Har du slått på TV med knappen, fysisk på TVen?

- Må jeg det? Det har jeg aldri gjort med den gamle kontrollen!!

+ Det har du nok om du nå må gjøre det.

- Se der ja, nå virker det. Den nye kontrollen skjønner jeg ingenting av.

 

-Jeg klarer ikke ta på pause på filmen!

+Har du trykket på Activities - Se på film?

-Nei? Jeg tok DVD i spilleren, så startet den, nå kan jeg ikke ta på pause...

+Trykk på Activites - Se på film.

-Gjorde det, men det ble fortsatt ikke pause!

+Trykk nå på pauseknappen på fjernkontrollen.

-Se der ja! Mye vanskeligere enn den gamle kontrollen!

 

Haha, epic ;D

 

Men jeg tror mange her kanskje kan ha mye å hente på å gjøre litt grundigere forarbeid ved førstegangshjelp, i stedet for å gjøre bare det som er minimum hver gang det er behov. Men jeg skal selvfølgelig ikke skjære alle over en kam.

 

For eksempel kan man jo skrive ned noen enkle trinn på en lapp, gå gjennom rutinen grundig der de andre får prøve under ditt oppsyn, og ikke minst: Husk å spørre om det er mer enn det de sa første gang de spurte om hjelp. Ofte er det flere ting de lurer på, men som de ikke tør å si med en gang, og så spør de dagen etter, uka etter eller måneden etter.

Lenke til kommentar
For eksempel kan man jo skrive ned noen enkle trinn på en lapp, gå gjennom rutinen grundig der de andre får prøve under ditt oppsyn, og ikke minst: Husk å spørre om det er mer enn det de sa første gang de spurte om hjelp.

 

Det fungerer utmerket i jobb sammenheng, og gj0r det ofte her selv. Faar andre til aa gaa gjennom min instruks for aa sjekke om det har blitt skrevet ordentlig.

 

Men jeg har pr0vd dette med foreldre f0r... Jeg maatte hendvise de til instruksene flere ganger, men det endte bare opp med at de venta til jeg kom tilbake til Norge paa ferie og ordna det selv. Virker som man maa ta babysteps med enkelte folk :)

 

Merklig nok er det foreldre jeg bruker som eksempler hele tida - var en dokumentar jeg saa en gang og der sa de at ofte faar de barna deres til aa bli 'eksperter' i ting saa de har eksperter hjemme.

 

Subject matter experts paa regnskap, matte, data osv. er ganske greit aa ha hjemme skulle man tro :)

Lenke til kommentar

Har fått expert-stempel jeg også. Helt greit når foreldre, besteforeldre og nærmeste venner (2-3 stk) spør. Da skal jeg gjøre det gratis, da de mest sannsynlig ville gjort det samme for meg. Men utover det så gidder jeg ikke lengre. Er helt klart at det tydeligvis er mye greiere å spørre om "litt PC-hjelp" enn å få en mekaniker til å se på bilen. Selv skal jeg ha brukbart betalt for å hjelpe noen med PCen...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Mener å ha svart på denne tråden før, men uansett..

 

Den dag i dag forventer alle vennene mine, familien og dems venner igjen at jeg skal hjelpe til gratis. Går som oftest greit siden det er familie og venner, men det kan gå litt langt der også. Er utrolig mye mas og kjas når det kommer det at jeg skal hjelpe med datamaskinen.

 

Folk tar det som en selfølge at jeg skal komme å hjelpe dem, og at jeg skal være tilgjengelig hele tiden.

 

Hadde blant annet en i går som jeg skulle hjelpe med en powerpointpresentasjon, og når jeg spurte om betaling fikk jeg bare; << Trodde du var hjelpsom.. >>. Etter litt om og men fikk jeg da avtalt noe betaling for dette, og når vi skulle møtes for å utføre dette, så kom han aldri...

 

Irriterende!

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har noe imot å løse litt vanskelige problemer siden jeg liker utfordringer (om jeg har ledig tid), men visse ting burde virkelig folk klare å finne ut av selv.

Det jeg opplever (særlig med foreldrene mine) er at når de vet de kan spørre deg om hjelp, så prøver de ikke å få det til på egenhånd engang.

 

Prøvde meg for litt siden å få mor til å skaffe ny lisens til NOD32 på egenhånd. Jeg satt med henne igjennom det hele, men istedenfor å gjøre det for henne, så spurte jeg kun spørsmål som: "hva er det du er ute etter å gjøre?", "er det noe på skjermen nå som gir noen hint om hva du må gjøre for å nå målet ditt?".

 

En som gikk igjen når hun satt seg fast var "Har du lest nøye igjennom alle valgene dine?" Da fikk hun et litt skyldig blikk, leste alt en gang til, og vips så stod det jo faktisk akkurat hva som måtte gjøres...

Det tok riktignok 30 min, men fikk vist at det faktisk er mulig å gjøre ting selv, om en bare leser alle valgene (som jo også jeg må gjøre).

 

Har også gitt dem dette bildet i håp om at det kan spare meg for et par dumme spørsmål:

 

tech_support_cheat_sheet.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...