SineTwo Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Prøvde å finne en gammel forum tråd fra hw.no, men starter da ny istedet - 20 minutter på hw.no / google search gav meg nada Hva synes dere om familie/venner/bekjente/kjente som spør om gratis pc hjelp? Jeg ser for meg ofte at folk ikke vil unødig spørre en venn som er lege om gratis privat time uten å føle seg utrolig skyldig - det samme gjelder vel forståvidt advokater også. Men jeg merker stadig vekk at man skyter seg i foten hvis man blir kjent som "pc-eksperten" i familien, og må ofte hjelpe folk. Inntrykket jeg får er: De er ikke spesielt takknemlige De forventer at du bare skal hjelpe dem - gratis. Dette kommer også kanskje fra folk som vanligvis aldri kontakter deg, men har hørt at du kan ting om tang og prøver seg Selv som lege eller advokat er folk ofte mer takknemlige og jeg kan fort se at de får seg en god flaske vin/middag eller betaling for deres tid. Hvorfor har det blitt slik? Eller er det bare jeg som har erfart slike hendelser? Noen ganger har folk vært utrolig takknemlige og sagt at de skal betale, men jeg ber dem heller bare kjøpe meg et par øl når vi stikker ut eller noe liknende - koster mindre enn betalingen men er litt mindre 'business' Hva synes dere? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Glem ikke at de blir sure hvis du ikke klarer å løse problemet. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg hater virkelig det. Er dessverre kjent som den "pc-eksperten" i familien og blant venner, og dessverre har det ført med seg mange tråkige timer. Har lært meg å aldri si at jeg kan f.eks. programmere. Det blir, som du sa, som å skyte seg selv i foten. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Allerede som 14-åring har jeg fått det stempelet Da er de heldigvis ikke så utakknemlige. Personelig syns jeg ikke at folk bør forvente seg gratis pchjelp. - men kan spørre pent, så er det større sjans Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Glem ikke at de blir sure hvis du ikke klarer å løse problemet. "Ikke løse problemet" ? Har heldigvis ikke skjedd enda... Utrolig hva som kan fixes med Format c: /y Men lønn har uteblitt... Endret 25. oktober 2009 av Qtecman Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 .. og la meg legge til: hvis løsningen ikke faller i smak, som for eksempel hvis den innebærer å gjøre en ørliten innsats selv (les: backup) Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Det var en som ville at jeg skulle installere VLC på mac'en hennes - så jeg hjalp til, hadde aldri rørt en mac. Mac'en var på vei til å være korrupt og OSet måtte installeres igjen. Hvem måtte fikse det? Joda, jeg måtte Flere timer i apple store osv. Lærte en del om mac da faktisk, men at hun fremdeles trodde det var jeg som førte mac'en til nær død var jo ganske teit - men betaling ble det jo Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er kjent som pc guruen i familien. Jeg kan gi veiledning, men hjelper dem ikke fysisk, diverse guider kan de få. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 tåkeprat som "jeg kan vel se på det en eller annen gang" for så å glemme hele samtalen funker fint også Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 ...diverse guider kan de få. Haha, det er jo evig morsomt å gi en link fra http://lmgtfy.com med riktig svar, når de snur seg og sier "hvilken link skal jeg trykke på"? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Guiden "how to get bluescreen of death" er favoritt å gi bort. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Kjenner selv til problemet, da jeg er den med absolutt best teknisk innsikt når det kommer til sånne ting i familien. Så jeg må alltid løse alle pc/tv-problemene som oppstår. Går stort sett greit da. Men som The Joker sier i The Dark Knight; "If you're good at something, never do it for free." Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Det er jo klart de ikke trenger å vise takknemlighet. De forventer at du liker å gjøre dette. De har et forvrengt syn på ting som man bare får godta. Men ellers synes jeg det er kjempehyggelig å være hjelpsom! Hvis det var noe jeg ikke hadde peiling på, og ikke kunne å bruke google, så hadde jeg sikkert vurdert å spørre noen om hjelp selv, etter et par timer med prøving og feiling. Endret 25. oktober 2009 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg liker også å være hjelpsom, og syns bare det er hyggelig stort sett. Problemet er at jeg er såpass sta, at jeg gir meg ikke før jeg har fått løst problemet. Og hvis jeg sliter skikkelig så ender som oftest med at jeg bruker _veldig_ mye av tiden min på det. Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 etter et par timer med prøving og feiling. Det er nok noe sjeldent at de prøver seg på feilsøking? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Enig. En annen ting som irriterer er når jeg hjelper mamma eller pappa. Hvis jeg gjør mer enn 5 klikk så blir de helt sprø og spør: "HVaaa må man gjøre alt det der hver gang nå da? Hvorfor så mye klikking og innstallering? Det er sååå mye styr altsååå!" Lenke til kommentar
faldmo Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 meh, synes det bare er hyggelig jeg, jeg kan ikke så mye at det gjør noe men aldri noen i familien som har hatt noen veldig store og seriøse problemer som jeg ikke har kunnet fikse uansett, og betaling for og hjelpe familie/venner? Det skjer ikke, at det fort kan ta med 1-2timer spiller nada rolle. Er variert hvor takknemlige folk er men det endrer ikke at det er familie/venner så gjør ikkeno for min del. Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Allerede som 14-åring har jeg fått det stempelet Da er de heldigvis ikke så utakknemlige. Personelig syns jeg ikke at folk bør forvente seg gratis pchjelp. - men kan spørre pent, så er det større sjans 14 år sjølv, og tydelegvis fått tittelen "ekspert på ALT som har med kretskort, straum, eller operatvisystem" Rikstv-boksa funkar ikkje? Rop på meg. Slå på PS2'en? Rop på meg. Ein gong hjalp eg bestefaren min med å kjøpe ny bærbar, sette opp nettverk(ledninger, telefonlinjer, osv osv, som eg ikkje har NOKO erfaring med), og installere antivirus, firefox, java, flash, osv. Eg klagar ikkje though, fekk 200 kroner for jobben Men ellers har eg ikkje fått nokre store forespørslar om hjelp, men må trå til no og då. Off topic: 14 :O ? Er det current age? Eg skulle gjerne ha møtt foreldra som bestiller ein 200mW laser til barnet sitt. Eller adoptert dei Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg må nesten skaffe meg hage bare så jeg kan be folk om å slå plenen min når de er ute etter gratis og selvfølgelig PC-hjelp. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg kjenner meg veldig igjen. Et raskt takk er vanligvis det eneste man får, selv etter å ha brukt mange timer på noe. Etterhvert lærer man å være litt mer anonym for å ikke bli kjent som en guru som fikser alt bare man knipser i luften, som om vi skulle være kelnere (som ikke får verken tips eller lønn). Jeg avviser sjelden venner som spør om noe, og hjelper mer enn gjerne til med småting, men å forvente at man skal stille opp på flekken til alle døgnets tider uten et øre vil jeg påstå er litt for mye forlangt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå