Gå til innhold

Vil kjøpe Canon 1000D

Anbefalte innlegg

Er det noe spesiell grunn til at du tenker å kjøpe Canon ? I følge prisquiden er nemlig Olympus E-520 litt billigere enn Canon 1000D, spesielt med hvis du velger dobbelkitpakken. Fordelen med Olympus er at stabiliseringen er innebygget i huset slik at du står fritt til å bruke hvilken som helst linse. I tillegg har den justerbar LCD skjerm noe som 1000D mangler. Men for all del, Canon lager gode kamerahus, så du blir sikkert fornøyd uansett.

Jeg er vant til Canon sine menyer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv på jakt etter et godt tilbud på 1000d, men luerer på et par ting. Er veldig nybegynner, null erfaring tidligere så kan virke som et litt dumt spørsmål. Men:

Er det slik at selve kameraet canon 1000d, er samme modell som selges på alle netbutikkene, det som dere har diskutert med IS er selve objektivet, og som fåes med og uten IS?

Så det er ikke kameraet som er med eller uten IS, men linsen?

Lenke til kommentar
Jeg er selv på jakt etter et godt tilbud på 1000d, men luerer på et par ting. Er veldig nybegynner, null erfaring tidligere så kan virke som et litt dumt spørsmål. Men:

Er det slik at selve kameraet canon 1000d, er samme modell som selges på alle netbutikkene, det som dere har diskutert med IS er selve objektivet, og som fåes med og uten IS?

Så det er ikke kameraet som er med eller uten IS, men linsen?

Stemmer.

Du kan også legge i bakhodet at de billigeste tilbudene normalt er et egentimportert produkt av butikken "eu.mod.,skandinavisk mod." disse kameraene er butikken selv ansvarlig til å ta eventuelle reklamasjoner og stortsett så følger det ikke med norsk manual.

Disse kameraene blir også ofte kombinert med andre/eldre objektiver en standarobjektivet for og få til et billig kamerapakke-alternativ som mulig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

1000D er faktisk den canon modellen som har høyest score på dxomark hittil når det gjelder egenskapen low light iso og i 1,6 crop format. Den er bedre enn f.eks Eos 400D, 450D, 500D, 40D og 50D. Allikevel har de altså bare utstyrt den med 1600 ISO.

Det er mulig å undereksponere med 2 trinn for å få noe som ligner 6400 ISO, men jeg aner ikke om det faktisk da blir bedre enn 6400 blir på f.eks 450D eller 500D.

Begrensningen på ISO er litt synd når kameraet presterer bra her: Score 719 vs 703 på 40D (som var den beste før 1000D kom). Jeg velger å tro at 1000D har den samme brikken som 40D. Fargene er også bra.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera.

Kan hende det blir endel bilder som du ikke blir helt fornøyd med,det blir bedre etterhvert som du begynner og forstå kamera og innstillingene.

Bare og spørre hvis det er noe du lurer på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bumper denne tråden med et par spørsmål:

1) Er det utsolgt for canon 1000d m. IS på nettet? Ser at enkelte butikker har en ubekreftet dato på 2 dager hvor de visstnokk skal få påfylling, men siden ingen pr dato har den inne, produseres den i det hele tatt med IS?

2) Er det noe problematikk i å kjøpe dette kameraet i USA? Ser at den heter Canon Rebel XS, og er å finne til en mye hyggeligere pris. Er det noen negative sider ved å kjøpe denne fysisk i USA kontra Norge?

3) Jeg har kjøpt bæreveske og minnekort til kameraet, og ser at det selges filtere. Er dette et stort behov, og isåfall, hva slags filtere anbefales?

Lenke til kommentar

1.

1000D produseres ikke med IS,det gjør forsåvit ingen Canon kameraer,IS "stabilisering" er montert i objektiver.Du kan kjøpe kamera og objektiv hver for seg eller vente til det kommer inn igjen,kan hende en butikk kan gi det en grei pakkepris.De som gir en forholdsvis kort leveringsdato gjør det for og få handelen,du får etter et par dager beskjed om at kameraet er forsinket.

2.

Problemet er at du mister 5 års norsk forbruker rettigheter,og skjer det noe så må du sende hele sulamitten tilbake til USA.

3.

Filter er noe du ikke behøver,det er et salgsargument som butikkene driver med pga. at det er stor fortjeneste på og selge "simple"filtrer dyrt.Det eneste filtret som har noen funksjon for en relativ fersk amatør er et sirkulært polariseringsfilter,men det er et filter du kun bruker i gitte situasjoner.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hmm... Da ble vel jeg lurt med på det trikset. Tenkte det var greit med filter siden det vil knuse først (UV-Filter) så slipper jeg å ødelegge objektivet. Kostet 400,- hos Japanphoto.. Noen som vet om det faktisk blir dårligere bilder av dette?

Lenke til kommentar
Hmm... Da ble vel jeg lurt med på det trikset. Tenkte det var greit med filter siden det vil knuse først (UV-Filter) så slipper jeg å ødelegge objektivet. Kostet 400,- hos Japanphoto.. Noen som vet om det faktisk blir dårligere bilder av dette?

Ja,hvis det er av et dårlig kvalitetsnivå.Det burde ikke være tykkere en ca 2/3mm totalt og hete UV-0,normalt så ligger de bra filterene på en tusenlapp her i Norge.

Et UV-filter har ingen hensikt enn og beskytte framre linsen i objektivet og det er ganske delte meninger om det her på forumet om det beskytter frontlinsen,mange påstår at du kan være uheldig og ripe opp linsen hvis filtret blir knust.Andre ting er at du kan få fargebrytninger og refleksjoner "flare" i bildene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

På filteret mitt står det Kenko Digital Filter MC UV 67mm (http://www.japanphoto.no/product/filter-og...uv-filter-67mm/)

Der står det jo forøvrig:

UV-filter forbedrer fargegjengivelsen og eliminerer uskarphet som forårsakes av ultrafiolett stråling. Ultrafiolett lys er usynlig for øyet og kraftig forekommende i fjelltrakter, kystområder og områder med meget klar luft. UV-filteret er fargeløst og krever ikke forlengelse av eksponeringstiden.

Det anbefales at UV- filteret er permanent montert på objektiv som beskyttelse.

Endret av Reactions
Lenke til kommentar

Vel, som du kan se i signaturen min har jeg et Tamron objektiv (EF-innfatning). Dette har 67mm. Det med filteret er greit, det eneste jeg lurer på er om det skader å ha det på! Altså hvis jeg ikke får dårligere bildekvalitet gjør det ikke meg noe da det uansett beskytter linsen.

Dette er skrevet fra en IPod Touch så skrivefeil kan forekomme.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan bumpe denne her istedenfor å starte ny tråd.

Jeg fikk et 1000D til jul og har storkost meg med det ute! Men inne, uten blits, blir de fleste bildene veldig røde. Uansett hvor mye jeg skrur på "alle" funskjoner... Jeg klarer fint å regulere fargene i et bildebehandlingsprogram, men det er litt stress å fikse på alle bildene.

Er det noe jeg kan gjøre på kamera for å ta bedre innebilder uten blits? Instillinger? Stille ned rødtoner?

Endret av Kaneda
Lenke til kommentar

Ta og resette kameraet til fabrikkinnstillingene først,du har sikkert trykket i hytt og pine :p

Hvis du bruker enkelte av custom funksjonene vil kameraet jobbe treigere.

Sett kamera i P og sett hvitbalansen i en av de riktige typene eller i auto,du burde sette lysmålingen til sentrum,også burde du bruke kun det midterste fokuspunktet,eventuell justere iso eller sprett opp blitsen hvis bildene blir for lyse eller for mørke,du kan også kompensere mot det ved å bruke eksponerings-kompensasjonen på + eller -.

Edit.Når du bruker det midterste fokuspunktet tar du og retter kameraet så du får det du vil ha i fokus i sentrum av søkeren trykk utløseren halveis ned,når kameraet har fokuser tar du og rekomponere bildet så du får utsnittet sånn som du vil,da kan du trykke utløsere videre helt ned.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...