Gå til innhold

Bør folk 'forvente' gratis pc hjelp?

SineTwo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange av dem som begynner å interessere seg for IT, ofte tidlig i ungdomsårene, tar gjerne på seg relevante arbeidsoppgaver over en lav sko. De er ofte litt dumsnille og setter ikke klare grenser for hva de er villig til å gjøre for andre, og resultatet er at de til slutt hjelper både familie, venner og bekjente med deres IT-relaterte problemer uten å kreve noe som helst for arbeidet. Etterhvert får de god praktisk erfaring og kompetanse, og den rene entusiasmen som ligger i å bryne seg på nye IT-relaterte utfordringer går gjerne over til å bli kjedsommelig rutine etterhvert som de blir såpass dyktige at denne typen gratisarbeid ikke lenger byr på noen utfordringer. Dette, i takt med at de vokser til, fører til at de på et eller annet tidspunkt innser at det er på tide å sette foten ned å ivareta seg selv. Når de da begynner å avvise folk eller fremsetter krav om solid betaling kuttes henvendelsene ned til et minimum, og bare dem som er villige til å betale står igjen med noe håp om å få hjelp.

Det er flere år siden jeg sluttet å yte gratis service når en eller annen halvveis ukjent gjøk ville ha meg til å kikke på "mikkemus"-problemet sitt. Skal noen ha min service i dag tar jeg meg en obskønt høy timebetaling. Unntaket i forhold til den faste timebetalingen er eventuelt enighet om gjensidige ytelser, eksempelvis "jeg fikser nettverket ditt, du ordner bilen min" eller for den aller nærmeste familien der det er en naturlig balanse i forhold til dette her.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest over (som mange andre) er at fordi man kanskje har litt data bakgrunn, saa skal man kunne vite alt annet som har str0m f0rende gjennom seg :)

Tror folk flest ikke helt forstaar det store bildet f0r du kan gi dem gode eksempler paa hvordna det hadde paavirket deres fritid hvis folk spurte dem om diverse ting.

Kjenner f.eks. flere her i London som nesten bare forventer biltur fordi noen har bil - er ikke akkurat morro for de folka heller :)

Lenke til kommentar

Jobber som spesialist innen IT, og kan si at jeg er veldig glad i (yeeeah) å "få høre det" når man ikke kan hjelpe noen med skrivertoner/fax/programfunksjoner på jobb. Har ikke noe imot å hjelpe nærmeste familie, men tar betalt hvis det dreier seg om f.eks. bygging av PC for litt fjernere familie eller andre folk.

Lenke til kommentar

Haha, kul t-skjorte!

Ja, jeg er også en av de som er "it-eksperten" i familien min og vennekretsene mine. Ganske slitsom av og til, men det går som oftest bra.

Har også lagt merke til at folk jeg hjelper er som oftest utakknemlige! Det mister man lysten på å hjelpe dem av.

Trenger egentlig ikke å si mer, alt ellers er blitt sagt. Og jeg er 100% enig i hva fargot sier. Jeg sitter uten utfordringer, det blir en forbanna kjedelig rutine og jeg mister lysten og ivrigheten til å hjelpe når det ikke er en utfordring.

Så jeg må nok skjerpe meg. Hehe :p

Lenke til kommentar

Jeg har også sånn ekspert rykte, skjønner egentlig ikke hvorfor, fordi jeg har egentlig ikke så mye peiling på pc.

Altså jeg kan ikke noe om hovedkort o.l. altså noe fysisk om pc'en, men det jeg er god på er at hvis det oppstår et problem på selve pc'en, altså at et program ikke funker o.l. så pleier det ikke å ta lang tid for meg å fikse det på en eller annen måte. Men hvis noen ber meg om å bytte hovedkort o.l. gir jeg bare jobben til noen andre.

Nå, det som irriterer meg mest når jeg hjelper folk, er de som ikke lar deg sette deg ned med pc'en å titte på problemet. De som absolutt insisterer på at de skal sitte å trykke mens du skal si hva de skal gjøre.

Det er jo ikke alltid dette er like lett, da man ofte må se på flere ting samtidig. Og når man da må stå å tenke mens samtidig skal prøve å forklare noen hvor noe ligger og hva man skal trykke på (noe man selv ville gjort iløpet av 1 sekund hvis man selv satt med musen i hånda) så går ting ofte litt i surr.

Nei, når jeg skal "fikse" pc'er, da skal jeg sitte med kontrollen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder mine foreldre synes jeg det er greit å hjelpe til gratis. De har tross alt dekket alle mine kostnader gjennom hele oppveksten, så det skulle bare mangle at jeg er hjelpsom tilbake. Broren min bor ikke så langt unna, men langt nok til at vi kan gjøre "en tur" ut av det, så spiser vi middag og bruker en dag/helg sammen. Søstera mi er litt verre, men nå har det i grunn vært tyst ang. PC-problemer en god stund fra den kanten.

Synes at kanskje særlig at de som fremdeles bor hjemme gratis og får middagen servert, klærne vaska og utgifter dekket burde revurdere klagingen hvis man må hjelpe foreldre. Det er sinnsykt mye jobb å være foreldre, og det er ingen som betaler for det.

Når det gjelder nære venner stiller jeg som regel opp gratis, for da blir det kaffe, pils, litt spilling el., men når det gjelder mer perifere bekjente, som tidligere studiekamerater etc, velger jeg å henvise dem til nærmeste servicested, i mitt tilfelle Elkjøp, eller å ta betalt selv.

