itwiz Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hei, Skal lage en oversikt over noen seter og har i den forbindelse en array med 30 seter. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan jeg viser disse som feks firkanter i GUI`en. Noen som har noen tips til hvordan dette løses? Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Kommer an på om du vil ha Swing grensesnitt eller om du skal tegne selv. Ville nok tegnet det selv tror jeg. Da vil du nok kunne brukt noe ala dette: public void paint(Graphics g){ boolean[] fooArray = new boolean[100]; for (int i = 0; i < fooArray.length; i++){ int y = i % 5; int x = i / 5; if (fooArray[i]) g.drawRect(x*20, y*20, 10, 10); } } Har ikke testet koden men hvis den er riktig skal den tegne firkanter, 10 piksler i størrelse med 10 piksler padding, 6 i bredden, helt til det ikke er flere igjen. Og bare dersom verdien i fooArray er sann. Endret 25. oktober 2009 av Fluesoppen Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Takk for tips! Tok foressten en litt annen retning, og benyttet JButtons, men jeg får det ikke til å fungere. Endret 26. oktober 2009 av itwiz Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hva er feilen da? Kompilerer den ikke, eller hva? Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Joda, men når jeg kjører den kommer det ikke opp noe i vinduet.. I tillegg får jeg en Nullpointerexception i Main klassen hvor det står new GUI(); package kinoklient; import kinolib.KinoSecurityManager; public class Main { /** * @param args the command line arguments */ public static void main(String[] args) { // set the system security manager if(System.getSecurityManager() == null) { System.setSecurityManager(new KinoSecurityManager()); } // make a new Client object new Klient(); new GUI(); } } Feilmelding: Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException at kinoklient.GUI.<init>(GUI.java:31) at kinoklient.Main.main(Main.java:24) Endret 26. oktober 2009 av itwiz Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Fikk det til.. Øverst i GUI klassen måtte jeg ha: private boolean reserverte[] = new boolean[30]; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå