War Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hei, har noen tips/erfaringer med brannsikring i huset/leilighet? 1)Har kostet på meg nytt el-anlegg for å luke bort 1960 10A opplegg. 2)Har røykvarslere av rett type i alle rom, disse er linket/trådløst 3)Har 2x ABC pulverapparat 4)Har galvanisk skille på alle flatTVer. 5)Flis rundt ildsted Ting jeg har sett på er : Denne Denne utløser seg selv ved 172C og slokker brann. Koster 500kr. For eks ha bak Tven, og andre steder det kan brenne for eks sikringskap. Bor i 2 etg så kan hoppe men branntau er vel ikke så dumt. Kommer til å kjøpe FP-8 x 4-5 + branntau , noen andre ideer? Grunnen til dette er for å roe ned konas frykt for brann da jeg har datautstyr og annet som trekker mellom 3-4KW 24/7 når jeg ikke er hjemme, for eks på ferie osv. Da kan det være greit med noe som slukker brann av seg selv. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Har omtrent akkurat det samme utstyret som deg, bare at pulverapparatene er byttet ut med skumapparater, og i tillegg har vi et stort CO2- apparat for bruk på brann i elektriske komponenter. Å slokke en småbrann med pulver i en leilighet/hus fører ofte til mer kostnader i opprydding enn det brannskadene har påført deg. Pulveret går inn i alle dine elektriske komponenter f.eks. TV, stereoanlegg, kjøleskap, PCer, skap osv. Jeg har den Purga-T selv, og har montert èn på TV og 2 andre i PCer. I tillegg har vi valgt å kjøpe et brannteppe - kjekt å ha enten å tulle inn seg selv/barna med, eller utmerket å kaste over småbranner enten det er på komfyren eller andre steder. Endret 25. oktober 2009 av Rayline TWB Lenke til kommentar
War Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Det var smart, hele leiligheten full av pulver er vel ikke noe særlig. Hva med nitrogen-apperater? Prøvde det på skolen, og rett etter at brannen var slukket fordampet alt på 2 sek, helt borte, null opprydding ikke noe vasking. Brannteppe høres ikke så dumt ut , skal bestille det i samme slengen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Skumapparater er greie, men kan ikke brukes i el. anlegg (AB). CO2 er bra, men vanskeligere å bruke, det krever mer erfaring enn pulver (ABC). En brannslange kan også være greit å ha. Husk å sjekke pulverapparatene et par ganger i året: Sjekk trykk, slange og snu den opp/ned et par ganger mens du hører om pulveret sildrer nedover. Dersom det har klumpet seg, må apparatet på service eller byttes. Har du garasje i/nær huset? Uthus, lekestue, gjestehytte el.l.? Sett en trådløs varsler der også. Brannstige er enklere å bruke enn branntau, spesielt for barn og eldre. Brannteppe er fint både for å slukke en liten brann (for eks på kjøkkenet/komfyren), og for å holde foran seg for å forsere brennende område. Ha et på soverommet og et i kjøkkenet/gryteskapet. Galvanisk skille er ikke nødvendig med mindre du har jordet kontakt for TVen, og det er en TV som har jordforbindelse i ledningen. Hus fra før ca 1992 har ikke jord utenom kjøkken og våtrom (men mindre det er oppgradert), og flere TV-merker er dobbeltisolerte og har Euro-stikk uten jord (Philips med flere). Gjør imidlertid ingen skade å ha det. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Vanntåkeapparat er tingen ;-) Lenke til kommentar
War Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg skal begynne med lading av ammo i flere kaliber, kommer til å lagre 15000 skudd til en hver tid, flere kg krutt og tennhetter osv. Burde kanskje ikke lagre krutt i tett boks? Trykk? -Bombe? Ved brann. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Parga-T var et fantastisk produkt i de "gamle" CRT TVane. Testet de ut sammen med brannvesenet her lokalt, på forskjellig utstyr. Ikke nok med at de slukker, men de etterlater seg et beskyttende lag for å forhindre ettertenning. Dette i et vanvittig tempo og. Kan også være en idè i vaskemaskiner/tørketromler. Under overskap på kjøkken. Strengt tatt der du måtte ønske. Termografering av elektrisk anlegg under normalt bruk++ kan være et smart trekk. Mye brukte stikkontakter kan bli slakke i klemmene(spesielt hvis det blir brukt tunge ladere o.l) Dårlig kontakt er det jeg frykter mest innen for elektro eller elektronikk. Eksplosiver holder jeg meg unna. Slikt liker ikke Thomas. Der trur jeg at jeg hadde snakket med brannvesenet. De er fagfolk som ikke selger produkter og derfor har et fornuftig nøytralt svar. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 El-anlegg er 3 år gammelt, ligger i vegg som er av betong så skulle det ta fyr noe sted så må det i værste fall dryppe ned på laminat og starte en brann derifra. Det burde hjelpe noe. Jeg kjører så mange servere at hovedsikringen slår ut når jeg setter i kontakten først i forgreningene så er ekstra på vakt på det elektriske. Når jeg tenker meg om så burde brannvesenet legge inn en eksplosiv-notis på min adresse uansett så da kan jeg jo be om råd til oppbevaring i samme slengen. Ferdig ammo lagres i en brannsafe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå