apaco Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hei. Er en relativt gjennomsnittelig (dvs langt under standarden på forumet her) datakyndig person som i dag skulle sette opp sitt første "nettverk". Grunnen til dette er at jeg har en pc og har i tillegg nå fått en xbox og jeg skulle gjerne hatt disse på nett samtidig. Bredbåndsleverandør: Get Gjeldende løsning: Stasjonær pc med internettkabel fra get-modem til maskin. Ønsket løsning: Stasjonær pc + xbox med internettkabel fra router til begge enheter. Jeg har en d-link dir615 router. Har forstått det som at dette ikke er en ideell ruter, men tenkte å bruke den for å sjekke om jeg i det hele tatt kom på nett for så å investere i en mer "stabil" ruter hvis behovet meldte seg. Med denne fulgte en installasjons-cd. Jeg koblet fra alt av kabler og strøm, skrudde på maskinen og fulgte denne. Alt gikk etter oppskriften og alle lys som skulle lyse - de lyste. Dette skjedde helt til jeg hadde: koblet kabel fra ruter til datamaskin, så koblet ruter og get-modem sammen, når jeg da skulle gå videre får jeg en beskjed om: Internettkabel er ikke riktig koblet til. Kontroller kabelforbindelse. Ved kontroll finner jeg ingen feil med kabelforbindelsen. Jeg finner en guide på internett og prøver denne. Kobler ned alt og kobler opp alt fra skratch igjen. Alle lys lyser igjen grønt, bortsett fra "globusen" på ruteren, den er rød og jeg kommer ikke på nett - noe som gjør at jeg ikke får skrevet inn ruteren sin ip-adresse osv og prosessen stopper opp. Når jeg kobler kabelen fra maskinen tilbake fra ruteren og inn i get-modemet fungerer internett-tilgangen min akkurat som før. Jeg gjør helt sikkert noe galt, og muligens er det noe helt banalt - men jeg klarer bare ikke å forstå hva. Setter utrolig stor pris på alle løsningsforslag. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Problemet er nok at ipadressen er leaset ut til "feil" nettverkskort. Hvis du slår av modemet noen minutter eller resetter modemet, så vil det sikkert ordne seg. Pass på at modemet er koblet til internettporten til router hele tiden og ikke koble det til PC :-) Lenke til kommentar
apaco Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Problemet er nok at ipadressen er leaset ut til "feil" nettverkskort.Hvis du slår av modemet noen minutter eller resetter modemet, så vil det sikkert ordne seg. Pass på at modemet er koblet til internettporten til router hele tiden og ikke koble det til PC :-) Hei og takk for svar. Har prøvd å slå av modemet i en halvtime og restartet med samme resultat:-( Det har kun en "standby" knapp, så aner ikke om det er noen annen måte å resette det på. Er det evt noen annen måte jeg kan hindre at ipadressen bilr leaset ut til "feil" nettverkskort? I værste fall skrur jeg av modemet i natt og lar det få en skikkelig pause før jeg setter kabelen fra modemet i ruteren i morgen tidlig og ser om det hjelper da:) Når det gjelder kabler hang jeg ikke helt med på den siste der - men jeg har altså en kabel fra modem til ruter og en kabel fra Lan port 1 på ruter til pc. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Når det gjaldt kablingen så ville jeg bare unngå at du hadde koblet kabelen fra modemet direkte i PC. Resette modem gjør du ved å se etter et lite hull ved stømkontakten bak på modemet. Sikk inn en pennespiss og hold den inne i ca 10 sek til lampene foran slukker/blinker. Etter den er resatt så vil den bruke noen minutter på å linke seg opp og de 3-4 første lysdiodene foran er tent. Når det er skjedd så skal alt fungere uten problemer. Endret 24. oktober 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå