Gå til innhold

hvordan forklare spenning, strøm og motstand grundig?


Anbefalte innlegg

Hei !

Er det noen "der ute" som vet om en norsk, svensk eller dansk "kilde" som kan gi en "forklaring på elektronnivå" på hva spenning, strøm og motstand er ?

Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

 

Med beste hilsen og takk ifra

 

terjejue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et STORT emne. Personlig mener jeg generelt at ting aldri skal memoriseres, men forstås! Tross alt er det jo nettopp slik man har kommet frem til hvorfor ting er slik som de er..

 

Uspesifisert spm - uspesifisert svar:

 

#1 Hva er energi? Hvordan fungerer energi? Hva er likeheten mellom forskjellige former for energi? Hvordan kan en form for energi gå over til en annen for for energi?

 

#2 Hva er strøm, hvordan fungerer dette som energi?

 

#3 Hva er spenning, motstand og strøm. Hvordan fungerer dette sammen og HVORFOR fungerer det slik det gjør iht ohms lov? Forstår man ohms lov er man meget godt på veg!

 

#4 Hva er SI systemet? hvorfor har vi det og hvordan bruker man det?

 

#5 Kondensator/spole, hva er det og hvordan virker de?

 

#6 Digital teknikk vs analog. Forstå hvordan dette fungerer og hvorfor vi har det.

 

 

Listen kan fortsettes i det uendelige! Du har 2 meget gode verktøy for å gå løs på denne verdenen: Ditt hode og google. Filosofer og eksperimenter!

 

 

 

Tilbake til spenning, strøm og motstand: Se for deg en mølle vannet renner på. Møllen har en motstand. Hva påvirker hastigheten møllen snurrer rundt med? - Mengden vann og kraften det kommer med! Hva skjer om vannet fra den ene møllen renner på neste mølle, kontra om vannet splittes og renner i to møller?

 

To møller(motstander) i serie: Samme mengde vann(strøm), men forskjellig kraft(volt)

 

Vannet splittes til to møller(motstand) i parallel: Forskjellig mengde vann, menn vannet som kommer har samme kraft.

Lenke til kommentar

Det er utrolig viktig at man blir forklart dette fra en kilde som forstår det skikkelig.

Jeg jeg hadde lenge vanskelig for å forstå spenning, strøm , charge etc pga han som forklarte meg det trodde han kunne det. Nå forstår jeg han ikke hadde peiling.

Lenke til kommentar
Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

 

Angående elektromotoren kan du få litt problemer med målingene, eller få resultater som ikke gir helt mening. Jeg opplevde det i alle fall når jeg skulle gjøre et selv definert forsøk i fysikk på videregående (før jeg lærte noe spesielt om elektronikk). Jeg ville måle effekten på motoren i den radiostyrte bilen min. Jeg målte spenningen over motoren, og strømmen igjennom den med vanlig volt/ampere-meter. Ganger en disse sammen skal en få effekten. I mitt tilfelle fikk jeg et svar som sa at batteriet mitt skulle vare mye lenger enn hva jeg visste at det gjorde. Dette kommer av at i mitt oppsett kjørte motoren uten motstand (hjulene var i lufta). Om jeg husker rett så er vell grunnen selv-induktans (trur det var det det hete, jobber ikke akkurat med dette daglig) i motorens spoler. For et modelfly kan vell situasjonen bli litt enklere siden propellen går i lufta uansett.

 

På den andre siden kan det hende at fartsregulatoren også gir måle problemer, med mindre du har ordentlig måleutstyr. Er den mekanisk eller elektronisk?

Lenke til kommentar
Jeg målte spenningen over motoren, og strømmen igjennom den med vanlig volt/ampere-meter. Ganger en disse sammen skal en få effekten. I mitt tilfelle fikk jeg et svar som sa at batteriet mitt skulle vare mye lenger enn hva jeg visste at det gjorde. Dette kommer av at i mitt oppsett kjørte motoren uten motstand (hjulene var i lufta). Om jeg husker rett så er vell grunnen selv-induktans (trur det var det det hete, jobber ikke akkurat med dette daglig) i motorens spoler.
En mer lettfattelig måte å forklare dette på er rett og slett å henvise til energibevaring fra fysikken. Når motoren går på tomgang, så utvikles det lite energi samlet.

 

Hadde du derimot prøvd å holde igjen akselen på motoren, så ville du ha registrert en betydelig økning i strømmen.

Lenke til kommentar
Jeg målte spenningen over motoren, og strømmen igjennom den med vanlig volt/ampere-meter. Ganger en disse sammen skal en få effekten. I mitt tilfelle fikk jeg et svar som sa at batteriet mitt skulle vare mye lenger enn hva jeg visste at det gjorde. Dette kommer av at i mitt oppsett kjørte motoren uten motstand (hjulene var i lufta). Om jeg husker rett så er vell grunnen selv-induktans (trur det var det det hete, jobber ikke akkurat med dette daglig) i motorens spoler.
En mer lettfattelig måte å forklare dette på er rett og slett å henvise til energibevaring fra fysikken. Når motoren går på tomgang, så utvikles det lite energi samlet.

 

Hadde du derimot prøvd å holde igjen akselen på motoren, så ville du ha registrert en betydelig økning i strømmen.

Større motstand = større strøm? o_O

Lenke til kommentar

Nei, større motstand vil gi mindre strøm. Ohms lov er jo noe av det enkleste innen elektro (I = U / R).

 

Stopper man motoren ved å holde mot så fyker strømmen i været, for da er det bare motstanden som bestemmer (Ohms lov). Men når motoren roterer vil den indusere strøm motsatt av den påtrykte strømmen. Her kan ikke Ohms lov brukes.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Elektrikkernen er i nusseliten barnehage og kobler vekk jordfeilbryteren.

Senere kommer lille Per i barnehagen. På gulvet finner han 2 strikkepinner som han plukker opp og tar en i hver hånd. Rastløs går han mot stikkontakten og putter en strikkepinne i hvert hull på stikkontakten. Spenningen er 230 V og Mostanden fra arm til arm er 2000 ohm. Hva blir strømmen?

 

I=U/R=230/2000=0,115 A

 

George er ansatt i ett fengsel i Nebraska. I den elektriske stolen sitter en slem mann. George slår på strømmen. 2,27 A trekker stolen og spenningen er 5000 V. Hvor mye motstand er det i den slemme mannen?

 

R=U/I=5000/2,27=2202,64 ohm

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Hei !

Er det noen "der ute" som vet om en norsk, svensk eller dansk "kilde" som kan gi en "forklaring på elektronnivå" på hva spenning, strøm og motstand er ?

Du kan jo ta en titt på denne PowerPoint-filen.

 

Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

For det første; en elektromotor og en fartsregulator er mer kompliserte enn en motstand, så du kan ikke bruke Ohms lov til å regne ut strømmer når spenningene er kjent. Elektromotorer kan også lages på mange ulike måter, og alle har sine spesielle egenskaper, men felles for dem er det at når det går strøm gjennom viklingene, så genererer motoren en motspenning (back-EMF) som er med på å begrense viklingsstrømmen og dermed max.hastigheten til motoren. Denne motspenningen er også avhengig av motorens rotor-posisjon i forhold til statoren (=den ikke-roterende delen av motoren), og dermed vil også strømmen variere på samme måte. Skal du måle disse strømmene/spenningene må du derfor bruke et "instrument" som reagerer raskt nok, ellers får du bare "gjennomsnittsverdier" og det er ikke sikkert de kan brukes til det du måtte være ute etter. I moderne motorstyringsenheter kan man bruke spesial-komponenter med kalibrerte motstandselementer som man måler spenningsfallet over når det går en strøm gjennom dem. (Motstanden er kjent med stor nøyaktighet, spenningen måler man, og dermed kan man "regne ut" hva strømmen er.) I praksis er det slik at disse spesial-komponentene sender ut et signal som er proporsjonalt med strømmen, og dette signalet brukes i motorstyrings-elektronikken. Man kan være interessert i å styre/regulere både motorhastigheten og dreiemomentet på motorakselen, alt avhengig av hva man skal bruke motoren til.

 

Kort sagt - det er ikke bare enkelt dette med elektriske motorer ...

Men det finnes sikkert enklere "kjøreregler" for bruk av DC-motorer i modellfly osv.

Lenke til kommentar
Tilbake til spenning, strøm og motstand: Se for deg en mølle vannet renner på. Møllen har en motstand. Hva påvirker hastigheten møllen snurrer rundt med? - Mengden vann og kraften det kommer med! Hva skjer om vannet fra den ene møllen renner på neste mølle, kontra om vannet splittes og renner i to møller?

 

To møller(motstander) i serie: Samme mengde vann(strøm), men forskjellig kraft(volt)

 

Vannet splittes til to møller(motstand) i parallel: Forskjellig mengde vann, menn vannet som kommer har samme kraft.

 

Det kan være utrolig vanskelig å forklare motstand til en som ikke har peiling. Konduktans derimot er mye lettere, for da kan man sammenlikne det med diameteren på et rør elns.

 

Og når det kommer til vannmøller, så er svakheten her at man utnytter tyngden i vannet. Og en elektronstrøm har jo ingen tyngde/masse :hmm:

Lenke til kommentar
Hei !

Er det noen "der ute" som vet om en norsk, svensk eller dansk "kilde" som kan gi en "forklaring på elektronnivå" på hva spenning, strøm og motstand er ?

Du kan jo ta en titt på denne PowerPoint-filen.

 

Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

For det første; en elektromotor og en fartsregulator er mer kompliserte enn en motstand, så du kan ikke bruke Ohms lov til å regne ut strømmer når spenningene er kjent. Elektromotorer kan også lages på mange ulike måter, og alle har sine spesielle egenskaper, men felles for dem er det at når det går strøm gjennom viklingene, så genererer motoren en motspenning (back-EMF) som er med på å begrense viklingsstrømmen og dermed max.hastigheten til motoren. Denne motspenningen er også avhengig av motorens rotor-posisjon i forhold til statoren (=den ikke-roterende delen av motoren), og dermed vil også strømmen variere på samme måte. Skal du måle disse strømmene/spenningene må du derfor bruke et "instrument" som reagerer raskt nok, ellers får du bare "gjennomsnittsverdier" og det er ikke sikkert de kan brukes til det du måtte være ute etter. I moderne motorstyringsenheter kan man bruke spesial-komponenter med kalibrerte motstandselementer som man måler spenningsfallet over når det går en strøm gjennom dem. (Motstanden er kjent med stor nøyaktighet, spenningen måler man, og dermed kan man "regne ut" hva strømmen er.) I praksis er det slik at disse spesial-komponentene sender ut et signal som er proporsjonalt med strømmen, og dette signalet brukes i motorstyrings-elektronikken. Man kan være interessert i å styre/regulere både motorhastigheten og dreiemomentet på motorakselen, alt avhengig av hva man skal bruke motoren til.

 

Kort sagt - det er ikke bare enkelt dette med elektriske motorer ...

Men det finnes sikkert enklere "kjøreregler" for bruk av DC-motorer i modellfly osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...