Gå til innhold

Valg av ekstern harddisk og partisjonshjelp?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har 2 spørsmål, som hander om det med lagring og lignende, så jeg bare slenger dem inn her.

1. Jeg har tengt å gå over til Windows 7 (fra Win7OC) og da skal jeg formatere hele greia (men ta vare på evt bilder og musikk). Måten jeg har tengt å ta vare på det er ved å slenge ALT jeg skal beholde inn på en ekstern harddisk. og bare formatere resten... Jeg tengte at en harddisk på 500-1000gb vil være nok, men det er så skikkelig mange å velge mellom..

Det JEG trenger er vel en "Giga-minnepenn", en som jeg kan lagre ting på... Og at det går fort å slenge det inn på harddisken. Jeg har en ganske kraftig stasjonær PC, så den burde ikke ha stort mye å si på harddisk valget. Men altså, hvordan harddisk bør jeg velge, jeg vil jo selvfølgelig at det skal være billig da ^^

2. Partisjonshjelp :)

Jeg har bare en partisjon som er C:.

Jeg har hørt at hvis jeg f.eks. hadde både en C: og en D: så kunne jeg bare formatere den av de med operativsystemet på, så vil alt av bilder og personelige ting bli lagret.

Jeg har en intern harddisk på 500GB, så hvordan skal jeg fordele de på partisjoner? Og isåfall, hvor skal jeg instalere hva?

Er det ikke sånn at når du laster ned randome programmer fra internett og instalere det, så har det en vane av å dukke opp i C: partisjonen? Det hadde vært fint om noen av dere PC eksperter kunne ha hjulpet meg litt med en lur måte å gjøre pcen så bra som mulig.

Jeg vet hvordan jeg lager partisjonene, men ikke stort mer enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har 2 spørsmål, som hander om det med lagring og lignende, så jeg bare slenger dem inn her.

1. Jeg har tengt å gå over til Windows 7 (fra Win7OC) og da skal jeg formatere hele greia (men ta vare på evt bilder og musikk). Måten jeg har tengt å ta vare på det er ved å slenge ALT jeg skal beholde inn på en ekstern harddisk. og bare formatere resten... Jeg tengte at en harddisk på 500-1000gb vil være nok, men det er så skikkelig mange å velge mellom..

Det JEG trenger er vel en "Giga-minnepenn", en som jeg kan lagre ting på... Og at det går fort å slenge det inn på harddisken. Jeg har en ganske kraftig stasjonær PC, så den burde ikke ha stort mye å si på harddisk valget. Men altså, hvordan harddisk bør jeg velge, jeg vil jo selvfølgelig at det skal være billig da ^^

2. Partisjonshjelp :)

Jeg har bare en partisjon som er C:.

Jeg har hørt at hvis jeg f.eks. hadde både en C: og en D: så kunne jeg bare formatere den av de med operativsystemet på, så vil alt av bilder og personelige ting bli lagret.

Jeg har en intern harddisk på 500GB, så hvordan skal jeg fordele de på partisjoner? Og isåfall, hvor skal jeg instalere hva?

Er det ikke sånn at når du laster ned randome programmer fra internett og instalere det, så har det en vane av å dukke opp i C: partisjonen? Det hadde vært fint om noen av dere PC eksperter kunne ha hjulpet meg litt med en lur måte å gjøre pcen så bra som mulig.

Jeg vet hvordan jeg lager partisjonene, men ikke stort mer enn det.

Har du mye ledig plass på C: ?

Lenke til kommentar
Akkurat nu? 250GB ledig, men jeg skal jo formatere til Win7 i nærmeste fremtid, så da har jeg jo en clean harddisk

Det jeg tenkte var at du kunne lage en ny partisjon av de 250 GB, så overføre viktige filer dit. Når du har gjort det, start installasjonen av Windows 7. Under installasjonen, slett hele C: men la den nye partisjonen (la oss kalle den F:) være urørt. Lag så en ny C: på 150 GB eller noe lignende, og installer Windows på denne.

Når Windows 7 er oppe og går, har du alle de viktige filene dine på F:

Lenke til kommentar

Perfekt! jeg ser nå at jeg kan lage en partisjon på 200gig totalt, så det jeg gjør er å lage en på 100 eller 150, så slenger jeg alt jeg vil beholde i den, også formaterer den andre (gamle)

Riktig?

edit: er ikke så flink med sånn partisjonsgreier, men prøver mitt beste på å forstå det :hmm:

Endret av Fettklomp
Lenke til kommentar
Perfekt! jeg ser nå at jeg kan lage en partisjon på 200gig totalt, så det jeg gjør er å lage en på 100 eller 150, så slenger jeg alt jeg vil beholde i den, også formaterer den andre (gamle)

Riktig?

edit: er ikke så flink med sånn partisjonsgreier, men prøver mitt beste på å forstå det :hmm:

Ja, det er riktig. Eller... du trenger ikke å formatere den gamle. Spørs om du vil bestemme størrelsen. Hvis du vil ha Windows 7 på resten av HD'n (alt annet enn den på 200 gig max) kan du bare slette c: og legge inn Windows på "unallocated space" som det heter på Nynorsk. Da lager den partisjon selv. Men du kan jo formatere en selv, så lage en ny partisjon av resten slik at du til slutt har 3 partisjoner (1 med alle viktige filene dine på, 1 med ny windows på, 1 helt tom og flunkende ny).

Opp til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...