Gå til innhold

Filsystem med Raid?


CSM

Anbefalte innlegg

Har 4stk nye 2TB disker og lurer nå på muligheten for å smelte disse inn i en "synlig" disk. Og gjerne med litt feiltolereranse også. Har ikke support for hardware raid, men finnes jo mange alternativer på software raid. Men hvilken bør jeg velge?

 

Har tidligere testet ZFS men siden det er begrenset til solaris og bsd er det ikke så aktuelt, da jeg er avhengig av linux...

 

btrfs er vel kun i en utviklingsfase og kan ikke regnes som stabilt...?

 

finnes det andre muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har lest er ikke btrfs stabilt eller funksjonelt nok enda.

 

Software raid med LVM på toppen høres ut som tingen for deg; les litt mer her(linux1.no).

 

Jeg bruker LVM og det fungerer veldig strålende; enkelt å gjøre endringer på virtuelle partisjoner mht. størrelse, navn, opprette nye, bytte av harddisker osv. sw raid vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Eller kanskje satse på software raid 5 i debian lenny...

 

hva skjer om jeg må reinstallere debian, er det da bare å bygge opp nytt array og beholde dataene eller blir de tapt?

 

Du kan røske ut diskene og putte i hvilken som helst Linux-distro og det bare funker, du kan reinstallere og det bare funker. Generelt deilig :)

Har akkurat det samme oppsettet (utem LVM) hjemme med en 7TB, får appåtil en hastighet på noen hundre MB/s på det så er strålende fornøyd.

 

Har forøvrig og reinstallert et par ganger så ja, det funker.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest er ikke btrfs stabilt eller funksjonelt nok enda.

 

Software raid med LVM på toppen høres ut som tingen for deg; les litt mer her(linux1.no).

 

Jeg bruker LVM og det fungerer veldig strålende; enkelt å gjøre endringer på virtuelle partisjoner mht. størrelse, navn, opprette nye, bytte av harddisker osv. sw raid vet jeg lite om.

 

 

Spørsmål: er man avhengig av LVM for å vokse i raidet? dvs legge til flere disker?

Lenke til kommentar

LVM is suitable for:

 

* Managing large hard disk farms by letting you add disks, replace disks, copy and share contents from one disk to another without disrupting service.

* On small systems (like a desktop at home), instead of having to guess how big a partition needs to be, LVM allows you to resize your disk partitions easily as needed.

* Making backups by taking "snapshots."

* Creating single logical volumes of multiple physical volumes or entire hard disks (somewhat similar to RAID 0), allowing for dynamic volume resizing.

 

One can think of LVM as a thin software layer on top of the hard disks and partitions, which creates an illusion of continuity and ease-of-use for managing hard-drive replacement, repartitioning, and backups.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...