Gå til innhold

Er politibilene i Norge gode nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sendte inn samme spørsmålet til Finn Abrahamsen på VG Nett, han kommer til å besvare spørsmål om ca. 45 min. Vi får se hva han har å si om saken. Vi får følge med når det starter.

 

Link: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2071

 

Ang. sider i denne saken, så står jeg med føttene i hver sin båt. Det er klart at både de økonomiske utfordringene kunne blitt i overkant store, og selvfølgelig at norsk veistandard ikke er i verdensklasse.

 

MEN, det hadde vært kult! Satt i grunnen bare og lekte med tanken, hyggelig å se at det skapte såpass debatt og engasjement :)

Lenke til kommentar
Jeg aner norsk smålighet her, en skal spinke og spare seg til fant. Jeg ser jo så klart motargumentene til å ikke ha slike politibiler, det er dyrt, og det er skattebetalerne som betaler for det, men hvorfor kan ikke Norge ha raske politibiler når både politiet i England og Italia har Lamborghini, mens tysk politi har (en) Porsche? De gangene politiet skulle hatt bruk for disse bilene ville jo selvfølgelig vært for å huke inn fartsbøller, men også fluktbiler fra evt. ran.

Det er vel fordi at det kriminelle bildet er en helt annen enn i Norge, hvor mange politijakter er det i året totalt sett... 1 eller 2 kanskje. Og da forfølger de mest sannsynlig en 17-åring på trimma moped.

 

Synes du virkelig det er riktig bruk av ressurser?

Lenke til kommentar
At det hadde vært kult er da ikke noe godt argument.

 

At det hadde vært artig, tøft, vågalt, spennende etc. etc. Jeg mener at en muskelbil som Audi RS6 hadde utstrålt mye mer autoritet enn det f.eks. en Passat gjør.

 

Kanskje politiet hadde fått mer respekt dersom de kjørte rundt i mer eksklusive biler?

Lenke til kommentar
Jeg aner norsk smålighet her, en skal spinke og spare seg til fant. Jeg ser jo så klart motargumentene til å ikke ha slike politibiler, det er dyrt, og det er skattebetalerne som betaler for det, men hvorfor kan ikke Norge ha raske politibiler når både politiet i England og Italia har Lamborghini, mens tysk politi har (en) Porsche? De gangene politiet skulle hatt bruk for disse bilene ville jo selvfølgelig vært for å huke inn fartsbøller, men også fluktbiler fra evt. ran.

Det er vel fordi at det kriminelle bildet er en helt annen enn i Norge, hvor mange politijakter er det i året totalt sett... 1 eller 2 kanskje. Og da forfølger de mest sannsynlig en 17-åring på trimma moped.

 

Synes du virkelig det er riktig bruk av ressurser?

 

Som jeg sa tidligere lyttet jeg til politiradio i natt, hvor politiet måtte sette inn betydelige ressurser for å stanse en bil i Oslo, som er hovedårsaken til at jeg startet denne tråden.

Lenke til kommentar
Som jeg sa tidligere lyttet jeg til politiradio i natt, hvor politiet måtte sette inn betydelige ressurser for å stanse en bil i Oslo, som er hovedårsaken til at jeg startet denne tråden.

Uansett er disse aksjonene så sjeldne og ikke minst livsfarlige slik at raske politibiler bare øker faren for publikum.

 

Vi har ikke harbarka kriminelle og mafia og jakte på, B-gjengen er vel det nærmeste vi kommer. Vi er nesten 500 kommuner i Norge, tenk hva det vil koste om ALLE kommunene skulle ha slike biler? Bare noen biler vil bli VELDIG dyrt.

 

De aller fleste distrikt har biler på 2-300 Hk, hvorfor er ikke det nok?

Lenke til kommentar

L4r5: hvem ville du fryktet, en myk familiefar eller en bodybuilder på anabole steroider? (nå drar jeg den veldig langt her, men jeg antar at du ser poenget mitt ;) Beklager usakligheten).

 

Ja! Jeg er helt enig med deg. Politiet i Norge er snille, de få gangene (den eneste?) jeg har vært i kontakt med de har de vært veldig greie, imøtekommende og samarbeidsvillige, og det er jeg glad for :)

 

Nasciboy: se hva orjanr skriver på første siden.

Lenke til kommentar
Nasciboy: se hva orjanr skriver på første siden.

 

Ser ut som orjanr er enig med meg....

 

I følge en politikompis av meg er det der stort sett tull, og en myte han hører svært ofte. Politiet har overveiende standardkonfigurerte biler med et av medium-motoralternativene, for det meste av økonomiske hensyn. Det er om å gjøre å strekke budsjettene så langt som mulig og sørge for å få flest mulig biler for pengene, derfor er ikke politibiler flest særlig motorsterke. Når en tenker på det er det heller ingen grunn til at de skulle være det, det er lenge mellom hver gang norske politifolk er på utrykning og har behov for mer power enn du får i en standard Volvo eller Passat.

 

Og politiet i en RS6? Tull og tøys - hvorfor i alle dager skulle de råne rundt i en jævla racerbil?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
L4r5: hvem ville du fryktet, en myk familiefar eller en bodybuilder på anabole steroider? (nå drar jeg den veldig langt her, men jeg antar at du ser poenget mitt ;) Beklager usakligheten).

 

Ja! Jeg er helt enig med deg. Politiet i Norge er snille, de få gangene (den eneste?) jeg har vært i kontakt med de har de vært veldig greie, imøtekommende og samarbeidsvillige, og det er jeg glad for :)

 

Nasciboy: se hva orjanr skriver på første siden.

 

Point is, purken skal ikke spre frykt... Det er liksom ikke det som er oppgaven deres.

Lenke til kommentar

Nei, du ser på feil del av innlegget hans.

 

Du sier at de fleste distrikt har politibiler på 2-300 hk, og spør meg om ikke det er nok.

 

Orjanr sier følgende: I følge en politikompis av meg er det der stort sett tull, og en myte han hører svært ofte. Politiet har overveiende standardkonfigurerte biler med et av medium-motoralternativene, for det meste av økonomiske hensyn.

 

Dersom dette stemmer så er det du sier bare rykter.

Lenke til kommentar
Nei, du ser på feil del av innlegget hans.

 

Du sier at de fleste distrikt har politibiler på 2-300 hk, og spør meg om ikke det er nok.

 

Orjanr sier følgende: I følge en politikompis av meg er det der stort sett tull, og en myte han hører svært ofte. Politiet har overveiende standardkonfigurerte biler med et av medium-motoralternativene, for det meste av økonomiske hensyn.

 

Dersom dette stemmer så er det du sier bare rykter.

Ok, kan kanskje stemme men ser fortsatt IKKE behovet for store motorer i politibilene. Sivile liv har gått tapt tidligere og jeg ser INGEN grunn til å sette flere sivile liv i fare med tankeløse plitiforfølgelser.

 

Kanskje bedre med ett fotoapparat med med mye tele, ta ett bilde av nummerskilt og vent på vedkommede hjemme hos dem.

Lenke til kommentar

Korrekt, det er også en måte å gjøre det på.

 

Evt. det som Thlom omtaler på første side, kan man istedet for å ligge i 150-200 km/t eller kanskje enda høyere fart for så å prøve å dytte lovbryteren ut i grøfta, kan politimannen i passasjersetet stikke overkroppen opp gjennom soltaket, med en Barrett .50 cal og skyte istykker det som er av hjul og dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...