Astralnoise Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Dette er et spørsmål jeg har lurt på siden jeg var liten, og først fikk sansen for borger og middelalder. Se helt bort i fra brukervennlighet, "kan ikke bli gammel i det", "ikke praktisk" blablabla, jeg ønsker bare å finne lovverket for dette: Jeg har lekt med tanken på å bygge et hus i høyden, i stedet for i bredden. Har hørt slike ting er lite likt her i Norge, med tanke på at det ikke "passer inn" og naboer kan rynke på nesa. La oss si, at jeg har kjøpt en eiendom inne i en dal der nermeste nabo bor bak haugen, og det vokser masse høye trær rundt eiendommen. Rent byggningsmessig, hva er det som kan hindre meg i å bygge dette? Jeg tenkte meg et fire etasjes oktagon(åttekant)-formet tårn, med kjeller og fundament i armert betong, og to utbygg på sidene. I de to utbyggene skal det være kjøkken, og i den andre soverom for barn. Første etasje i tårnet tenkte jeg å ha som inngangshall, og så skal det gå en "spiral"-trapp opp langs siden, helt til toppen som flater ut en meter eller så for hver etasje. Andre etasje skal være stue med peis, tredje etasje bibliotek og kontor, og helt på toppen soverom. Taket skal være vinklet, dog ikke for spisst, og de fire rette flatene skal være vinduer, slik at både sollys og stjerneskinn kommer inn på soverommet. Høres antakelig vis helt absurd ut, men ikke bry dere om det. Spørsmålet er, hva er det som kan være vanskelig å få til her, med tanke på lovverk? Er det i det hele tatt lov å bygge privatboliger slik i høyden? Sier brannforskriftene noe om at det ikke er lov? Er det ekstra krav til fundamentet siden bygget er så høyt? Hvilke materialer må eventuelt brukes? Håper på svar! Dette er så klart bare en liten drøm jeg hadde som barn, men har fortsatt lurt på det i tilfelle jeg kanskje skulle bli mangemillionær. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Prinsipielt burde det ikke være noe problem å bygge et slikt hus. Så lenge du ikke har eventuelle naboer som setter seg på bakbeina eller et nabolag med særpreg, så vet jeg ikke om noe som skulle kunne sette en stopper for slikt. Med litt flaks hadde du kanskje til og med fått støtte til å bygge det =P Hva brannforeskrifter anngår, så har du ikke listet opp noe som skulle tilsi at de vil si absolutt nei. Selv bor jeg i en leilighet i fjerde etasje, og her er ikke noe nødutgang fra soverommet. Bygget har stått i tredve år, og har ikke blitt stengt på grunn av branntilsyn ennå. Rent praktisk er du langt berget med en redningsline eller en taustige, bare å passe på å ha en skikkelig festemulighet. Krav til fundament avhenger jo av hva slags grunn det er, men har du en full kjeller så har du jo grovt forholdet 1:4 , og med det bygges mange bygg som står svakere forankret enn det. Selve bygget er i seg selv ikke så stort at det skulle by på de store byggtekniske utfordringene, i verste fall må du øke tykkelsen på etasjeskillene med noen centimeter for å få nok bæreevne. Et alternativ kunne være en sentral pipe som fungerte som støtte, men den ville igjen delt opp rommet litt. (Personlig ville jeg hatt kjøkkenet i samme plan som stuen, men det er jo litt en smakssak. Kommer også an på om spisestuen ligger i kjøkkenavdelingen eller i stuen.) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Minner meg litt om huset i Mummidalen... Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Plan- og bygningsloven Du er nok nødt til å sette deg inn i denne. Kommunen kan f.eks. ha vedtatt reguleringsplaner for området, denne kan bl.a. innholde bestemmelser mht bygghøyde, utforming osv. Nye bygg skal fom. i år ha såkalt universell utforming, som bl.a. inkluderer tilrettelegging for funksjonshemmede. Du må f.eks. ha heis til alle plan. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 *mine innlegg* Det er lenge til jeg skal bygge hus; men sært skal det være! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Nye bygg skal fom. i år ha såkalt universell utforming, som bl.a. inkluderer tilrettelegging for funksjonshemmede. Du må f.eks. ha heis til alle plan. Heis Da må jeg i så fall lage heissjakt (må vel ha branndører på den da..), for det å ødelegge ei pen tretrapp med en stygg trappeheis skjer ikke. Men en heis tar jo alt for mye plass, og bygge den på utsiden blir bare stygt. Da må i så fall tårnet være temmelig mye større enn jeg tenkte. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Nye bygg skal fom. i år ha såkalt universell utforming, som bl.a. inkluderer tilrettelegging for funksjonshemmede. Du må f.eks. ha heis til alle plan. Jeg nekter å tro at dette gjelder for private bolighus. Det vil jo effektivt sette en stopper for at vanlige folk kan bygge mer enn en etasje. Skulle tatt seg ut å kjøpe hus til 1.7 mill og så måtte svi av en halv til for å få heis. Edit: Krav til private bolighus er mye mindre omfattende enn krav til offentlige bygg, herunder leilighetskomplekser og slikt. Om de har begynt med slike bestemmelser for bolighus skal jeg bryte flest mulig bare på trass. Trådstarter: Hvorfor oktagonalt og ikke sirkulært tårn? Vil jo se mye mer porrigt ut med trapp som bare er trinn "stukket" inn i veggen. Endret 25. oktober 2009 av SiegHallo Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Nye bygg skal fom. i år ha såkalt universell utforming, som bl.a. inkluderer tilrettelegging for funksjonshemmede. Du må f.eks. ha heis til alle plan. Jeg nekter å tro at dette gjelder for private bolighus. Det vil jo effektivt sette en stopper for at vanlige folk kan bygge mer enn en etasje. Skulle tatt seg ut å kjøpe hus til 1.7 mill og så måtte svi av en halv til for å få heis. Godt mulig jeg forskutterer litt her, men regelverk for universell utforming vil komme, og jeg har sett forslag om at en del regler for dette også skal gjelde privatbolig. Men inntil videre kan nok trådstarter se bort fra heis-problematikken. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det er på langt nær umogleg å bygge eit slik hus/slott. Det største problemet du får er nok strengt tatt at du ikkje nødvendigvis kan bruke preaksepterte løysningar på alt. Eit anna problem er nok at det kan være litt upraktisk og lite økonomisk. I eit tårn så vil du ha eit stort veggareal ut mot friluft i forhold til volumet i rommet, du vil derfor måtte bruke meir enegri på å holde varmen i rommet. TEK § 7-27 stiller ein del krav til rømning av personer, derav at du skal ha to rømningsveier. I forhold til tårnet så betyr dette at du enten må ha to uavhengige trapperom, eller om brannvesenet har høydemateriell og ei utrykningstid på under 10 min så kan du søke om å få bruke brannvesenets høydemateriell som rømningsvei nummer to. Du kan sjølvsagt også bruke utvendig trapp til rømning, men då bør den trappa ikkje gå forbi viduer i tårnet. Den viktigaste grunnen til at folk ikkje bygger tårn i norge er at det er lite økonomisk, både i planlegging, bygging og i daglig bruk. Sidan eit tårn også har lite golvareal så blir kvadratmeter prisen i eit slikt bygg svært høg. I tillegg til å ha eit lite golvareal så mister du ytterligare meir areal fordi du må ha trapper som kjem opp gjennom golvet. Dei fleste prioriterer derfor å bygge eit hus i få etasjer som har eit mykje større areal til ein mykje lavare pris. Når vi i norge bygger "tårn" så er det i form av høyhus, i slike tilfeller så kan det forsvarest å bygge i høgda sidan tomteprisen er høg og blokka er da så stor at kvar enkelt etasje vil ha eit akseptabelt golv areal i forhold til yttervegg areal. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Spørsmålet ditt fikk meg til å tenke på denne: http://www.dailymail.co.uk/news/article-51...-hay-bales.html Endret 28. oktober 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Snakket med en arkitekt en gang om akkurat det samme han sa jeg siterer : alt er mulig men det koster... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå