Gå til innhold

Regler for kjøring med tilhenger over 3500 kg?


mobile999

Anbefalte innlegg

Hvis det med løyve for varebil med henger blir iverksatt, kommer de fleste budbilene i Norge på kant med loven, vil jeg tro.

Eller: Budbilene foølger loven, og transporten for bud-kunder blir dyrere, siden (garantert) ingen budbilsjåfører gidder å stille 75.000,- i garanti for noen turer med henger.

 

Da må kundene betale for to varebiler, eller betale for større lastebil.

 

Uansett - en dyrere løsning for samfunnet totalt.

Ser ikke helt problemet..... Det finnes folk som prøver å drive seriøse firmaer med lastebil, følge lover å regler, og som går konkurs fordi budbilene ødelegger. Forskjellen på budbil å lastebil er at lastebilen er langt dyrere å eie, vanskligere å få sertifiserte sjåfører til, den trenger løyve, OG den hakke lov å kjøre mer enn 9 timer hver dag med en sjåfør. Budbilene kan kjøre med samma sjåføren døgnet rundt uten pause, slipper løyve, billigere å eie, og kan med andre ord sitta igjen med LANGT større overskudd på samma bilen, kontra en lastebil sjøl om de kjører identisk last til identisk pris. Og er en budbil med 5 tonn overlast, utslitte sommerdekk og en sjåfør som har sitti bak rattet i 20 timer trafikkskikkert? Nei, derfor er det latterlig at slike skal få konkurere ut seriøse bedrifter som prøver å holde seg innenfor lover å regler, med å presse prisene ned. (å trenger ikke en gang forsøke å si at det finnes seriøse budbil-eiere, sjøl om det kansje finnes et fåtall av dem). Det som ville vært best, er at ALLE i fra små budbiler og pizzabud og opp til vogntog fulgte samma reglene om løyver, kjøre-og-hviletid så lenge dem kjører mot betaling uansett hva kjøretøyet veier. Det ville resultert i like konkuransevilkår, prisene ville gått opp, man blei ikke avhengig av å jukse og utfordre sikkerheten, å sjåførene ville få ordentlig betalt. Sannheten i dag er at norske sjåfører får sparken i tur og orden, for så å bli erstatta av utenlandske sjåfører. De er villige til å jukse dobbelt så mye for halve lønna, å med de lave transportprisene som er i dag er ofte det eneste utveien for en del transportbedrifter når de skal spare penger. Levekostnadene går opp, avgiftene går opp, dieslene blir dyrere, bilene dyrere, men transportprisen er den samma, noe som blandt annet har resultert i at en gjennomsnittlig yrkessjåfør i fra 1990 til 2000 gikk NED 50% i lønn. Like konkuransevilkår er et tiltak som ville vært med å få opp transportprisene og sjåfør-lønningene, fått NED arbeidsledigheten og importeringen av øst-europeere, og dermed vært positivt for samfunnet.

Et eksempel, er at en lastebil under normale forhold har plass til 2.000 brød som skal ut til butikkene. øker man brød-prisen med 50 øre pr brød, ville en sjåfør gått i fra å være ekstremt underbetalt til å være dårlig betalt, noe som i allefall er et skritt i possitiv rettning. Mer skal det ikke til.

 

Ser jeg blei litt ivrig å spora av her, men er i allefall HELT uenig i økte transportpriser er en belastning for samfunnet. Syns det er rett og rimlig at når alt annet i samfunnet skal gå opp, så kan transportpriser og sjåfør-lønninger gjørra det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi skal være glad for at det finnes budbiler.

 

De fleste mennesker har vel noen ganger ventet på deler eller varer, som kommer kanskje et døgn tidligere med budbil, framfor lastebil.

 

Useriøst? Mulig det, men det er da mange "seriøse" lastebilfirmaer som også har en budbil - eller flere....

Lenke til kommentar

Joda, helt klart trenger vi budbiler. Har man bare noen små-pakker som skal fram, er det jo bortkasta å bruke en hel lastebil med tanke på miljø og økonomi osv. Jeg har også kjørt budbil i forbindelse med jobb, når jeg ser at det er mer praktisk enn å ta med meg lastebilen feks inn i ei gågate med bare 3 pakker. Så budbiler vil de fleste transportfirmaene av praktisk hensyn alltid ha uansett om de må følge skikkelige transportbestemmelser eller ikke.

 

Men de budbilene jeg sikter til, er ikke de det finnes en av i hvert firma av praktisk hensyn. De jeg sikter til, er de som syns det er greit å kjøre med mange tonn overlast, greit å kjøre med blankslitte dekk og greit å kjøre døgnet rundt uten å hvile bare man drikker nok koffein, som desverre representerer en alt for stor del av transportbransjen. De som driver slik, er de som utkonkurerer de seriøse bedriftene og er med å ta rotta på transportbransjen.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Joda, helt klart trenger vi budbiler. Har man bare noen små-pakker som skal fram, er det jo bortkasta å bruke en hel lastebil med tanke på miljø og økonomi osv. Jeg har også kjørt budbil i forbindelse med jobb, når jeg ser at det er mer praktisk enn å ta med meg lastebilen feks inn i ei gågate med bare 3 pakker. Så budbiler vil de fleste transportfirmaene av praktisk hensyn alltid ha uansett om de må følge skikkelige transportbestemmelser eller ikke.

 

Men de budbilene jeg sikter til, er ikke de det finnes en av i hvert firma av praktisk hensyn. De jeg sikter til, er de som syns det er greit å kjøre med mange tonn overlast, greit å kjøre med blankslitte dekk og greit å kjøre døgnet rundt uten å hvile bare man drikker nok koffein, som desverre representerer en alt for stor del av transportbransjen. De som driver slik, er de som utkonkurerer de seriøse bedriftene og er med å ta rotta på transportbransjen.

På hvilken måte er praktisk hensyn for et lastbil firma noe bedre en et budfirma som har 1 eller flere biler?

 

Trur nok at lastebil eiere skal være veldig glad for at det finnes små biler som kan levere og hente ut en del av det godset de ikke kan ta selv.

 

men jeg skal være enig i det du skriver om at det skal konkureres på lik linje men det du her glemmer er at en varebil med henger alderi kan konkurere med lastebilen uansett pga at en lastebil vil altid kunne laste mer og tyngere gods.

 

At en varebil som hekter på en henger på enkelt oppdrag skal stille 75.000kr for et løyve henger ikke på greip og er idiotisk.

 

Jeg er helt enig i at når en varebil hekter på henger skal kjøre og hviletid gjelde så lenge henger er på.

 

Dette sikrer den kokuransen du reffererer til.

 

Når det kommer til at budbil eiere ikke er seriøse så finnes det nok desverre mange av de,MEN det gjør det også av useriøse 1 bil lastebil eiere også!

 

Så trur nok ikke at det er riktig og dra alle over samme kammen i noen av bransjene her.

 

Konkuransen blir bedre om staten ikke hadde fått lov og drive transport firma som bring og kjøpe opp andre selskap og presse priser ned.

 

Det ville også hjulpen om kabotasje osv hadde blitt tatt på alvor og at de får dette vekk.

 

Så fokuser på de viktige tingene det er egentlig gods nok til alle.

Lenke til kommentar

Siden denne tråden har kommet opp i dagen igjen, kan jeg da informere om at man nå i tillegg til det før nevnte kravet til løyve om varebilen og henger har samlet totalvekt over 3500 kg - også skal ha skriver som registrerer kjøre og hviletid (når man bruker hengeren).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden denne tråden har kommet opp i dagen igjen, kan jeg da informere om at man nå i tillegg til det før nevnte kravet til løyve om varebilen og henger har samlet totalvekt over 3500 kg - også skal ha skriver som registrerer kjøre og hviletid (når man bruker hengeren).

Hvor står dette skrevet (forskrift)?

Lenke til kommentar

 

Siden denne tråden har kommet opp i dagen igjen, kan jeg da informere om at man nå i tillegg til det før nevnte kravet til løyve om varebilen og henger har samlet totalvekt over 3500 kg - også skal ha skriver som registrerer kjøre og hviletid (når man bruker hengeren).

Hvor står dette skrevet (forskrift)?

 

Artikkel 2

1. Denne forordning får anvendelse på:

a) godstransport på vei med kjøretøyer der største tillatte masse, medregnet vekten av

tilhenger eller semitrailer, overstiger 3,5 tonn,

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/226325/binary/921796?fast_title=Forskrift+om+kj%C3%B8re-+og+hviletid+jan+2014.pdf

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at de som har kjørt opp under det nye regelverket for BE, har øvre grense på 3500kg på hengerens tillatte totalvekt også.

 

Så for en person som ervervet førerrett for BE etter ny forskrift som kom i januar/våren 2013, vil det ikke være lovlig å kjøre en slik BE-semi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Datoen du er ute etter er 19. januar 2013.

Altså, oppkjøring 21. januar eller senere gir grensen på 3500kg tillatt totalvekt på tilhengeren.

 

Skal man kjøre med tilhenger som har tillatt totalvekt over 3500kg bak en personbil og ikke hadde tatt BE innen 19. januar 2013 må man ha minst klasse C1E.

 

Nå er det jo svært få slike biler uansett, så det er ikke så mange som vil rammes av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...