Løve Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 De burde ta fra de som kjører for fort bilen. Jeg kan ikke skjønne hva alt dette maset med å skulle kunne kjøre så fort som fysisk mulig overalt er så viktig. Dra på banen i stedet. Og du har råd til å avse 1,45 min. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 De burde ta fra de som kjører for fort bilen. Jeg kan ikke skjønne hva alt dette maset med å skulle kunne kjøre så fort som fysisk mulig overalt er så viktig. Dra på banen i stedet. Og du har råd til å avse 1,45 min. De fleste som blir tatt for fart er de som ligger 10-20 km/t over. Ikke akkurat de som kan kalles råkjørere og som trenger så vittig du påpeker; en bane. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Nei, men de trenger å roe seg. Det er ingen grunn til å møtte kjøre 10-20 km/t over fartsgrensen bare fordi du er spesiell. Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 LITT enig i det du sier, HELT enig i at veipolitikken vi har i Norge er skakkjørt... Fra Østlandet og ned til Sørlandet er det strekninger hvor fartsgrensen varierer VELDIG, og det er helt umulig å vite hvilken fartsgrense det er til ehver tid. De har satt opp en haug med fotobokser for å ta de som er noen få meter inn i 70-sonen, fra 90-sonen. KNALL Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Nei, men de trenger å roe seg. Det er ingen grunn til å møtte kjøre 10-20 km/t over fartsgrensen bare fordi du er spesiell. Hvem har sagt at man er spesiell? Det skjer, og vil alltid skje uansett hva slags grense man setter på veien. Poenget er å sette grensen slik at den store masse er enige i at dette er en ok grense. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Grunnen til at vi har så mange veier med for lav fartsgrense her i landet er at det er en kjempelett utvei for inkompetente politikere å svare på når de stilles ovenfor problemer som omhandler infrastruktur. Hvis det skjer ulykker på bestemte strekninger er de for feige til å satse og bruke penger, og velger heller å (vise enorm handlekraft..) sette ned farten. For meg er dette galskap, og det er direkte kvalmende. Stemmen til Liv Signe Navarsete haunts me at night... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Grunnen til at vi har så mange veier med for lav fartsgrense her i landet er at det er en kjempelett utvei for inkompetente politikere å svare på når de stilles ovenfor problemer som omhandler infrastruktur. Hvis det skjer ulykker på bestemte strekninger er de for feige til å satse og bruke penger, og velger heller å (vise enorm handlekraft..) sette ned farten. For meg er dette galskap, og det er direkte kvalmende. Stemmen til Liv Signe Navarsete haunts me at night... Sverige er faktisk i ferd med å sette ned fartsgrenser på store deler av veinettet deres. Ellers tar det tid å bygge nye veier. Så man blir nødt til å sette ned fartsgrensen også på veier hvor det er konkrete planer om å bygge ut ny og bedre veier. Uansett kommer man ikke utenom at det alltid vil være en del veier med dårligere standard, hvor man vil måtte ha redusert fartsgrense, uansett hvor mye man satser på veiene. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Ser poenget ditt veldig godt, og jeg er sikker på at Soria Moria har gjort mye bra med tanke på veibygging som vi ennå ikke ser konsekvensene av. Jeg frykter bare at det ikke på langt nær er nok. Men poenget mitt holder jeg meg til. Hvis du har en 20Mbit internettlinje hvor du vet at det forekommer nedetid 1-2 minutter i uka så kutter du den ikke til 10Mbit og håper at nedetiden forsvinner. (det er hvertfall ikke det jeg ville gjort - mulig noen kjekke teleoperatører kan stramme meg litt opp) Edit: Tenkte kanskje en liten begrunnelse var nødvenidg for det eksempelet. Jeg foretrekker reparasjon fremfor kvotering. Endret 2. november 2009 av fredrikg- Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 60 km/t på vei som fint tåler 80 eller mer er først og fremst irriterende. Dernest skaper det endel ekstra situasjoner ved at plutselig så blir det slik at alle som er noe utålmodige vil forsøke å kjøre forbi - og med såpass lav fartsgrense så har plutselig mange flere biler nok krefter til å dra forbi inkludert endel lastebiler som det ihvertfall ikke er mye miljøgevinst av... Svevestøv og støy er begrunnelsen i Oslo, men det henger ikke helt på greip der heller fordi selv med elektroniske skilt på E18 så er det 60 km/t om det regner aldri så mye (dermed intet svevestøv). Støyreduksjonen på motorveiene i Oslo ble målt til 2dB - dvs knapt merkbart. Men rett skal være rett - 4 av 5 beboere langs veien er positive til lavere fartsgrense. Det er jo slik det alltid har vært, først bosetter man seg rett ved veien og så begynner man å klage på trafikken... Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Nei, men de trenger å roe seg. Det er ingen grunn til å møtte kjøre 10-20 km/t over fartsgrensen bare fordi du er spesiell. Hvem har sagt at man er spesiell? Det skjer, og vil alltid skje uansett hva slags grense man setter på veien. Poenget er å sette grensen slik at den store masse er enige i at dette er en ok grense. Leste akkurat dette, og satt igjen med denne oppfatningen: Den store masse mangler kunnskap, og burde aldeles ikke stå for en slik beslutning. Greit, jeg høres kanskje ut som en tilhenger av det foreldrete aristokratiske fåmansveldet, men samfunnsbeslutninger burde i det store og hele gjøres av fagfolk. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Bremselengde, nedbørstendens og oversikt er vel en faktor rundt dette? Har du noe statistikk rundt uhell på veistrekningen? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Leste akkurat dette, og satt igjen med denne oppfatningen: Den store masse mangler kunnskap, og burde aldeles ikke stå for en slik beslutning. Greit, jeg høres kanskje ut som en tilhenger av det foreldrete aristokratiske fåmansveldet, men samfunnsbeslutninger burde i det store og hele gjøres av fagfolk. Fagfolkene setter ikke grensen, så der beviste du din eminente kunnskap. Grensene settes av politikerne som dermed gir Vegvesnet noe stramme rammer som de må holde seg til. Og begrunnelsen for vegvesnet for å sette opp grensene på motorvei var? Dessuten. Blant disse idiotene som du påpeker er din far, mor, søsken og deg selv. Like artig som altid å se folk skrive seg selv inn i idiotiens favn. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Vel, min belysede venn.. Dette er jeg fullt klar over, og er da på ingen måte skammet over det. Hva var det nå du ikke skjønte? At jeg ikke er fornøyd med måten fartsgrensene blir satt på, men likevel ikke mener at fartsgrensene burde settes opp fordi Ola og Kari mener så? Du bedriver så mye tolkning og forhåndsdømming at innlegget ditt ikke står til meningen i mitt innlegg. At verken jeg, bestemor eller en astrofysiker burde sette fartsgrensene mener jeg at sier seg selv. La det stå for det det er; det er ikke å kalle noen idioter, eller mindreverdige - noen har sine fagområder, og om du ikke klarer å stille deg fri til dette, så før i det minste ikke dine kompleksiteter over i tolkningen av mine innlegg. Fagfolkene setter ikke grensen, så der beviste du din eminente kunnskap. Misforstå meg rett når jeg sier at dette er bare en idiots utsagn; hva du siterte viser bare simpelthen den mening at fagfolk burde ta seg av faglige avgjørelser, og ingenting om hvem som til dags dato faktisk gjør det. Det blir med en gang et problem når du ønsker å legge ved særskilte tolkninger ved tekst som alene gir en egen mening. (En idiot er en som ikke evner å sette seg inn i politikk av vilje, m.h.t. gresk: "idios", brukt i Hellas om ikke-politiske, ordinære, mennesker.) Edit: Kan vel forsåvidt også legge til at innlegget var en spøk, da jeg allerede har bidratt med mitt et stykke tilbake i tråden. Her har vi blitt utsatt for Poe's Law, gitt.. Endret 23. november 2009 av cuadro Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Her hvor jeg bor er det helt ok vei, ingen hus langs veien og lite turgåere.. Det var 80 fra tidenes morgen og til en 4-5 år siden, da ble det satt ned til 60.. Eneste forskjellen er at folk kjører nå i 80 istedenfor 100 som de gjorde før. Har liten respekt for latterlig lave fartsgrenser. Hater når fartsgrensen ikke står i stil til veien.. Skjønner ikke grunnen til at de gjorde det heller, eneste ulykken som har vert her er en som sprengte girkassen på en blodtrimmet traktor, men det var noen år i forveien, kjørte i 7-80km/t med en bilmotor og orginal girkasse .. Kan legge til at det har vert kontroll her en gang, i 2005... Var en sjåfør som fikk et forenklet forelegg, det var så dårlig butikk at de gidder ikke komme ut her flere ganger... Endret 23. november 2009 av grovetussen Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Fagfolkene setter ikke grensen, så der beviste du din eminente kunnskap. Misforstå meg rett når jeg sier at dette er bare en idiots utsagn; hva du siterte viser bare simpelthen den mening at fagfolk burde ta seg av faglige avgjørelser, og ingenting om hvem som til dags dato faktisk gjør det. Det blir med en gang et problem når du ønsker å legge ved særskilte tolkninger ved tekst som alene gir en egen mening. Det beste bidraget for å hindre ulykker, er fartssperre. Ifølge TØI. Gjett om fagfolkene får igjennom det forslaget. Fagfolkene sier også at en massiv utbygging av veinettet i tillegg. Gjett om det fagfolkene får igjennom dette. Fartsgrense som ikke respekteres har ingen funksjon om den er satt av fagfolk eller ei. Enkel logikk. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 For lave fartsgrenser på gode veier er iriterende og gjør folk utolmodige. Kjøre altfor seint er som å sitte og se i veggen, Alle har tid til å sitte så se i veggen i 5 minutter, men ikke mange gidder gjøre det uansett. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Fartsgrense som ikke respekteres har ingen funksjon om den er satt av fagfolk eller ei. Enkel logikk. Helt klart. Motpolen blir dog et veisystem dreven av anarkisme, og det går jo supert i India, gjør det ikke? Nok en gang, en spøk dratt til sitt ytterste. Jeg kan bare ikke flykte følelsen av at når noen prøver å fremme: "Det er billistens ansvar å respektere de fartsgrenser som er satt", så er motreplikken regelrett: "det er ikke vits med fartsgrenser som ikke blir respektert". Det er det da vel, i prinsippet er det vel heller lovbryterne som ikke skulle hatt sertifikatet, men slik er det nå. Endret 23. november 2009 av cuadro Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg kan bare ikke flykte følelsen av at når noen prøver å fremme: "Det er billistens ansvar å respektere de fartsgrenser som er satt", så er motreplikken regelrett: "det er ikke vits med fartsgrenser som ikke blir respektert". Det er det da vel, i prinsippet er det vel heller lovbryterne som ikke skulle hatt sertifikatet, men slik er det nå. Det er også bilistenes ansvar å unngå ulykker. Politikerlogikk på ypperste plan. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Selvfølgelig. Problemet er jo løst om man fjerner billistene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå