Gå til innhold

Hvordan blir det og ha 6GB minne på en i5 rigg med bare 2 minnekanaler?

Pizzaen

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg en ny rigg. Den skal blant annet bestå av en i5 750. Jeg har litt lyst på 6GB ram siden 4GB er litt i det minste laget og 8GB er litt i det meste. Men i5 har jo bare 2 minnekanaler? Kan jeg likevel ha 6GB minne bare at jeg taper litt ytelse eller er det slik at hele riggen går opp i flammer med 6GB minne?

Viss du tar en titt på denne artikkelen så ser du helt nederst på siden at han sier: "Long story short? Lynnfield won't be memory bandwidth limited with DDR3-1333 for the overwhelming majority of usage cases."

Er da konklusjonen at jeg kan ha 6GB minne, men at jeg kommer til og tape noe ytelse i noen få tilfeller?

Edit: Vet forresten at ram-brikkene ikke skal bruke mer en 1.65 volt.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trippel-chanel sett med minne er vel ikke lagd for specs over 1.65V, så der skulle du være trygg :)

Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha stålkontroll på arkitekturen i P55 chipsettet, men jeg tror:

-at det er fullt mulig å kjøre med 3 minnebrikker.

-at du ikke får full utnyttelse av tilgjengelig båndbredde nå du ikke får kjørt dual-channel på hele oppsettet.

Om dette betyr at alle tre brikkene blir redusert til å kjøre single-channel eller om det er bare når du aksesserer den siste ensome minnebrikken aner jeg ikke. Heller ikke evetuelt hvor stort ytelsestapet vil være kontra å kjøre 4 brikker.

Jeg vil tro det er verdt et forsøk. Er du ikke helt happy, så kan du jo kjøpe en enkel minnebrikke med samme specs og fylle i det siste minne-sporet ved en senere anledning?

Enten det eller å kjøpe 2x2GB og 2x1GB med like spesifikasjoner og få de ønskede 6GB på den måten.

Lenke til kommentar
Jeg vil si det er et tulle-prosjekt trådstarter legger opp til :)

Burde gå for 4x2GB Dual-Channel ram

Hehe, DET skal jeg ikke argumentere mot.

Men rent praktisk, så vil maskina funke med 3 brikker. Optimalt? Tvilsomt, men jeg kan ikke si sikkert for jeg har ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...