Carpe Dam Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Skal kjøpe ny maskin snart, og da må man jo ha harddisker. Denne maskinen kommer til å være hovedlagringen for alt av familiebilder og desslike, så jeg tenker å kjøre følgende oppsett: 2x(1TB/1,5TB) i speiling (RAID-1, eller tar jeg feil?) til sikker lagring av bilder og denslags. 1x(1tB/1,5TB) til OS, programmer og ikke-essensiell data (lolcats etc) litt frem i tid 1x(SSD) til OS og slikt når jeg føler at jeg kan forsvare investeringen for fruen. Spørsmålet mitt blir da hvilke disker som kan anbefales til de forskjellige oppgaver. SSD'en trenger jeg ikke å få vite noe om, den blir ikke kjøpt på en god stund ennå. RAID-diskene trenger ikke verdens hissigste ytelse, men jeg vil jo ikke sitte og legge kabal mens jeg venter på å få jobbe heller. OS-disken bør ha litt bedre ytelse, men samtidig støysvak siden den jo blir brukt desidert mest. Jeg trenger ikke noen über1337ninja-ytelse, jeg er for tiden vant til å sitte på en maskin som får åndenød av minesveiper, så la meg leve i troen om at dette er rene Flash Gordon, iallefall frem til jeg kjøper SSD. Noen som har noen konkrete anbefalinger? Edit: Fikset TB. Tenker å ha en annen disk til backup, speiler for å sikre mot headcrash og lignende. Billigere med en ekstra disk enn en regning hos IBAS. Endret 25. oktober 2009 av SiegHallo Lenke til kommentar
War Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Du mener vel TB? Husk at raid ikke er backup, du burde ha backup uansett. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Raid-1 er speiling så du tar ikke feil. Raid-1 er imidlertid ikke en type backup. For å sikre data må du ha en disk som du oppbevarer fysisk en annen plass. (I alle fall ikke i PC'en) Gode disker til OS er f.eks WD 6400AAKS eller AALS. Til lagring er de grønne seriene gode alternativ, WD har Green, Seagate har LP, Samsung har Eco-Green, Hitachi er også et godt alternativ. Alle er greie så hva du velger får bli ditt dilemma. (uansett hva du kjøper ryker de, av og til med en gang og det gjelder alle merker) Du kan ev. kjøpe 2 disker av forskjellig merke men det er ikke på noen måte sikkert det heller og det kan gi problemer med at diskene ikke jobber i "takt". Seagate LP WD Green Hitachi Hitachi har en 2TB disk som er rimelig og god, den kommer ikke frem på listen med Netshop har den. Samsung F2/F3 er de nyeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå