Gå til innhold

AMD x4 965 En kjølig chip! 4,16ghz


Anbefalte innlegg

Da har jeg som de fleste andre med AMD phenomII 4x965 funnet 3,8ghz som prime stabil OC uten å trykke på med noe spesielt av volt.

Før jeg bytta kjøler lå cpu temp på over 70c med denne chippen på samme OC etter noen minutter i prime. Etter jeg bytta kjøler på en helt utrolig måte ble faktisk tempen redusert noe helt vanvittig. Aldri merka så stor forskjell på luft-kjølere før.

Idle temp ligger på ca 30c, noe som ikke er så uvanlig med en god luftkjøler. Men det som sjokka meg var at jeg faktisk fikk pusha max temp helt ned til 46c i LUKKET kabinett (mid-tower) med 2 stk HD4890 i crossfire... Spør du meg er det helt utrolig. En god kjølepasta og zalman S9900 kjøler var alt som sku til.

 

Dette er en GOD chip tror jeg. Klarte 4,0ghz før jeg bytta kjøler men da fikk jeg bluescreen og cpuHOT under 3dmark testing. Håper/tror det problemet er borte nå, å jeg tipper på 4,3ghz eller kanskje mer innen i morgen! :dribble:

 

 

post-169666-1256543934_thumb.jpg

 

 

Legger til:

Nå begynner dette nesten å bli en liten work-log.

Blir å poste litt random her, så skal jeg rydde opp litt senere i tråden. Håper noen liker å lese gjennom, fordi denne prosessoren har i allefall overrasket meg veldig positivt på alle måter, og kanskje du også blir overrasket?. Skriv gjerne noen komentarer og hjelp meg gjerne om du har mye erfaring med phenom2 cpuer eller crosshair III hovedkort. Jeg er ganske så fersk på AMD.

 

Klokkingen blir gjort på et ASUS Crosshair III Formula Hovedkort sammen med :

OCZ Black-Edition 1600mhz DDR3 1,65v

2x ASUS EAH4890 i crossfire

4x HDD's

Og en Cheeftek 750w modulær strømforskyning

I et LanCool midtower.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse X4 965BE er AMD`s finest :)

 

Min ene 965 primer også på 3800mhz på stock vcore,med TRUE + "normal" 12cm Pabst@1400rpm

Jeg har 3 stk 965BE som jeg skal teste,denne er den beste på luft. Det er litt mer igjen på stock vcore,3850mhz er muligens greit,tester seinere

 

post-42959-1256462027_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Ok, dette begynner ligne noe! tror ikke jeg kommer så mye lengre før jeg må over 1,55v, Men ser dette som meget gode resultater så langt.

 

post-169666-1256541209_thumb.jpg

 

Legg merke til temps.. satte en vifte mellom skjermkorta, kabinettet har døra åpen nå.

Helt hærlig spør du meg..!

 

Jeg har ikke testa dette i noen spill eller under hard load.

klokker i bios så den klarer i allefall å boote 4,16ghz.

Jeg liker å bruke AMD overdrive til å kontrolere temp og spenninger. føler jeg har litt kontroll da. Den viser samme temp som CoreTemp og Everest.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Det stoppet der. Men skal prøve med mere volt senere!

 

Nå skal jeg se hvor lav volt jeg klarer bruke på stock frekvens. og hvordan temperaturene holder seg.

Rom temp er litt kjølig (20c) og kabinettet er fortsatt åpen.

Stock volt er 1,46v nå prøver jeg 1,33v.

 

Idle er tempen helt upåklagelig.

IDLE:

post-169666-1256543043_thumb.jpg

 

Prime etter ca 5min.. dette er ca max temp.. 34c er rett og slett sykt! nå elsker jeg denne chipen! får håpe den holder prime gjennom dagen da. snakkes i kveld!

 

MAX-LOAD:

post-169666-1256543209_thumb.jpg

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Flotte resultater!

 

Har klokket en X3 BE fra 2.8 til 3.5 GHz stabilt med stock kjøler. Fikk den greit opp på 3.7, men det var ikke helt stabilt.

 

Et lite spørsmål: Hvordan får man FSB-klokket disse? Gjorde flere forsøk, men fikk den aldri stabil på noe særlig over 210. Har prøvd å klokke ned minnet, øke NB spenning, øke HT spenning, sette ned HT hastighet. Ingenting utgjorde noe forskjell. Har et MSI-kort som ikke har så mange andre valg enn dette.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for det :!:

 

Du kan prøve å sette opp [CPU/NB] volt litt. (du har denne instillingen?) 1,35v går greit vil jeg tro.

Og sett litt løsere timing på RAMen.. eventuelt sett opp litt volt på den også (0,05-0,10v over stock går nok greit)

 

Kjør ned multiplier til stock og se hva den klarer dra av FSB derfra først.

 

Vet ikke hva du har av spenninger og muligheter for å justere i bios, men om du gir meg litt info om det så kan jeg prøve hjelpe deg.

 

Legger til at Prime95 har nå kjørt over en time å alle kjerner er OK så langt! :woot:

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Hei. Takk for det :!:

 

Du kan prøve å sette opp [CPU/NB] volt litt. (du har denne instillingen?) 1,35v går greit vil jeg tro.

Og sett litt løsere timing på RAMen.. eventuelt sett opp litt volt på den også (0,05-0,10v over stock går nok greit)

 

Kjør ned multiplier til stock og se hva den klarer dra av FSB derfra først.

 

Vet ikke hva du har av spenninger og muligheter for å justere i bios, men om du gir meg litt info om det så kan jeg prøve hjelpe deg.

 

Legger til at Prime95 har nå kjørt over en time å alle kjerner er OK så langt! :woot:

 

Flott!

 

Jeg har prøvd å øke NB til 1,40 (tror jeg det var). Ram klokket jeg ned for å unngå at den satte hindringer, men har også prøvd å øke spenning der til 2,1V (DDR2). HT står vel på 10 som default? har prøvd å sette den ned også. HT-spenning har jeg hatt oppe i 1,50V (maks). Har ikke prøvd å justere timingene på RAM. Disse står på default, men RAM var jo underklokket. Ellers så er alt av autofunksjoner avslått i bios. Det er ingen andre muligheter i bios som jeg kan se, så da er det kun multiplyer som gir resultater.

 

Kortet er forresten et MSI K9A2 Det er nok ikke av det dyre slaget, så det kan vel være det som stopper.

 

La merke til at det ikke var mulig å låse PCI hastighet, kun PCI-E. Kan det være det?

 

Har ikke maskina foran meg nå.

Lenke til kommentar

Det er lite sansynlig at det er pga. pci-ex... med mindre den løper løpsk og går et godt stykke over normalen. da vil du kunne få data korrupsjon på harddisken din om du har SATA disk.

Å det skyldes ikke at du ikke kan låse PCI hastigheten.

 

Vil nok tro det er hovedkortet ditt da ja. Det er sikkert ikke så glad i FSB, og kanskje det er litt fordi det ikke støtter nyere phenom II prosessorene noe særlig.

Du kan se om du finner en BIOS-FLASH på hjemmesiden til hovedkort produsenten, let under support.

Finn tak i NØYAKTIG samme hovedkort der og last ned nyeste BIOS. (følg også veiledingen deres for å flashe BIOS)

Den kan ofte fikse støtte til nyere prosessorer samt minne støtte.

Dersom det ikke fungerer å du har planer om å beholde AMD i fremtiden, vil jeg anbefale deg å kjøpe et bedre hovedkort. (Spesielt om du vil overklokke)

Gå for et AM3 oppsett med DDR3 minne. DDR3 minne er ganske så billig for disse hovedkortene også.

 

BTW:

snart to timer prime! nå vil jeg si det er stabilt egentlig! Vurdere enda lavere volt på prosessor.

post-169666-1256550247_thumb.jpg

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Takk for tipset!

 

Blir nok ikke til at HK byttes. Maskima er bygd som en lavbudsjett spillemaskin. Er egentlig veldig fornøyd med klokkinga. Målet var mest mulig ytelse for pengene. Syntes bare det var merkelig at den ikke ville vite av høyere FSB.

 

Glemte å nevne det, men har alt oppdatert bios. Får følge med om det kommer noen nye biosversjoner og prøve igjen siden.

 

Maskina tusler og går på 3,5GHz med et svakt klokket 4890 kort. Synes den yter helt greit.

 

EDIT: PCI-E kan som nevnt låses, men ikke PCI, og der står det et trådløst nettverkskort. Husker fra gamle dager da denne kunne sette hindringer hvis den ikke ble låst, men det er vel gjort "by default" nå, og er ikke lengre en brøk av FSB.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Jaja, denne gjør det meget bra nå! 1,47v og 3,91ghz.

50c maxload.. kan ikke be om bedre på luftkjøling omentrent?!:)

 

post-169666-1256567098_thumb.jpg

 

Edit: Skal plane prosessoren til uka. Blir det like bra som den tidligere prosessoren jeg plana, så går maxload ned med ca 6-10c :)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...