Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Macbook display artifakter

Anbefalte innlegg

Hei, min to år gamle hvite macbook begynte å vise artifakter (hvite blink) for noen uker siden. Siden da har det dukket opp mer og mer 'skurr' på skjermen til hele bildet bare er rot. Det RARE er at dersom jeg kobler til en ekstra skjerm, vil bildet på denne være helt perfekt. Jeg er ikke noen ekspert på grafikkort, så jeg forstår ikke hvordan dette kan forekomme. Jeg kan ta bilder av skjermen hvis det skulle gjøre det enklere å stille en diagnose. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg null peiling på mac, men regner med at det ikke er noe forskjell i skjermene.

Så kan det være pixelfeil? Skal visst hjelpe å trykke på skjermen da, uten at jeg kan si noe sikkert eller ut av erfaring. (Vil ikke anbefale deg å gjøre det, for jeg har null peil på om det er fakta)

Det er mulig det er dårlig tilkobling også, har fått noe lignende bare i lilla og blått over skjermen når DVI kabelen ikke har vært satt fast skikkelig.

Lenke til kommentar
Hei, min to år gamle hvite macbook begynte å vise artifakter (hvite blink) for noen uker siden. Siden da har det dukket opp mer og mer 'skurr' på skjermen til hele bildet bare er rot. Det RARE er at dersom jeg kobler til en ekstra skjerm, vil bildet på denne være helt perfekt. Jeg er ikke noen ekspert på grafikkort, så jeg forstår ikke hvordan dette kan forekomme. Jeg kan ta bilder av skjermen hvis det skulle gjøre det enklere å stille en diagnose. Takk!

Macbooken er nå helt fri for artefakter igjen! Løsningen må ha vært

#1: jeg skrudde den fra hverandre og blåste bort det meste av støv

#2: Jeg startet den opp, denne gangen med displayet lukket, for ¨sånn å få en sekundær LCD til å bli primærdisplayet. Etter noe blinking ble LCD-skjermen svart, og da jeg åpnet macbooken skrudde det integrerte displayet seg på i all herlighet! (Dette må bety at feilen er i software/OS/grafikkdrivere?)

Slik ble ihvertfall en nærmest ubrukelig macbook helt fin igjen :)

Endret av labri
Lenke til kommentar
Nå har jeg null peiling på mac, men regner med at det ikke er noe forskjell i skjermene.

Så kan det være pixelfeil? Skal visst hjelpe å trykke på skjermen da, uten at jeg kan si noe sikkert eller ut av erfaring. (Vil ikke anbefale deg å gjøre det, for jeg har null peil på om det er fakta)

Det er mulig det er dårlig tilkobling også, har fått noe lignende bare i lilla og blått over skjermen når DVI kabelen ikke har vært satt fast skikkelig.

Det kan godt stemme at det er kablene som går fra logikkbrettet til skjermen det er noe muffens med. Jeg sørget for å rikse litt i disse da jeg hadde åpnet den... hvorfor ikke :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...