Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekk i lønn for feil utbetaling for 6 mnd siden

mafje

Anbefalte innlegg

Jeg var overbevist om at jeg hadde sett et innlegg fra frevild her... Jaja.

Reglene om når man kan søke tilbake penger som er feilaktig utbetalt, s.k. condictio indebiti, er ikke lovfestet rett i Norge. Domstolene har heller ikke anerkjent noen alminnelige vilkår som må være oppfylt, men har tatt standpunktet at situasjonene må vurderes konkret. Tidsmomentet (hvor raskt man reagerer), godtromomentet, størrelsesmomentet (som også er relevant for godtromomentet) -- disse er blant de relevante momentene for å avgjøre om det foreligger tilbakebetalingsplikt.

Det er heller ikke slik at man slipper unna dersom man har brukt opp pengene. Og har man brukt opp pengene kan man ikke hevde at man skal gi kreditor det man har brukt dem på. Kreditor har rett til oppgjør i cold, hard cash.

Det skal også nevnes at visse regler om tilbakebetaling har vi fastsatt i lov. Feilutbetaling fra NAV dekkes for eksempel av folketrygdloven § 22-15, mens skattekrav kan motregnes i ethvert annet krav skyldneren har mot stat, fylkeskommune, eller kommune (jf skattebetalingsloven § 13-1).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener at det skal være slik, det skjønner jeg. Men det er ikke slik det fungerer. Dersom den personen du har overført pengene til har brukt dem opp kan du bare glemme å få dem tilbake!

Så du tror det holder med "Jeg har ikke noen penger" for å slippe unna gjeld?

Lenke til kommentar
Du mener at det skal være slik, det skjønner jeg. Men det er ikke slik det fungerer. Dersom den personen du har overført pengene til har brukt dem opp kan du bare glemme å få dem tilbake!

Så du tror det holder med "Jeg har ikke noen penger" for å slippe unna gjeld?

Hehe nei det tror jeg ikke i mitt tilfelle. Men det er klart har du en skyldner som ikke eier nåla i veggen så får du aldri noen penger! Men så ille er det desverre ikke her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...