Gå til innhold

Trøbbel med autofokus på nært hold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et Canon Legria HV40 for en tid siden. Egentlig ganske overkill i forhold til hva jeg trenger, men jeg har som tidligere nevnt en type synshemming som gjør at jeg ikke kan bruke kameraer som kun har LCD skjerm. Jeg må ha en god søker, og det fant jeg først på dette kameraet.

Men saken da... Når jeg ønsker å zoome nært på noe eller har noe særlig zoom, så funker ikke autofokusen godt nok; den blir treig. Følgen av dette er at jeg knapt kan bevege kameraet uten å få uklare bilder som justerr seg og blir uklare om hverandre.

Hva er det som forsårsaker dette? Noe jeg gjør galt, eller er jeg dømt til å bruke manuell fokus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere hatt HV30 som er så og si likt HV40. Så lenge du har full vidvinkel (zoomer helt ut), vil autofokus/manuell fokus kunne klare å fokusere ned til 0 cm. Med en gang du zoomer inn litt, vil du som oftest ikke kunne få fokus. Dette er nok begrensninger i optikken.

Har du forresten nok lys? Når du zoomer inn får du ikke maks lysstyrke fordi kameraet automatisk må blende ned noen hakk (også en optisk begrensing her). Og hvis det blir for lite lys vil kameraet slite med å finne fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...