Pizzaen Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Hei. Skal kjøpe meg en ny rigg. Den skal blant annet bestå av en i5 750. Jeg har litt lyst på 6GB ram siden 4GB er litt i det minste laget og 8GB er litt i det meste. Men i5 har jo bare 2 minnekanaler? Kan jeg likevel ha 6GB minne bare at jeg taper litt ytelse eller er det slik at hele riggen går opp i flammer med 6GB minne? Viss du tar en titt på denne artikkelen så ser du helt nederst på siden at han sier: "Long story short? Lynnfield won't be memory bandwidth limited with DDR3-1333 for the overwhelming majority of usage cases." Er da konklusjonen at jeg kan ha 6GB minne, men at jeg kommer til og tape noe ytelse i noen få tilfeller? Edit: Vet forresten at ram-brikkene ikke skal bruke mer en 1.65 volt. Endret 25. oktober 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Trippel-chanel sett med minne er vel ikke lagd for specs over 1.65V, så der skulle du være trygg Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha stålkontroll på arkitekturen i P55 chipsettet, men jeg tror: -at det er fullt mulig å kjøre med 3 minnebrikker. -at du ikke får full utnyttelse av tilgjengelig båndbredde nå du ikke får kjørt dual-channel på hele oppsettet. Om dette betyr at alle tre brikkene blir redusert til å kjøre single-channel eller om det er bare når du aksesserer den siste ensome minnebrikken aner jeg ikke. Heller ikke evetuelt hvor stort ytelsestapet vil være kontra å kjøre 4 brikker. Jeg vil tro det er verdt et forsøk. Er du ikke helt happy, så kan du jo kjøpe en enkel minnebrikke med samme specs og fylle i det siste minne-sporet ved en senere anledning? Enten det eller å kjøpe 2x2GB og 2x1GB med like spesifikasjoner og få de ønskede 6GB på den måten. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vil si det er et tulle-prosjekt trådstarter legger opp til Burde gå for 4x2GB Dual-Channel ram Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vil si det er et tulle-prosjekt trådstarter legger opp til Burde gå for 4x2GB Dual-Channel ram Hehe, DET skal jeg ikke argumentere mot. Men rent praktisk, så vil maskina funke med 3 brikker. Optimalt? Tvilsomt, men jeg kan ikke si sikkert for jeg har ikke prøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå