Gå til innhold

Innmat i PC, generell kvalitet. Budsjett: <10000

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i starten av prossessen av å bygge ny PC. Det var mye lettere før i tiden da valget stod mellom AMD/Intel og det bare var snakk om MHz, pris og religion... ;)

Har prøvd å lese meg litt opp på CPU. Kommet frem til at jeg nok kommer til å lande på i5 eller i7 (fordi disse er mer fremtidsrettet?), men ikke helt klart å finne ut hva jeg får med i7 som jeg ikke får med i5?

Så er det valg av hovedkort, dette synes jeg er vanskelig, det er MYE å velge mellom, og jeg sliter med å skille de fra hverandre i forhold til hva jeg trenger, og hvilke som har generelt høy/lav kvalitet. Og hva man bør styre unna. Her er hva jeg tenker å bruke i maskinen:

Jeg har ikke tenkt å kjøre SLI. (Kommer til å bruke et gammelt GF8800, eller kjøpe et grafikkort i budsjettklassen (1000-2000).

Jeg har et lydkort som bruker PCI 1x (Asus D2X) (Har sett noen bilder av HK der det kan se ut som om denne porten kan komme i konflikt med grafikkkortet? Eller har ikke GK en dedikert PCIE-port lenger?)

Regner med at det er lydkort på de fleste hovedkort, men har ingen planer om å bruke det. Kan godt være uten, om det finnes.

Skal kjøre en SSD-disk (tips?) og maks 2-3 vanlige SATA-disker. 1-2 optiske drev.

Ingen planer om å overklokke, men vil gjerne ha plass til en større kjøler enn det som følger med CPU.

4-6 GB minne.

Ellers er jeg litt usikker på hva jeg bør ta hensyn til?

Stabilt og med kvalitet, fremtidsrettet med tanke på at det ikke er en type som går ut av markedet med det første. Jeg spiller ikke mye grafikkbaserte spill, men vil gjerne ha muligheten. Mye tid slukes av Fotball Manager. Brukes til multimedia. Noe bilderedigering. Regner med å beholde denne PCen i 3 år uten større oppgraderinger. (Neste PC kjøpes når "win 8" kommer ;))

Trenger tips til:

CPU type

Hovedkort!

Grafikkort (mest ytelse for pengene, ikke toppkortet)

SSD-disk til OS

Minne (Her er det også mye rart, uten at jeg klarer å skille klinten fra hveten)

Hvor mange Watt PSU bør jeg ha for å være sikker?

Budsjett: <10000, men ikke fastlåst om det er gode argumenter for å gå for dyrere kvalitet.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen, vil bare presisere at jeg ikke trenger svar på alt på en gang, kom gjerne med svar på deler av PCen.

Er det Intel 80GB X25-M SSD som er beste SSD?

Hvilke fallgruver bør jeg tenke på å unngå når jeg skal kjøpe hovedkort?

osv osv

Lenke til kommentar

Ikke mye hjelp å få her nei... ;)

Jeg landet på dette:

-----------------------------------------------------

Microsoft Windows 7 Pro OEM

Norsk, 64 bit, DVD

ASUS P7P55D DELUXE, Socket LGA 1156

P55 DDR3 SATA2 2*GBLAN FW

Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156

8MB, BOXED m/vifte CPU

Scythe CPU-kjøler Ninja Mini rev.B

775/1156/1366 og AM2/AM2+/AM3

Mushkin DDR3 4GB extreme Performance i5

XP3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (7.8.7.20)

XFX Radeon HD 4770 512MB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 75

Sony DVD-brenner AD-7240S

SATA RAM, sort bulk

Western Digital Caviar GP 1,5TB S-ATA II

Green Power 32MB cache

-----------------------------------------------------

SSD: Jeg avventer SSD pga dårlig med disker på lager for øyeblikket, blir kjøpt når de riktige diskene er inne på lager.

Grafikk: Avventer også oppgradering til senere pga dårlig utvalg. Spiller lite grafikkspill for øyeblikket, så da håper jeg 4770 er et greit valg før jeg kanskje oppgraderer grafikkort om et år.

Kommentarer? (kompabilitet (RAM), noe som burde vært endret til "more value for money"?)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Her er en 1156-basert handlevogn

Her er en 1366-basert handlevogn

Jeg ville satset på et 1156 basert system da dette vil være litt rimeligere i innkjøp (om ikke mye) og det faktum at hovedkort med 1156 socket drar mindre strøm. Ytelsen vil være på høyde med 1366-systemer eller marginalt etter.

I forhold til minne er det ikke noe poeng å gå etter 1600 MHz minne foran 1333MHz. Tomshardware har påpekt minimale forskjeller mellom disse hastighetene og pris er det som bør bestemme hva du velger.

torfinns

Lenke til kommentar
Her er en 1156-basert handlevogn

Her er en 1366-basert handlevogn

Jeg ville satset på et 1156 basert system da dette vil være litt rimeligere i innkjøp (om ikke mye) og det faktum at hovedkort med 1156 socket drar mindre strøm. Ytelsen vil være på høyde med 1366-systemer eller marginalt etter.

I forhold til minne er det ikke noe poeng å gå etter 1600 MHz minne foran 1333MHz. Tomshardware har påpekt minimale forskjeller mellom disse hastighetene og pris er det som bør bestemme hva du velger.

torfinns

;-) :D

Lenke til kommentar

Høres ut som en bra strategi, tipper forøvrig at du ville bli veldig fornøyd med radeon 4890 om du vil ha høyere spillytelse. Disse går for ned mot kr1300, evt billigere som demokort (har sett dette feks fra komplett). Kupp til prisen da du får 1GB minne knapt dyrere enn 4870

Fabrikk-klokket VaporX til 1400 ville også være noe å tenke på. (beklager, så at det var Pixmania som hadde denne prisen.. 1550 norsk pris- ikke fullt så aktuelt..)

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Delene mine kom til slutt (måtte vente ei uke på win7 før de sendte), og PCen startet på første forsøk. O joy! (Jeg har hatt uflaks med defekt HK en gang, inkompatibel RAM (som butikk og forum trodde passet) en annen gang)

Bare for info, denne konfigen funker (fra post #3).

HD og GFx-kort begrenser ytelse (5,9 og 6,0 i klassifiseringen i win7), CPU og RAM gir meg 7,5 hver.

Dette visste jeg, og kommer til å bli oppgradert når riktig SSD er på lager, og når ATI/AMD får mer konkurranse av de nye kortene til geforce (og er på lager).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...