iqlizer Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Heisann, har en oppgave jeg ikke helt skjønner. Vet ikke om dette er rett plass å poste, men prøver. I stortingsmelding nr 6 (2006.2007) om en allmennkringkastningsplakat for nrk sier regjeringen at nrk skal understøtte og styrke demokratiet. - drøft hvordan nrk kan ivareta dette mandatet -drøft om andre media burde tilegges samme samfunnsansvar - drøft om mandatet kolliderer med kravet om redaksjonell frihet på forhold takk. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Dette skulle vel vært postet i Leksehjelp. Forstår ikke helt oppgaven her. hvordan kan NRK understøtte og styrke demokratiet på noen annen måte enn å støtte pressefriheten? Det er jo bare et media. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Tja, ikke vet jeg... Lobbyvirksomhet kanskje? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Selvsagt bør andre medier få det samme kravet dersom det først skal gjelde for NRK, men hva dette pålegget har med et media å gjøre og hvordan de skal få det til aner jeg ikke. Har du noen artikkel der man kan lese om dette iqlizer? Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Selvsagt bør andre medier få det samme kravet dersom det først skal gjelde for NRK, men hva dette pålegget har med et media å gjøre og hvordan de skal få det til aner jeg ikke. Har du noen artikkel der man kan lese om dette iqlizer? Nei har ikke det. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Litt hjelp med tolkning av oppgaven, vet ikke om du blir noe klokere: - drøft hvordan nrk kan ivareta dette mandatet Hvordan kan NRK bidra til å understøtte og styrke demokratiet? Tenk deg om og finn eksempler på hva som styrker demokratiet. For eksempel kan de i sin valg- og valgkampdekning drive folkeopplysning, forklare om valgordningen, forklare forskjellen mellom ulike partier og ha seriøse og gode debatter hvor alle får slippe til. -drøft om andre media burde tilegges samme samfunnsansvar Burde for eksempel de store avisene være partipolitisk nøytrale og forklare saker fra alle synsvinkler, eller burde det fremdeles være tillatt å gi ut "politisk fargede" aviser? Hva med TV-stasjoner? Skal bare de virkelig store, landsdekkende massemedier (som TV2, P4 og VG) måtte følge disse reglene, eller må prinsippet gjelde for alle? Hvor bør i såfall denne grensen gå? Og skal det gå an å drive en TV-kanal som overhodet ikke tar opp temaer som politikk og demokrati? Hva om noen i ytringsfrihetens navn starter en politisk TV-kanal til diktaturets fremme? - drøft om mandatet kolliderer med kravet om redaksjonell frihet Redaksjonell frihet betyr at ingen myndigheter kan legge seg opp i hva redaksjonen velger å dekke eller hvordan saker vinkles. Stortingsmelding nr.6 kan bryte med dette fordi den gir føringer for redaksjonens avgjørelser. Eller gjør den egentlig det? Hvor hemmet blir redaksjonen av dette, og ville det vært i strid med den redaksjonelle frihet om f.eks Vårt Lands (kristen dagsavis) eiere bestemte at "Redaksjonen skal arbeide for større åpenhet og kunnskap om norsk kristenliv"? Blir det det samme, eller er det forskjeller? på forhold takk. Endret 25. oktober 2009 av H80 Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Takker så meget H80, var noe slike drøftinger jeg tenkte på! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Selvsagt bør andre medier få det samme kravet dersom det først skal gjelde for NRK, men hva dette pålegget har med et media å gjøre og hvordan de skal få det til aner jeg ikke. Har du noen artikkel der man kan lese om dette iqlizer? Nei har ikke det. Vet du om NRK har hatt noen uttalelser om dette selv da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå