Jensg Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Har i oppgave å skrive om "Ungdommens råskap" av Jens Bjørneboe. Kan jeg få litt hjelp til hva jeg bør ta med? Ps: Jeg vet at det eksisterer en tråd om dette allerede, men den ble laget i 2005 og det er ganske få svar der. Takker for alle svar "Vaare høye idealer vil de bare flire av Stjele, myrde, banne, hore, voldta, plyndre og bedra! Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra? Meget burde de beundre: Dresden efterlot vi slik: Som en tundra med fem hundre med fem hundre tusen lik! Meget burde de beundre:Vaar kultur er høy og rik! Vi har kjempet for moralen, for et renslig, aand'lig liv. Ungdommen er vill og galen, syk og raa og destruktiv! For kulturen, for moralen, for et renslig, aand'lig liv! Kampen gjaldt et renslig klima for kultur og disiplin Fra Katyn til Hiroshima, Dresden, Warszawa, Berlin! Fra Katyn til Hiroshima, Dresden, Warszawa, Berlin! Meget burde de beundre som de bare flirer av! Stjele, myrde, brenne hore, voldta, plyndre og bedra! Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra? " Endret 25. oktober 2009 av Jensg Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Sarkasme er i hvert fall et sentralt virkemiddel... Tolkningen krever litt historiekunnskaper i forhold til hva som skjedde på de stedene som nevnes. -Katyn viser til massakren av tusenvis av polske "krigsfanger", både sivile og militære, begått av det russiske sikkerhetspolitiet i 1940. -Hiroshima var jo målet for den første atombomben sluppet av amerikanerne over Japan i 1945 - tok livet av flere hundre tusen sivile og ga flere tusen senskader som følge av den radioaktive strålingen. -Dresden ble, i likhet med en rekke andre tyske byer, bombet fullstendig til ruiner av de allierte i løpet av siste halvdel av 2. verdenskrig. Til sammen ble flere hundre tusen tyske sivile drept - hovedsaklig kvinner, barn og eldre da de fleste mennene tjenestegjorde ved frontene. -I Warsawa skjedde det hovedsaklig to ting: I 1943 gjorde jødene, som var internert i et eget område av byen kalt Warzawaghettoen, opprør mot de tyske okkupasjonsmaktene. De holdt stand mot de tyske troppene i over en mnd på tross av at de både var i undertall og underlegne våpenmessig. Av de som overlevde kampene ble så og si alle massakrert av tyskerne og kun noen få klarte å rømme. I 1944, da den russiske hæren nærmet seg byen, prøvde polske militære og sivile å kaste ut den tyske okkupasjonsmakten, for på den måten å unngå å bli "frigjort" av russerne. Operasjonen var mislykket og endte med at hele befolkningen ble tvangsflyttet eller sendt i konsentrasjonsleirer, mens Warzawa ble så og si jevnet med jorden. -Berlin ble, i likhet med Dresden og andre tyske byer, nærmest ødelagt til det ugjenkjennelige - godt beskrevet i filmen "Der Untergang". Sivilbefolkningen ble også utsatt for grove overgrep (voldtekter, plyndring, drap) av den russiske okkupasjonsmakten i tiden etter kapitulasjonen. Sånn jeg ser det er det to store kontroversene Bjørnebo trekker frem i diktet sitt: 1. Han trekker frem krigsforbrytelser begått av både de tyske og de allierte under 2. verdenskrig. Allierte krigsforbrytelser er lite omtalt selv i dag, og man unnskylder gjerne de alliertes handlinger med at de var "nødvendige" og at befolkningen "fortjente" det - betegnelsen krigsforbrytelser benyttes i hvert fall sjeldent. Tar man med i betraktningen at diktet er skrevet for en del år siden, så kan man forstå at dette fikk folk til å rynke på nesen - noe Bjørneboes litteratur er kjent for. 2. Han setter store spørsmålstegn ved den regjerende moralen og kulturen. Ungdom har ofte fått ord på seg for å være uregjelig og destruktiv, men ser man på de handlingene som blir begått av såkalte ansvarlige, rettskafne voksne, så blekner ungdommenes handlinger ganske kraftig. Dette er også et kjennetegn ved Bjørneboe - han var en stor motstander av autoriteter og hadde et horn i siden til alle som hevdet å være kulturens og moralens voktere. Håper dette hjalp litt, og lykke til med oppgaven:) 4 Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Tusen takk for hjelpen! :-) Dette ga meg et bedre innblikk i diktet. Endret 28. oktober 2009 av Jensg Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Er det noen som finner flere virkemidler i diktet? Selv finner jeg gjentakelse, allusjon og ironi Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Enderim og at han henvender seg direkte til leseren Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Enderim (par-rim) har jeg tatt med, men hvor er det han henvender seg direkte til leseren? er det når han spør "Kan de fatte og begripe hvor de har sin råskap fra?" Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ja. Ettersom det står "De" med stor bokstav, så er det snakk om den høflige tiltaleformen av "du", og ikke det som vi på nynorsk kaller "dei". 1 Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Takker for alle svar! Nå regner jeg meg analysen som ferdig og leverer den på its-learning til læreren min :-) Btw. Jeg har hørt at man kan "rate" svar. Er det mulig, hvis ja, hvordan gjør jeg det? Endret 28. oktober 2009 av Jensg Lenke til kommentar
BigBoyBjarne Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) Tenk at en tråd fra så lenge siden kunne vært så hjelpsom haha! Hilsener fra 2023! Endret 3. februar 2023 av BigBoyBjarne 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå