Gå til innhold

HJELP! Tatt for mye kreatin...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Du behøver nok ikke være redd.

Tar kreatin selv, i oppladningsfasen på 4-6 dager, er det helt normalt å ta 5 ts med 5 gram kreatin daglig, altå 25 gram Daglig. Og etter 4-6 dager trapper du ned til 3 ts med 5 gram kreatin daglig. Dette gjør du i alt fra 30-40 dager, så tar du 30 dagers pause

Du har ingen grunn til å være urolig. Du har sikkert lest bak på boksen, men hvis du leser litt rundt på andre forumer og på treningsider, er det jeg sagt annbefalt.

Lenke til kommentar
Spørs også mye på vekten din. Jeg veier 70kg, og trenger bare å ta 4g om dagen, altså fordeller jeg 2g 2 ganger om dagen.

Ville nok godt opp til 10-15 gram daglig, ganske sikker på at du vil merke forskjell på en positiv måte. For rundt overkant av 1 årsiden når jeg prøvde kreatin for første gang, gjorde jeg det samme som deg, og da trodde jeg kreatin bare var tull fordi jeg ikke merket noe forskjell, eller minimal, men etter at jeg har økt dosen 20-25 gram i 5 dager, så 15 gram de neste 25-30 dagene, merker jeg stor forskjell.

Personer er forskjelig og det er vi alle, men jeg ville anbefalt deg til å øke doseringen din litte grann i hvertfall, tror du vil merke forskjell :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Litt skummelt hva som anbefales av doser av tilskudd, uten at folk har utdannelse eller objektiv info. Det er jo barn/tenåringer som spiser doser som toppidrettsutøvere ikke nærmer seg.

Kreatin har færre sideeffekter ved langvarig overdosering enn protein (hvor nyreproblematikk samt tap av mineraler via urin øker sjansen for osteoporose er reelle senskader), men ca en fjerdedel opplever gastrointestinalt ubehag/smerter og muskelkramper. Større doser over noen dager bør du ikke bekymre deg for, og det er uansett ikke nyrene som ville ha blitt affisert ved kreatinoverdoser.

Conclusions. Adverse effects were reported by 26%. Most athletes consumed creatine using a method inconsistent with scientific recommendations. Use of creatine by adolescent athletes is significant and inconsistent with optimal dosing. Physicians, athletic trainers, and coaches should disseminate proper information and advise these adolescents.

Kilde: SMJ, June 2001 - Volume 94 - Issue 6 > Use of Oral Creatine as an Ergogenic Aid for Increased Sports Performance: Perceptions of Adolescent Athletes

Men, kreatin er IKKE anbefalt brukt av barn og unge under 18 år, nettopp fordi vi ikke vet hva det har å si for en kropp i hormonell turbotrim og vekst.

Conclusions. Despite current recommendations against use in adolescents less than 18 years old, creatine is being used by middle and high school athletes at all grade levels. The prevalence in grades 11 and 12 approaches levels reported among collegiate athletes. Until the safety of creatine can be established in adolescents, the use of this product should be discouraged.

Kilde: PEDIATRICS Vol. 108 No. 2 August 2001, pp. 421-425 Creatine Use Among Young Athletes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...