myhken Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) http://samfunn.myhken.com/?p=808 Har hatt muligheten til å teste Windows 7 Starter de siste dagene og må si at dette virkelig er noe for de som trenger et kjapt os, som bruker lite RAM. Problemet er selvsagt at man ikke får tak i Starter utenom OEM til ferdig pcer, men man skal ikke se bort i fra at Starter dukker opp i ulike butikker på sikt. De selger jo alle andre OEM versjoner. Uansett, Windows 7 Starter 32bit tar 5 GB diskplass på min virtuelle pc (ikke mye drivere som blir installert) og bruker kun 279 MB med RAM, noe som må sies er veldig bra. Microsoft vil jo selge Windows 7 starter til netbooks pcer, og jeg skjønner hvorfor. Men nok et bevis på at Windows 7 virkelig er noe for seg selv, og trolig er en av de beste OSene MS har levert. Endret 24. oktober 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 279mb er jo mer enn xp bruker med mindre du har en veldig bloated utgave. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 35 prosesser er vel noe under "normal" drift? Antivirus osv. ikke innstallert? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 279mb er jo mer enn xp bruker med mindre du har en veldig bloated utgave. Uansett bra med tanke på at Windows 7 er 8 år nyere enn XP! Men det er det kanskje bare jeg som synes? 35 prosesser er vel noe under "normal" drift? Antivirus osv. ikke innstallert? Nei du har rett...jeg får installere virus prog, og Office så skal jeg oppdatere minneforbruket. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 minnebruken er jo ikke så ille, selvom det er starter så strippet utgave da og at en ikke bloated xp bruker under tredjedelen. men kjører win7 enterprise rtm på min eee netbook selv, kjører smertefritt. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Med MS Anitvirus og Open Office startet bruker W7 Starter 354 MB med RAM. Synes ikke det er så ille jeg da. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Med MS Anitvirus og Open Office startet bruker W7 Starter 354 MB med RAM. I og med at de fleste netbooks blir levert med 1 GB RAM, så synes jeg at det er litt i overkant å bruke 1/3 av kapasiteten på grunnleggende egenskaper. Også får du mest sannsynlig trådløs-driver og litt annet snacks oppå der igjen.Jeg er godt fornøyd med 180-200 MB forbrukt på WinXP med "alt" på en netbook. Endret 24. oktober 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Windows 7 Starter er for Netbooks maskiner. Versjonen er nesten strippet for alt mulig, er en selvfølge at den krever like minne da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Ja, veldig fristende med Windows 7 starter fullversjon, spesielt om det hadde blitt billig. En gig ram og en ghz for Windows 7 er betraktlig mer enn XP sine systemkrav. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 279mb er jo mer enn xp bruker med mindre du har en veldig bloated utgave. Vet du egentlig hva bloat er? Og Starter Ed. er den mest nedstrippete utgaven av Windows 7. Ja, veldig fristende med Windows 7 starter fullversjon, spesielt om det hadde blitt billig. En gig ram og en ghz for Windows 7 er betraktlig mer enn XP sine systemkrav. Og Windows 1 har mindre krav enn XP. Ditt poeng er? Om jeg ikke husker feil har MS lettet kravene for netbooks og tillater installasjon av alle utgavene. Min netbook klarer seg fint med Home Ed. Den vil uansett ikke laste annet enn ting du bruker uansett. Og når det gjelder minneforbruk er ubrukt minne bortkastet minne. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) 279mb er jo mer enn xp bruker med mindre du har en veldig bloated utgave. Vet du egentlig hva bloat er? Og Starter Ed. er den mest nedstrippete utgaven av Windows 7. tja jeg definerer alt som er unødvendig for bruken maskinen er for som bloat. f.eks bare en stasjon for surfing uten lyd,media,print etc får du fint under 50mb med firefox åpen. uten strippe selv er vell microsoft sitt xp lite image 90-100mb Endret 25. oktober 2009 av cruzader Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Vel, noe som er unyttig for deg er nyttig for andre. Hvordan skal eventuelt MS definere det? Folk klarer nok å fikse en enda mer nedstrippet utgave av Windows 7 også. Til hvilken nytteverdi kan jo diskuteres. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 er ikke snakk om at en sitter og fjerner alt han mener du ikke ha bruk for så takk og farvell. xp lite velger du bruksområder du har bruk for i installasjonen, som printer,scanner,lyd,nettverk. så om brukeren senere har behov for noe ikke valgt i installen kan det legges til, såpass lett at jeg vil tro selv ola nordmann klarer det. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Nei, det var ikke poenget mitt heller. Jeg ser ikke nytteverdien av å fjerne alt av funksjoner, bare for å sitte igjen med minst mulig minnebruk. Enkelte funksjoner er veldig viktige. Og jeg tror du overvurderer Ola og Kari Nordmann. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er jo snakk om å fjerne det som er unyttig for mindre belastning av systemet. Og minne er ikke bortkastet dersom man ikke bruker alt på et forbanna operativsystem. Har man det nødvendige med mulighet for å legge til selv hadde det vært det beste spør du meg. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 279MB minneforbruk er for mye i dag? 5% av 4GB? Mye? Vi sitter ikke på maskiner med 512MB RAM lengre... Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er vel 32 bit utgaven som bruker så lite. 64 bit bruker vel rett under 1 gb etter clean install Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Jeg har ikke sagt 279 mb er for mye. Jeg har sagt 1 gig er for mye. Endret 25. oktober 2009 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er jo snakk om å fjerne det som er unyttig for mindre belastning av systemet. Og minne er ikke bortkastet dersom man ikke bruker alt på et forbanna operativsystem. Har man det nødvendige med mulighet for å legge til selv hadde det vært det beste spør du meg. Du glemmer at det er en grunn til at OS-et bruker dette minnet. Det går ikke bare til seg selv, men for å optimalisere applikasjonene. Greit nok dette var ved oppstart. Uten å bruke minnet er det ikke akkurat mye nytte i det. Hva skal du bruke det til? Brifing? Sant nok. Problemet er bare at hvem er det som skal bestemme det? Og hva gjør man med alle andre som ikke ønsker det slik, som er minst 90% av oss (om ikke mer). Det er vel 32 bit utgaven som bruker så lite. 64 bit bruker vel rett under 1 gb etter clean install Det stemmer nok. 64-bit gir en litt større overhead. Uansett vil du ikke bruke et 64-bit OS uten at du har 4GB eller mer minne uansett, stort sett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Tenkte på å bruke det til å dra spill med mer minne dedikert til det. For eksempel. Eller tunge oppgaver. Ikke minst et OS som starter fortere fordi det har mindre programmer å laste. Ser jo problematikken med at det blir vanskelig å velge hva som er viktig, men jeg tenkte at det kunne vært i en av pakkene en slags basic greie, hvor man har kun det som er nødvendig for at maskinen skal fungere. Deretter kunne man lastet ned det man selv ønsket å ha i operativsystemet, det være seg forskjellige programmer under tilbehør som lydinspilling og paint, til kalender og kalkulator. Om det er mulig å installere dette som en del av operativsystemet i etterkant vet jeg riktignok ikke om det lar seg gjøre.(?) Hadde vært fett spør du meg, så kunne man hatt tilgjengelige program og nedlastninger akkurat slik som Windows update er lagt opp. Dette skulle da vært en av de forskjellige pakkene, gjerne ved navn "Basic". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå