Gå til innhold

Hvordan få pistol?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må være 18. Plettfri vandel. Ha godkjent medlemskap i pistolklubb i min. 6 mnd. Og du må (etter nye regler) ha deltatt på minst ett stevne/konkurranse.

Sistnevnte regel kom som en overraskelse på meg.

Det er 21 på pistol i norge.

Du kan skyte med pistol fra 16(med verge(forelder) på visse klubber.

Du kan ikke skyte med pistol alene før du er 18 og du kan ikke eie før du er 21.

Du må også som nevt ha plettfri vandel, ha et våpenskap, være med i klubb i mer en 6 måneder og vise at du trenger våpen(altså at du bruker de i konkuranse) konkuranse er den eneste godkjente grunnen til å eie håndvåpen i norge

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Du må være 18. Plettfri vandel. Ha godkjent medlemskap i pistolklubb i min. 6 mnd. Og du må (etter nye regler) ha deltatt på minst ett stevne/konkurranse.

Sistnevnte regel kom som en overraskelse på meg.

Det er 21 på pistol i norge.

Du kan skyte med pistol fra 16(med verge(forelder) på visse klubber.

Du kan ikke skyte med pistol alene før du er 18 og du kan ikke eie før du er 21.

Du må også som nevt ha plettfri vandel, ha et våpenskap, være med i klubb i mer en 6 måneder og vise at du trenger våpen(altså at du bruker de i konkuranse) konkuranse er den eneste godkjente grunnen til å eie håndvåpen i norge

ALDERSGRENSE ER 18 ÅR! også viktig og ha med seg at du må ha lovlig våpenskap fra dag 1!!!

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å eie sitt eget våpen, kan man søke om tillatelse til å inneha håndvåpen gjennom Politimesteren i det aktuelle fylket.

Disse kravene må oppfylles for å få tillatelse:

* Søker må være fylt 21 år.

* Søker må stå som fullverdig medlem i klubb/lag, som har skyting med påsøkte våpentype i programmet sitt.

* Søker må ha godkjent oppbevaringssted (FG-godkjent våpenskap).

* Søknaden må anbefales av klubbleder.

Lenke til kommentar

En eller annen politimann var snill? Eller det var 18-års grense før?

Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

Overskriften endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.

Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35.

Arv er etter 1998 eneste mulighet, såvidt jeg kan se. Hvordan detvar før -98 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det kan vel om jeg ikke husker feil gis dispensasjon i den forstand at vedkommenes verge som også må være godkjent konkurranseskytter erverver og oppbevarer våpenet for den under 21år.

Ta den kommentaren med en klype salt siden jeg bare tar det på husken, men hovedregelen er at man må være fylt 21år og vært aktivt medlem i en godkjent skytterklubb i minimum 6mnd.

Jeg driver selv med pistolskyting og tenker å erverve et konkurransevåpen neste høst når min 6mnd som begynner er over.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...