Gå til innhold

Rambrikker: forskjeller på CL?

Anbefalte innlegg

Er i startgropa for en ny pc. Blir en Intel i7 920, men har ikke landet helt på hovedkort (mulig Asus P6T Deluxe V2) og Ram. Har tittet litt rundt angående rambrikker... legger merke til at flere nettbutikker som tilbyr oppgraderingspakker og ferdigbygde pc'er bruker CL9 brikker. Jeg lurer litt på CL7 til mitt oppsett. Vet de er noe dyrere, og det jeg lurer på da er om ytelsen står i forhold til prisforskjellen? Har systemet noe mer nytte av CL7-brikker enn CL9-brikker? Og hva får jeg mest igjen for, 1333MHz eller 1600MHz?

Er det ellers noe jeg bør passe på i forhold til valg av Ram? Av merker står det mellom Corsair og OCZ (tror jeg :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er i startgropa for en ny pc. Blir en Intel i7 920, men har ikke landet helt på hovedkort (mulig Asus P6T Deluxe V2) og Ram. Har tittet litt rundt angående rambrikker... legger merke til at flere nettbutikker som tilbyr oppgraderingspakker og ferdigbygde pc'er bruker CL9 brikker. Jeg lurer litt på CL7 til mitt oppsett. Vet de er noe dyrere, og det jeg lurer på da er om ytelsen står i forhold til prisforskjellen? Har systemet noe mer nytte av CL7-brikker enn CL9-brikker? Og hva får jeg mest igjen for, 1333MHz eller 1600MHz?

Er det ellers noe jeg bør passe på i forhold til valg av Ram? Av merker står det mellom Corsair og OCZ (tror jeg :blush: )

forskjellen på CL7 og 9 er at det er forsinkelsen (lagg) på minnet. lavere er bedre, og på benchmark tester vil man se forskjell.

Men i réell bruk vil man ikke merke forskjell.

det har noe og si hvis man skal overklokke, har man lavere CL vil man kunne overklokke litt lenger (vet ikke hvor mye osv.).

1333mhz og 1600mhz med lik CL da er den med høyest frekvens best.

Men hvis du har 1333mhz med cl 7 og 1600mhz med cl9 er det ca. lik ytelse.

det du må huske på med i7 og ram er at rammen MÅ ikke ha mer enn 1,65volt ellers kan cpuen bli ødelagt.

Endret av moscito
Lenke til kommentar

Kan jeg konkludere med at det er like greit å gå for CL9 1600MHz, som CL7 1600MHz, ytelsesmessig? Burde kanskje legge til at maskina skal fortrinnsvis benyttes til bilderedigering og bruk av Lightroom og Capture NX, men det har kanskje ikke så mye å si ved velg av Ram?

Når det gjelder verdien på volten, har jeg sett at det står 1.65volt på flere ulike brikker. Men hva om verdien er lavere enn det. Har dette noe å si, og i så fall hva slags effekt har det?

Og når du nevner overklokking, mener du da cpu eller ram'en? Kommer til å klokke cpu, men ikke så mye.

Takker for hjelpen så langt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...