Gå til innhold

foreldre, religion og egne valg?!

Anbefalte innlegg

hei. er femten år, snart seisten og har meldt med ut av den trosretninga som foreldrene mine tror på. det jeg lurer på, er om foreldrene mine fortsatt kan bestemme om jeg får bruke sminke eller hvilke venner jeg skal være sammen med på fritida? hadde jeg fortsatt i samme trossretning som dem, hadde jeg godtatt at de ikke vil jeg skal bruke sminke eller henge med folk som ikke tilhører den samme troen som de/oss, men jeg har jo meldt meg ut og jeg føler ikke for å henge sammen med de som tilhører den troen, fordi jeg ikke har noe til felles med dem. forrige uke gjorde jeg noe utrolig dumt, som jeg i grunnen ikke angrer så veldig på. jeg dro på fest sammen med folk jeg var blitt kjent og som ikke hadde noe med troen å gjøre. jeg sa ikke hvor jeg skulle, og svarte ikke da foreldrene og søsknene mine ringte eller sendte melding i løpet av kvelden, så de ble selvfølgelig opprørte. snakket faktisk ikke med dem før jeg kom hjem i halv to tia på natten. hadde jeg ikke dratt uten å si fra, ville jeg ikke fått låv til å dra, så jeg angrer sånn sett ikke på at jeg dro.

de liker ikke at jeg verken er på fest eller bruker sminke, men jeg lurer på om de har låv til å hindre meg, på grunn av noe de tror på men ikke jeg?

ifølge FNs barnekonversjon kan jeg melde meg inn og ut av religioner/trossamfunn etter å ha fylt 15 uten foreldres samtykke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dine foreldre er fortsatt dine foreldre. Du er tross alt "bare" snart 16 år og bor under deres tak. At de ikke liker at du fester og at du sniker deg ut uten å si hvor du er, har ikke nødvendigvis noe med relgion å gjøre.

Du er i din fulle rett til å la være å følge deres religion, men du må nok fortsatt følge deres regler og retningslinjer som foreldre. I alle fall om du vil bevare en form for husfred dere i mellom.

Uansett, god komunikasjon er viktig. Det er dumt å stenge foreldrene dine ute. Tenk på at de sikkert var bekymra da du stakk uten å gi beskjed, og uten å svare på telefon. Komunikasjon går forøvrig begge veier. Dine foreldre har like mye plikt til å høre på hva du har å si.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du kan velge religion selv, men som foreldre kan de naturligvis, i teorien hvert fall, nekte deg å f.eks. dra på fest eller henge med diverse tvilsomme venner. Hvorvidt de greier å håndheve det er en annen sak, men de har myndighet over deg til du er 18 år. At foreldre skal bestemme omgangskretsen til barna basert på religion høres for meg veldig merkelig ut, og siden du ikke sier noe annet oppfatter jeg det som at dere har en innvandrerbakgrunn og derfor en litt annen kultur. Ikke vondt ment, bare en observasjon på ulikheter fra det jeg er vant med. Det ville nemlig kommet som et alvorlig sjokk om foreldrene mine i det hele tatt hadde tatt opp temaet. Min omgangskrets er, og har alltid vært, min sak, men familie blir noe annet igjen.

Lenke til kommentar
Du kan velge religion selv, men som foreldre kan de naturligvis, i teorien hvert fall, nekte deg å f.eks. dra på fest eller henge med diverse tvilsomme venner. Hvorvidt de greier å håndheve det er en annen sak, men de har myndighet over deg til du er 18 år. At foreldre skal bestemme omgangskretsen til barna basert på religion høres for meg veldig merkelig ut, og siden du ikke sier noe annet oppfatter jeg det som at dere har en innvandrerbakgrunn og derfor en litt annen kultur. Ikke vondt ment, bare en observasjon på ulikheter fra det jeg er vant med. Det ville nemlig kommet som et alvorlig sjokk om foreldrene mine i det hele tatt hadde tatt opp temaet. Min omgangskrets er, og har alltid vært, min sak, men familie blir noe annet igjen.

Trenger vel ikke være noen med innvandrerbakgrunn dette. Av en eller annen grunn tenker jeg at det muigens er snakk om f.eks Jehovas Vitner, eller Smiths venner? (uten at jeg kjenner nok til noen av disse trosretningene til å si at foreldre ville nekte sine barn å omgås folk utenfor disse miljøene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...