Men et tips fra meg: Lær dere litt Linux 101, for eksempel Ubuntu eller Fedora, finn ut hvordan man gjør dagligdagse ting der og skaff dere grei nok kunnskap om hvordan ting fungerer, og installer dét til foreldre eller besteforeldre. Når man er vant til å bruke det tar det under en time å installere systemet og legge inn alle nødvendige programmer, så kan man kanskje bruke en liten time til på å lære mor hvordan hun gjør ting i Ubuntu i stedet for Windows. Installerte en Ubuntu-variant til min mor for over et år siden, og nå er det jeg som må ringe til henne for å spørre om det er noe hun har problemer med. :)

Hvorfor Linux til foreldre?

- De spiller svært sjeldent spill (som krever Windows).

- De bruker svært sjeldent programmer som er plattform-spesifikke og ikke har jevngode alternativer i åpen kildekode. De bruker maskinen oftest til mail, nettsurfing og bilder. Dette hånderer GNU/Linux helt fint med programmer som Mozilla Thunderbird eller Evolution for mail, Firefox eller Opera for nettsurfing og Picasa eller F-spot for bildehåndtering.

- Virustruslene fra Windows er borte, og de trenger ikke bekymre seg for slikt. (En gjenganger er jo "å, maskina mi gjør sånn og sånn, tror jeg har fått virus!")

- Ubuntu (f.eks.) er svært lett å modifisere for å få et enklest mulig brukergrensesnitt, dvs færrest mulig knapper og andre skumle ting, og klare og tydelige ikoner (som kan forstørres individuelt) på skrivebordet. Eller kanskje en OSX-lignende dock med de mest brukte programmene? Etcetcetc.

- De kommer ikke til å "tilfeldigvis" slette programmer eller viktige programfiler fordi hjemmemappa deres er adskilt fra resten av systemet, og de har ikke skriverettigheter på systemfilene uten å ta spesifikke grep. De trenger det ikke heller. Alt av installasjon og avinstallasjon av programvare går gjennom ett enkelt program, men hvis du gjør forarbeidet grundig nok vil de aldri ha behov for å gjøre dette selv.

- Linux blir ikke tregere og tregere for hver dag som går. Etter tre år starter Ubuntu like kjapt som da systemet var ny-installert. Pr. Ubuntu 9.10 er oppstartstiden på ca 10 sekunder på en gjennomsnittlig PC. Faktisk starter og avslutter en standard Ubuntu-installasjon så raskt at du kan skru på og av og på igjen en Ubuntu-maskin mens du venter på at Vista skal starte.

- Oppdateringene gjøres kun mens systemet er oppe og går, og du blir aldri påkrevd å restarte maskinen, selv om det anbefales etter spesielt kjerne-oppdateringer. Du slipper vente-skjermen med "Windows installerer oppdateringer..." -etter- at du bestemte deg for å skru av eller restarte maskinen.

Tja. Det har ihvertfall løst mine "omg plz halp!"-problemer ;)

Lenke til kommentar

folk flest jeg har hjulpet med PC har faktisk gitt meg penger.

jeg tar som oftes ikke imot pengene. liker at dem viser at dem er takknemlige, men jeg syns det er drøyt av meg å "ta" penger av folk for å sette inn mer ram eller noe.

en annen positiv ting med å ikke få noe/kreve noe, er at da ligger det en tjeneste til overs til deg senere:)

Endret av probin
Lenke til kommentar

Du har et point her, men hva skjer naar de bruker windows paa jobben?

Foreldre klikker virkelig paa de minste tingene - "DETTE ER IKKE SOM PAA JOBBEN".

Jeg hadde aldri kombinert linux + folk som ikke kjenner til pc :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde det motsatte problemet før med mine besteforeldre. Problemet var at de gav meg mye penger for den minste ting. Hver gang jeg var hos dem var det alltid noe med pcen, men det var for det meste småting.

Fikk f.eks 100kr for å bytte bakgrunn, 200 for å lage en bruker til hver av dem, 200 for å installere gratis antivirus.

Dem skulle absolutt alltid gi meg penger for den minste ting, følte meg frekk, så nå gir jeg dem alltid 1 års gratis pc service til jul.

Jeg ser ikke problemet^^ Men folk er forskjellige :)

Lenke til kommentar

Du har et point her, men hva skjer naar de bruker windows paa jobben?

Foreldre klikker virkelig paa de minste tingene - "DETTE ER IKKE SOM PAA JOBBEN".

Nå er det ikke alle foreldre som har jobber som tilsier at de skal bruke PC på jobben...

Jeg er helt enig i at Linux er et genialt enkelt system som passer til de aller fleste "eldre" brukere.

Jeg har selv installert Linux til min mor, og hun mestret det glatt uten å ha noen PC-erfaring i det hele tatt. I tillegg kjører hun Windows på sin nye stasjonære, helt uten problemer.

Lenke til kommentar

Vel jeg liker ikke dette selv, bruker som regel og hjelpe med småting, som små raske installasjoner eller fjerning av virus osv.

Men når jeg må formatere\bygge\velge ny pc for de, da syntes jeg det går for langt, og det får man heller ikke betalt for.

Hadde jeg startet et firma her i den lille bygda jeg bor i ville jeg blitt rik.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er de som er inngrodd i Windows som sliter mest med Linux ;)

Er det jeg mener, fattern pr0vde vista og fikk helt fnatt. Jeg hadde ogsaa faatt det og det er derfor jeg holdt meg til windows xp. Jeg har sterk tro paa at eldre mennesker har mer problemer med endringer enn der yngre har - men jeg kan jo ta feil... :)

Endret av SineTwo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...