Gå til innhold

Trenger en pen ekstern HD uten strømadapter!

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å finne en ekstern Hard Disk uten strømadapter. Altså, jeg vil kun plugge inn USB-ledningen fra MacBooken min, og ikke noe mer. Hvis det finnes noe slikt som trådløse HD'er hadde det vært fint også.

Jeg vil ha 1TB, og vil at den skal ha et pent design. Type LaCie, WD MyBook eller noe. Hadde vært fint med en i alliminium som står til Mac'en.

Vil helst ha en til rundt tusenlappen, men kan strekke meg til 1500.

Jeg har prøvd prisguiden, men der er det ingen metode for å filtrere ut bare portable Hard Disker, derfor jeg trenger anbefalinger her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de aller fleste 2,5'' diskene krever ikke adapter, WD my pasport er jo et godt eksempel, men de er ikke i aluminium.

skal du ka i aluminium så vet jeg at icybox i alle fall hadde aluminiums kabinetter for 2,5" harddisker. så å kjøpe ei slik kasse og en 2,5" disk går jo

trådløse eksterndisker, man har jo eksterndisker som kan kobles på hjemmenettverket men da må du nok ha batteriadapter

Lenke til kommentar
Jeg vil ha 1TB, og vil at den skal ha et pent design. Type LaCie, WD MyBook eller noe. Hadde vært fint med en i alliminium som står til Mac'en.

Eksterne harddisker på 1TB krever ekstra strøm. Disse er 3,5" varianten.

Eksterne harddisker opptil 500GB basert på 2,5" harddisker (evt 2") klarer seg normalt med strøm via USB-kabel. Ikke alle amsiener leverer nok strøm til å kunne driver harddisken, derfor vil du se eksterne harddisker som krever 2 USB-tilkoblinger til PC, eller har tilkobling til ekstern strøm i tillegg.

Eksterne harddisker fra LaCie er ikke produsert av LaCie. De designer boksen harddisken er plassert i mens en av produsentene av harddiskker lverer harddiskene. Anbefaler at du velger et kabinett som lar seg åpne (WD MyBook lar deg ikke åpne kabinettet. Dermed er du forhindret fra å kunne koble harddisken inn i annet kabinett/evt i stasjonær, for å redde data hvis elektonikken går heden). Det finnes forøvrig mange pene aluminiumskabnetter hvor du selv velger størrelse på harddisken. Dette kan ofte være både prisgunstig og fleksibelt - særlig hvis du har flere løse harddisker og veklser på hvilken som er i kabinettet.

Lenke til kommentar

Eksterne harddisker opptil 500GB basert på 2,5" harddisker (evt 2") klarer seg normalt med strøm via USB-kabel. Ikke alle amsiener leverer nok strøm til å kunne driver harddisken, derfor vil du se eksterne harddisker som krever 2 USB-tilkoblinger til PC, eller har tilkobling til ekstern strøm i tillegg.

Wester Digital har ganske nylig kommet med Passport Essential 1 TB. Den bruker USB-strøm, er liten og pen, er og omtrent den eneste aktuelle disken for trådstarter. Den er ikke i aluminium, men jeg synes byggekvaliteten er relativt god likevel. Jeg har forrige generasjon med 500 GB.

Problemet med manglende strøm fra USB-porter hører til fortiden. Alle moderne PCer leverer nok strøm på USB-porten til å drive en slik disk. Selv en netbook klarer det.

Lenke til kommentar

Wester Digital har ganske nylig kommet med Passport Essential 1 TB. Den bruker USB-strøm, er liten og pen, er og omtrent den eneste aktuelle disken for trådstarter. Den er ikke i aluminium, men jeg synes byggekvaliteten er relativt god likevel. Jeg har forrige generasjon med 500 GB.

Problemet med manglende strøm fra USB-porter hører til fortiden. Alle moderne PCer leverer nok strøm på USB-porten til å drive en slik disk. Selv en netbook klarer det.

Rart WD ikke har den på sin egen hjemmeside, men bare en 640gb versjon.

Lenke til kommentar
Det ser ut som at den kalles Essential SE. Den er 3 mm tykkere enn Essential, og det er nok derfor de ville ha et eget navn på den.

Edit: Og at Komplett og andre norske nettbutikker roter med navnene er ikke noe nytt.

Den er jo veldig fristende, men fungerer den til bruk sammen med Mac?

Jeg ser de har en egen kategori for Mac-disker, og klistrer Windows-stempel på resten.

Lenke til kommentar

Hvis du ser hva Mac-stempelet innebærer så er det:

Mac-ready.

Formatted for Mac and compatible with Apple® TimeMachine™, this drive is plug-and-play ready for Mac computer users.

Altså er Mac-diskene formatert med HFS+ filsystem og klargjort for en del Mac-tjenester. Windows-disken er formatert med NTFS, og det følger vel med noe krypteringsprogrammer.

Jeg tror ikke OS X er spesielt glad i NTFS, så du må kanskje formatere den til FAT for å bruke den på både Windows og OS X. Jeg er også usikker på om Windows takler HFS+, da må du i tilfelle inn med ekstraprogrammer hvis det finnes. Uansett er alt dette software-messig, og hardware-messig fungerer diskene like godt på Windows, OS X og GNU/Linux.

Jeg har brukt min Essential-disk (forrige generasjon) på alt jeg har funnet av stasjonære, bærbare, netbooks og Mac-maskiner, og et stort knippe operativsystemer (Win 2000, XP, Vista, 7, Ubuntu, Damn Small Linux, OS X Leopard).

Du kan også lete på siden til Essential SE 1 TB

Compatibility

* Formatted NTFS

* Windows® XP, Windows Vista®, Windows 7

* Mac OS® X Tiger®, Leopard®, Snow Leopard® (requires reformatting)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hvis du ser hva Mac-stempelet innebærer så er det:
Mac-ready.

Formatted for Mac and compatible with Apple® TimeMachine™, this drive is plug-and-play ready for Mac computer users.

Altså er Mac-diskene formatert med HFS+ filsystem og klargjort for en del Mac-tjenester. Windows-disken er formatert med NTFS, og det følger vel med noe krypteringsprogrammer.

Jeg tror ikke OS X er spesielt glad i NTFS, så du må kanskje formatere den til FAT for å bruke den på både Windows og OS X. Jeg er også usikker på om Windows takler HFS+, da må du i tilfelle inn med ekstraprogrammer hvis det finnes. Uansett er alt dette software-messig, og hardware-messig fungerer diskene like godt på Windows, OS X og GNU/Linux.

Jeg har brukt min Essential-disk (forrige generasjon) på alt jeg har funnet av stasjonære, bærbare, netbooks og Mac-maskiner, og et stort knippe operativsystemer (Win 2000, XP, Vista, 7, Ubuntu, Damn Small Linux, OS X Leopard).

Du kan også lete på siden til Essential SE 1 TB

Compatibility

* Formatted NTFS

* Windows® XP, Windows Vista®, Windows 7

* Mac OS® X Tiger®, Leopard®, Snow Leopard® (requires reformatting)

Og du har den formatert i FAT eller noe annet? Burde jo ikke ta lang tid å formatere en helt tom hard disk.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten FAT-partisjon (~1 GB) med driver til den store ext2-partisjonen, men det er for litt spesielt interesserte.

FAT fungerer på alle systemer, men jeg synes det er for gammeldags. Hvis det fungerer for deg, så er det bare til å kjøre på (husk maks filstørrelse på 4 GB).

Det tar maks et halv minutt å formatere den, så hele Mac-disk-opplegget er bare et salgstriks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg rett og slett må vente litt til flere produsenter kan levere 1tb disker.

Jeg var nettopp innom ti databutikker i Tottenham Court Road, der bare én hadde en portabel disk med 1TB. Selvsagt var det My Passport.

Hvis WD er de eneste som har en slik disk, bør det ikke ta lang tid før de andre produsentene kommer på banen og konkurrerer. Den fineste portable disken var uten tvil Toshiba sine i stål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...