khvm Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hei. Tenkte å gå til innkjøp av en tøff, trygg og rimelig bil, og valget har derfor delvis falt på Saab 900. Har forstått at den også kommer i S og SE -utgave. Hva er egentlig forskjellen på disse tre variantene? Årsmodellen vil nok bli et sted mellom 95-97 modell, og kmstanden vil sannsynligvis være et sted mellom 120-200 000 km. Er det noen feil, som vanligvis dukker opp i disse bilene, når de har gått et viss antall km? Noe jeg bør være obs på f.eks? Hvordan er den ift forsikring? Er 23 år gammel og har aldri tidligere hatt bilforsikring. Hvor lav forsikringspris kan jeg få i året på en slik bil? Andre innspill mottas med stor takk! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Saab er ikke så aller verst forsikringsmessig. Sjekk bilen nøye for rust, dører og dempertårn er vel utsatt på 900, tror jeg. Anbefaler at du finner en med turbomotor, de er langt sprekere og har lavere forbruk (!) enn de uten. For mer inngående info om Saab kan du sjekke STCN-forumet. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Saab er ikke så aller verst forsikringsmessig. Sjekk bilen nøye for rust, dører og dempertårn er vel utsatt på 900, tror jeg. Anbefaler at du finner en med turbomotor, de er langt sprekere og har lavere forbruk (!) enn de uten. For mer inngående info om Saab kan du sjekke STCN-forumet. og det sier du for at har saab selv? haha. neida tuller bare. saab er god bil. spesielt på vinteren. å jeg elsker det. har saab selv. har en 9000 cs 92 modell med 131 hk. er ikke turbomotor. og den går bra. er bare tull at bruker mere uten turbo. mamma har en 900 cse turbo på 170 hk. den går sykt bra. men den er dyrere i drift enn min som ikke er turbo. jeg synes min 9000 med 131 hk går bra. har trosalt tyna den litt. måtte jo prøve da jeg fikk den. står 210 på speedoen. hadde 200. hadde fint klart 210. men var ikke mere strekting. så det at man må kjøpe en turbo bil er bare tull. men bevares meg vell. turbo er artig så lenge bilen er tatt godt vare på og hadd jevnlig service bærer ikke kjørelengden noe preg. er jo mange som selger saab som har gådd over 300000 og de går bra enda. men man kan jo være litt skeptisk da. men EN ting, IKKE kjøp rød bil. de blir så stygg i lakken ;o jeg vil si at denne: http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.w...80;_cmd=similar er en good bil. er 185 turbo hester i den og det er lav kilometerstand. og det ser ut som den er tatt vare på. så tar man vare på en slik bil har man bil i mange mange år. det med forsikring er jo så. jeg har bilen i mitt eget navn og har delkasko med glass,tyveri og brann og ansvar. og en kjørelengde på 16000 km i året. og jeg er 18 år og betaler 9000 kr i året. og siden du er 23 så tviler jeg på det blir så dyrt. men det varier hva slags forsikringsselskap og kjørelengde. jeg har hos gjensidige. var de som var billigst for meg. og gjensidige har en slikk "lokke" greie at hviss man er ungdom og setter bilen i sitt eget navn og har forsikringen hos dem og man ikke bruker forsikringe på 5 år, altså ikke kjører på noe eller noe slikt, så får man tilbake 6000 kr etter 5 år Lenke til kommentar
jove81 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hadd saab selv, gode biler, jeg hadde en litt eldre 900, 89 mod saab 900I, 8 ventilers med 110 hester. kjøpte den når den hadde gått 192000, tok skiltene av på 265000, bilen var eu godkjent i 11 mnd til, men skulle spare veiavgift, trengte ikke tre biler... aldri noe problemer med den, eneste var litt saabrust i dørene. Utrolig vinterbil, kjørte meg fast en gang, men hadde da kjørt utfor, stod ca 50 meter utpå ett jorde, med snø til over rutene, måtte grave meg ut vinduet..., han med traktor bare ristet på hodet av parkeringen min, men saab er ikke de mest økonomiske i drift, liker suppe for å si det slik, men en plass må kostnaden være... heller litt forbruk, enn masse feil. kjenner mange saabeiere som sier det samme... forsikring på min var ikke dyr delkasko 25000 km 21 år, 4000 i året... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) hahaa: Saaben min er nok solgt, dessverre Angående bilen du linker til, har den en litt pussig girkasse kalt Sensonic. Den fungerer slik at man girer med vanlig H-gir, bare uten clutch(!). Er visst litt delte meninger om denne kassa, men om den kjøres normalt så skal den visst være veldig komfortabel. jove81: Saaber er veldig kresen på kjørestil hva forbruk angår. Litt tung på foten, bruker en NG900 2,0i ca literen, passe lett på foten trykker du den lett under 0,7 liter på mila. Endret 25. oktober 2009 av OML Lenke til kommentar
1915 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 har fått min til 0.72 på langkjøring, da var jeg fin på gassen ^^ men så veier 9000 mere enn 900 da. Lenke til kommentar
trondtang Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Saab 900NG er en kjempe god bil å kjøre, går bedre en audi 80 2.0L, eneste som er negativt er rust, men er som regel ikke no farlig. den er heller ikke så værst å forsikre jeg betaler 10500kr i året for delkasko og at sjåfør er under 21år, men den bruker nok ca 0.9 på mila men det har seg sånn at høyre beinet mitt er ganske tungt så det er igrunn ikke så ille. Lykketil med bilkjøp Mvh Trond Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Saab 900 S/SE er gode og trykke å kjøre. Det er ikke 3 modeller som du tror, men kun S og SE. Du får de også med turbo, men fortsatt som S eller SE. S/SE går først og fremst på utstyr. SE har blant annet originale grøftelys, lakkerte fangere, speedometer som går til 250, større kjørecomputer, klima, cruisekontroll, 4 el. vinduer. (rett meg gjerne om noe av dette er feil). MEN du får også S-versjonen med mye av dette utstyret, bare at på SE ble den levert med det enten du ville eller ikke. Vær litt obs på rust. Under/i hjulbuene er der det kommer først. Motorene er knallgode og holder lenge, bare pass på oljeskift hver 10000km! Pass på at tidligere eier har vært nøye med oljeskift. Forbruket er høyere enn både 9000 og 9-5. Regn med ca 0,8-1 l/mila på variert kjøring uten turbo. 9000 er den snilleste Saaben på bensina fra 90-tallet (selv om den er tyngre og større enn f eks 900), men 900 er tryggere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå