Carpe Dam Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Ny maskin på trappene, med planer om at den skal brukes til både film, musikk og spill. Tenker på å kjøpe Logitech z5500 og Asus Xonar DX/XD. Spørsmålet er om det lønner seg. Jeg har over snittet gode ører, så jeg legger merke til ting som at en acapella-gruppe burde hatt mer i diskant og mindre i bass, den type ting. Vil jeg bli like happy med Creative Inspire T6200 og onboard-lydkortet til MSI X58 Pro-E? Bør jeg kjøpe z5500 først og vente med Xonar'en, eller er det like greit å gå på begge to samtidig? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) forskjellen mellom et innebygd lydkort, (eller et som følger med hovedkort, som. f.eks Supreme FX II som følger med div Asus hovedkort som jeg hadde) så vil jeg si forskjellen er dag å natt, har selv Xonar D2X Endret 3. november 2009 av Simkin Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Et dedikert lydkort er helt klart bedre enn et innebygget lydkort, i allefall så lenge vi snakker om de typiske AC'97/HD-Audio innebygde, for det finnes selvsagt unntak. Problemet her, er jo at vi uannsett snakker om relativt billige "leke-høyttalere" om du unnskylder uttrykket. Jeg føler meg svært usikker på om noen av de høyttaler settene du har linket til vil være i stand til å skille klart mellom et brukbart og et bra lydkort. Jeg er klar over at for mange, så føles det som 2500 kroner er masse penger å bruke på høyttalere, men tross alt, de fleste bruker jo flere ganger så mye på PC'ene sine, og synes ikke det er dyrt. God lyd er ikke billigere enn en god PC. Hadde du planlagt å kjøre lyden ut på et skikkelig stereo eller surround anlegg til noen ti-talls tusen, da hadde jeg sagt at du helt klart burde kjøpe et dedikert lydkort, men så lenge du klarer deg med et typisk pc-høyttaler sett, så tror jeg du fint kan klare deg med det innebydge. Det betyr selvsagt ikke at du bør gå får de billigste høyttalerne. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Etter jeg fikk Xonar D2X har jeg bestemt meg for å holde meg laaangt unnda onboard... Det blir helt vanvittig mye bedere lyd.. Og du hører ting du ikke hørte før i musikk og spill:p Har faktisk også Creative Inspire T6200, og er veldig fornøyd med det, syk bass. Bruker Roccat Kave til gaming. Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Etter jeg fikk Xonar D2X har jeg bestemt meg for å holde meg laaangt unnda onboard... Det blir helt vanvittig mye bedere lyd.. Og du hører ting du ikke hørte før i musikk og spill:p Har faktisk også Creative Inspire T6200, og er veldig fornøyd med det, syk bass. Bruker Roccat Kave til gaming. Helt enig, tilogmed et gammelt SBLive 5.1 gjør underverker i forhold til alle onboard realtek/cmedia lydchip'er jeg har hørt opp gjennom tiden. Men til spilling og gøy, holder onboard-chip'ene i massevis. Merk at det kommer X-Fi chip'er på enkelte hovedkort, så der får du mye bedre lyd enn med de "vanlige" onboard lydkortene. ;-) Lykke til! Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg har samme spørsmål som trådstarter, men i et litt annet oppsett. Lyden fra min PC skal overføres digitalt (spdif evt hdmi) til en surround-forsterker, hva er da fordelen med et dyrt lydkort vs onboard chip evt lyd via HDMI på skjermkortet? PCn brukes til film (divx, dvd, blu-ray), musikk (flac og mp3), samt litt spilling. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Et "dyrt" (dyrt er et relativt begrep) lydkort har gjerne bedre støtte for forskjellige lydformater og slikt. Det er ikke alle onboard lydkort som kjører ut lyden fra DVD'er og liknende i annet enn rein stereo. Mange lydkort har støtte for Dolby Digital (i både "basis" og "Ex" utgave) og/eller DTS(og DTS-ES) direkte i driverne. Dette kan spare deg for mye bry med 3'e parts software for å være sikker på å få skikkelig surround fra anlegget ditt. Hvordan det er med HDMI utgangene på dagens skjermkort er jeg litt usikker på, da jeg ikke har prøvd det ut selv, men det er vel en viss fare for at den kun sender bilde, eller i bestefall et rent PCM stereo signal. Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg er klar over at alt, inkudert "dyrt", er relativt. Det jeg så for meg var noe mellom 1000-1500-2000, men det finnes sikker mange ting som er vesentlig dyrere enn det. Det du sier er at ikke alle on-board lydkort sender Dolby Digital signaler fra DVD/Blu-Ray selv om de har digital utgang. Det overrasker meg litt, men greit nok. I forhold til HDMI og skjermkort har jeg forstått at de (dvs en del av de nyeste skjermkortene) skal kunne sende digital lyd fra Blu-ray direkte til surround receiver (pass through). Fra feks AMDs hjemmeside for spesifikasjonene til HD4870: Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI. Hva med feks EAX og spill? Så lenge lydens sendes ut digitalt så burde i prinsippet alt et lydkort gjør kunne gjøres av programvare. Dermed burde det "egentlig" ikke være nødvendig med et fancy lydkort (så lenge man har en kraftig nok CPU). Jeg føler meg bare litt i villrede over den faktiske fordelen av et dedikert lydkort til feks en HTPC hvor lyden allikevel sendes digital til en surround-forsterker. Hvis det er snakk om å sende lyden analogt til et sett høyttalere er fordelen med et dedikert lydkort ganske åpenbar i mine øyne. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Dolby Digital og DTS er rettighetsbeskyttede standarder. Det betyr at det ikke fritt kan brukes av alle som ønsker det, men at det må betales penger til enten Dolby Laboratories eller DTS Inc. for retten til å benytte lydformatene i det ønskede produktet. Mange DVD-avspillings programmer for PC har kjøpt de nødvendige lisensene for avspilling av DD og/eller DTS, slik at når du spiller av en DD eller DTS DVD, så får du dekodet surround lyden. Noen basis utgaver har f.eks. bare støtte for basic DD og DTS, og mangler altså støtte for DD-EX og DTS-ES. Såvidt jeg vet, så er det også slik, at om lyden skal sendes digitalt, direkte til en receiver eller ekstern surround prosessor, så kreves det at lydkort produsenten har de rette lisensene til å få lov til å gjøre dette. Jeg kjørte lyd digitalt fra onboard lydkort i en HTPC jeg hadde før, til min surround receiver. For avspilling av DVD, brukte jeg windows media center og Nvidia's kommersielle DVD-codec (kjøpes via hjemmesidene dems, og regnes for å være en av de bedre). Jeg fikk likevel kun PCM stereo digital-signal fra lydkortet. Dette var visst direkte knyttet til driverne til on-board lydkortet, og således lite jeg kunne gjøre med, i allefall uten ekstra software. Det finnes nemlig software som skal klare å komme rundt denne problematikken, men da snakker vi om "pirat-software" i den betydningen at de gjør ting de egentlig ikke har lov til å gjøre. Altså ikke i betydningen "ulovlig kopiert". For all del, det fungerer helt sikkert perfekt når du først har satt det opp riktig, men det byr jo selvsagt på litt bry, avhengig av hvor teknisk kyndig du er. Jeg sier på ingen måte at man MÅ kjøpe et lydkort til massevis av penger, men jeg sier bare at det er enklere å få alt til å funke riktig på første forsøk med et dedikert lydkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå