Gå til innhold

Sea-King helikopter , ikke Seeking...

Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Handler vel mye om uttalen

Ikke bare vil jeg tro, men også funksjonen et Sea-King helikopter har i Norge. Andre land bruker disse helikopterene til finne og ødelegge u-båter osv. Hadde vi gjort det samme i Norge tror jeg det ville vært mer nærliggende å skrive Sea-King, istedet for Seeking.

Men det er bare en teori jeg nettop fant opp, og som ikke har noe underliggende dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Første gang jeg hørte ordet lurte jeg på hvordan det ble skrevet. Det er jo ikke umulig å tenke seg til at det uttales "seeking" istedenfor, om man vet at de blandt annet søker etter savnede mennesker med det, første gang man hører det. :p

Lenke til kommentar

Jo Sea-King driver med seeking, hvorfor skal man bruke et eng. ord i en Norsk setning?

Sea-King er et navn, resten av setningen burde være på Norsk da vi har et ord for å søke.

Media bruker også uttrykk som heat-seeking helikopter/kamera.

Da har det nødvendigvis ingen ting med Sea-King å gjøre.

Endret av War
Lenke til kommentar

Egentlig er det ganske dårlig at det finnes noen som ikke har lært seg hva de heter når de har vært i drift i 30 år. Faktisk burde samtlige nordmenn visst at de egentlig heter Westland Sea King mark.43 - men jeg antar at de fleste lærer seg det siden de tydeligvis ikke skal bytte dem ut før om 30 år til.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Produsentnavn kutter iallefall jeg ut.

Lisensbygd av Westland fra Sikorsky H-3 Sea King

Samme som dodge lager dieselmotorer på lisens fra Wv og legger på sitt eget navn.

Det er faktisk Westland WS-61 Sea King HAR.3(A). A utgaven er en oppdatert utgave, er ikke sikker på om det er den Norge bruker. Uansett, så trodde jeg det var Lynx som laget Sea King. Men, om 30 år så er det kanskje allment kjent at det er lisensbygd av Westland fra Sikorsky WS-61 Sea King HAR.3. Enn så lenge greier jeg meg med Sea King.

Ikke meningen å bli helt OT. her, men er det ikke Cummings som lager motorene til Dodge?.

Produsentnavn kutter iallefall jeg ut.

Lisensbygd av Westland fra Sikorsky H-3 Sea King

Samme som dodge lager dieselmotorer på lisens fra Wv og legger på sitt eget navn.

Det er faktisk Westland WS-61 Sea King HAR.3(A). A utgaven er en oppdatert utgave, er ikke sikker på om det er den Norge bruker. Uansett, så trodde jeg det var Lynx som laget Sea King. Men, om 30 år så er det kanskje allment kjent at det er lisensbygd av Westland fra Sikorsky WS-61 Sea King HAR.3. Enn så lenge greier jeg meg med Sea King.

Ikke meningen å bli helt OT. her, men er det ikke Cummings som lager motorblokkene til Dodge?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...