svingenbud Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hei, Trenger litt hjelp med bilagsføring og hvordan det fungerer. Jeg har et ENK og er ikke regnskapspliktig, men har forstått at man må føre bilag. Leser her på forumet at man bare trenger å føre bilagene på et excel-ark. Hvordan gjør man det? Lager man bare en kolonne for inntjening og en for utgifter så man får et totalbeløp på inngående og et på utgående, så bare trekke fra utgifter for å få skattegrunnlaget? Eller må alle utgifter spesifiseres hver for seg? (Ja jeg har kvitteringer på papir som jeg har lagt i en perm slik at jeg har god oversikt over hva som kommer inn og hva som går ut). Takk for hjelp Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Du bør nok sette opp en kontoplan hvor du posterer din inn- og utbilag. http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_1936/hDKey_1 Lenke til kommentar
svingenbud Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Du bør nok sette opp en kontoplan hvor du posterer din inn- og utbilag.http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_1936/hDKey_1 Takk for svar. Problemet er bare at det er akkurat dette jeg trenger hjelp til/ikke forstår helt. Eksempel: Inntekter konto 3000-3099: Jeg lager en konto 3001 for min omsetning? Hvilken skal jeg bruke for det jeg tar ut til private utgifter (hvis det er slik dette blir gjort) Lage en konto 8201 for det som går til betaling av skatt? Konto for inngående og utgående mva? Konto 6000-6099: Jeg kan lage en konto 6001 for mine utgifter til kontorutsyr som er fradragsberettiget? Jeg kan lage en konto 6002 for mine utgifter for bilhold/drivstoff som er fradragsberettiget? etc etc.... Tusen takk for tilbakemeldinger. Det settes stor pris på hjelpen dere gir. Fra en som svetter en del pga dette nå Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Du bør nok sette opp en kontoplan hvor du posterer din inn- og utbilag.http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_1936/hDKey_1 Takk for svar. Problemet er bare at det er akkurat dette jeg trenger hjelp til/ikke forstår helt. Eksempel: Inntekter konto 3000-3099: Jeg lager en konto 3001 for min omsetning? Hvilken skal jeg bruke for det jeg tar ut til private utgifter (hvis det er slik dette blir gjort) Lage en konto 8201 for det som går til betaling av skatt? Konto for inngående og utgående mva? Konto 6000-6099: Jeg kan lage en konto 6001 for mine utgifter til kontorutsyr som er fradragsberettiget? Jeg kan lage en konto 6002 for mine utgifter for bilhold/drivstoff som er fradragsberettiget? etc etc.... Tusen takk for tilbakemeldinger. Det settes stor pris på hjelpen dere gir. Fra en som svetter en del pga dette nå Kommer helt an på hvor stor virksomheten din er. Har du under 300 bilag pr kalenderår kan du føre dette i regneark (som exccel). Dersom det overstiger 300 må du bruke etter standard regnskapsprogram. Er dette hovedinntektskilden din hadde jeg valgt å benytte en autorisert regnskapsfører. Det koster deg strengt tatt mindre enn å gjøre det selv. Tenk alle timene du slipper unna, og all frustrasjonen ikke minst. Lenke til kommentar
svingenbud Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Takk for svar. Det som er litt av saken er at jeg finner dette interessant og VIL gjerne lære å gjøre dette selv. Ja jeg har/vil få under 300 bilag i året så dette er ikke et problem. Problemet er for meg å forstå oppsettet rundt bilagsføring. Men er eksempelet jeg har brukt over rett, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Takk for svar. Det som er litt av saken er at jeg finner dette interessant og VIL gjerne lære å gjøre dette selv. Ja jeg har/vil få under 300 bilag i året så dette er ikke et problem. Problemet er for meg å forstå oppsettet rundt bilagsføring. Men er eksempelet jeg har brukt over rett, eller er jeg helt på jordet? Nei det er ikke på jordet. Det er vanlig å ha varekostnader på 4000 serien og driftskostnader på 6000 serien. Du trenger ikke spesifisere mer enn det så lenge regnskapet er så lite og oversiktlig. Du bør også ha kolonner som viser inng mva og utg mva slik at kostnaden som føres er nettto. Da har du også en oversikt over inngående og utgående mva samt hva som blir skyldig/tilgode pr termin. Lenke til kommentar
svingenbud Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Tusen hjertelig takk Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Nei det er ikke på jordet. Det er vanlig å ha varekostnader på 4000 serien og driftskostnader på 6000 serien. Du trenger ikke spesifisere mer enn det så lenge regnskapet er så lite og oversiktlig. Du bør også ha kolonner som viser inng mva og utg mva slik at kostnaden som føres er nettto. Da har du også en oversikt over inngående og utgående mva samt hva som blir skyldig/tilgode pr termin. Hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Nei det er ikke på jordet. Det er vanlig å ha varekostnader på 4000 serien og driftskostnader på 6000 serien. Du trenger ikke spesifisere mer enn det så lenge regnskapet er så lite og oversiktlig. Du bør også ha kolonner som viser inng mva og utg mva slik at kostnaden som føres er nettto. Da har du også en oversikt over inngående og utgående mva samt hva som blir skyldig/tilgode pr termin. Hvor har du dette fra? Det står i Uttalelse om god bokføringsskikk GBS 14 Vedtatt 25. februar 2008. Du kan lese den og se selv om du vil! Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Takk for svar! Nyttig å vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå