Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekk i lønn for feil utbetaling for 6 mnd siden

mafje

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen har et godt svar og gi meg på situasjonen under.

På denne mnd. lønning trakk arbeidsgiveren meg (Uten forvarsel) over 3 000 kroner pga. for mye utbetalt sykepenger i Mai 2009 (6 mnd etter)

Jeg var ikke klar over at det var feil i Mai mnd. I Mai ble jeg sykemeldt den 4. mai og arbeidsgiver satte først feil arbeidsgiver periode (1-16 mai), dette ble rettet opp senere til 4 - 19 mai (Fikk litt mer i sykepenger), tenkte ikke noe over dette da jeg skal jo ha "vanlig" lønn 1 - 3 mai.

Har nå sittet og regnet på dette i to dager og er ikke helt sikker på om det er riktig at det er for mye utbetalt.

Men, det jeg lurer på, er om arbeidsgiver helt uten varsel kan bare trekke over 3 000 kroner av lønnen min, uten og ta dette opp med meg - 6 mnd etter?

Dette passet svært dårlig med min økonomi denne mnd. (Nye vinterdekk + restskatt).

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber du skift?

De omstridte dagene er 1-3 mai (fre-lør-søn), og 1. mai skal kompenseres enten du jobber eller har turnusfri/blankdag.

17. mai falt på en søndag, og blir bare kompensert om du har oppsatt jobb denne dagen. Turnusfri på helge-/Høytidsdag som faller på søndag gir ingen kompensasjon.

Kan det ligge noe der?

Åpenbare feilutbetalinger faller under arbeidstakers kontrollplikt.

Vanlig folkeskikk tilsier at arbeidsgiver gir varsel, og evt tilbyr tilbakebetaling i rater dersom beløpet er stort nok.

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar
Men, det jeg lurer på, er om arbeidsgiver helt uten varsel kan bare trekke over 3 000 kroner av lønnen min, uten og ta dette opp med meg - 6 mnd etter?

Dette passet svært dårlig med min økonomi denne mnd. (Nye vinterdekk + restskatt).

Det korte svaret er nei.

Ref arbeidsmiljøloven paragraf 14-15 (2-5) ( http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html#14-15 ), se spesielt de delene jeg har uthevet:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

[...]

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jeg forstår lovteksten i kombinasjon med artikkelen du selv fant som svært gode argumenter for at arbeidsgiveren din har brutt loven ved å foreta trekket, så jeg hadde bedt om å få disse pengene utbetalt umiddelbart.

Artikkelen du selv fant gir deg faktisk også gode momenter for å hevde at feilutbetalingen ikke kan kreves tilbakebetalt overhode. Men jeg vil anbefalt deg å inngå en tilbakebetalingsavtale, i motsatt fall risikerer du vondt blod og 3000 mindre i lønnsforhøyelse ved neste korsvei.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Det greieste er kanskje bare å ta det opp muntlig med en utskrift av loven og den linken du selv fant. Alternativt kan du kanskje skrive noe slikt (?):

Ved forrige lønnsutbetaling ser jeg at arbeidsgiver har foretatt et lønnstrekk på over 3000 kroner uten forvarsel og uten avtale med meg. En slik uforutsett uteblivelse av forventet lønn setter meg i en vanskelig økonomisk situasjon.

Arbeidsmiljøloven § 14-15 (2) setter strenge krav til i hvilke tilfeller og hvordan en arbeidsgiver kan foreta slike lønnstrekk, jeg kan ikke se at noen av punktene i loven som tillater lønnstrekk er oppfylt.

Jeg ber derfor om at den delen av forrige lønn som er holdt tilbake utbetales umiddelbart.

Vi kan så utforme en skriftlig avtale for lønnstrekk som fordeler lønnstrekket over flere lønnsutbetalinger slik at bedriften kan foreta lønnstrekket iht arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Selv om jeg svært gjerne ønsker å tilbakebetale lønn som feilaktig er utbetalt til meg, vil jeg til orientering gjøre oppmerksom på at det ikke er gitt at arbeidsgiver faktisk har et lovmessig krav til å kreve beløpet tilbakebetalt, se f.eks følgende juridiske vurdering: www.bluegarden.no/Presse%20og%20nyheter/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev nr 5 - 2008/For mye utbetalt i l-oe-nn og feriepenger.aspx . En skriftlig avtale som nevnt over er derfor med på å sikre bedriftens rett til en tilbakebetaling av beløpet.

Til referanse er arbeidsmiljøloven paragraf 14-15 (2-5) vedlagt ( http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html#14-15 ):

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

[...]

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Hei

Vil bare si at det løste seg, penger er tilbakeført og innbetalingsordning inngått.

Men, det snodige er at arbeidsgiver sier at det kan trekkes uten varsel når det beviselig er utbetalt for mye??

Hei,

Har vært i en lignende situasjon nylig. Ble ansatt i en kommune, men før stillingen trådte i kraft byttet jeg jobb. Jeg var dermed aldri ansatt i kommunen, men kontrakter og alt var undertegnet. Vi ble enige om at jeg ikke skulle arbeide i den kontraksfestede oppsiglesesperioden.

3 uker etter mottar jeg 13.000,- på konto som jeg tror var utbetaling av feriepenger fra en gammel arbeidsgiver som jeg nettopp hadde sluttet hos. Det samme skjer måneden etterpå, og da går det opp for meg at dette er lønn fra den kommunen jeg egentlig skulle begynt å jobbe for.

Jeg kontakter kommunen og konfronterer dem med feil utbetalingen. Like etter får jeg et krav i posten på at 26.000 må tilbakebetales umiddelbart. De første 13.000 har jeg brukt opp for lenge siden, da jeg trodde det var feriepenger.

Hva gjør jeg nå? Hvilke rettigheter har jeg, og hva kan de kreve? Det er ikke satt noen frist på tilbakebetaling fra dems side.

Blir dette samme vurdering? Jeg har faktisk ikke mulighet til å betale tilbake de 26.000,- cash nå. Er jeg pliktig til dette? Er det arbeidsmiljøloven som regulerer dette også? Det er jo ikke aktuelt med trekke i fremtidig lønn, da jeg ikke er ansatt der.

Lenke til kommentar
Blir dette samme vurdering? Jeg har faktisk ikke mulighet til å betale tilbake de 26.000,- cash nå. Er jeg pliktig til dette? Er det arbeidsmiljøloven som regulerer dette også? Det er jo ikke aktuelt med trekke i fremtidig lønn, da jeg ikke er ansatt der.

Jeg hadde anbefalt deg å forklare slik du forklarer her, og spesielt påpeke hvorfor du ikke forstod at den første innbetalingen var feil (pleier ikke avsender å stå i kontoutskriften?). Og så be om å få betale tilbake 13 000 straks, og de resterende 13 000 etter en nedbetalingsplan, f.eks når du får feriepenger fra din forrige arbeidsgiver.

I forhold til mafje sin sak så er det vanskeligere for kommunen å selv "ta" pengene tilbake, men samtidig har du vært mye mer uoppmerksom (uaktsom) enn mafje. I mafje sitt tilfelle så fikk han slik jeg forstod det et vanlig/forventet lønnsbeløp på konto i et tilfelle der han skulle ha et mindre beløp pga sykdom/utbetaling av sykepenger.

Lenke til kommentar
Rarnfinn: Ja, du må betale alt tilbake.

Spørsmålet er jo ikke hvorvidt det må betales tilbake, men om det må betales tilbake umiddelbart, eller en har krav på en nedbetalingsordning.

Hvorfor må jeg det? Er det min feil at kommunen gjør en feil? Pengene er brukt opp på en reise! Kan sende kommunen på reisen i stedenfor?? Neida, skjønner jo at dette sikkert må tilbakebetales, men hvilken lov regulerer dette? Det må jo stå et sted?

Lenke til kommentar
Rarnfinn: Ja, du må betale alt tilbake.

Spørsmålet er jo ikke hvorvidt det må betales tilbake, men om det må betales tilbake umiddelbart, eller en har krav på en nedbetalingsordning.

Hvorfor må jeg det? Er det min feil at kommunen gjør en feil? Pengene er brukt opp på en reise! Kan sende kommunen på reisen i stedenfor?? Neida, skjønner jo at dette sikkert må tilbakebetales, men hvilken lov regulerer dette? Det må jo stå et sted?

Selvfølgelig må du det. Du har mottatt penger som ikke er dine. Hvis jeg overfører penger til deg, fordi jeg trykker et siffer feil i kontonr, mener du at jeg ikke skal få pengene tilbake?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Se på linken mafje fant ( http://www.bluegarden.no/Presse%20og%20nyh...eriepenger.aspx ) den vurderer argumenter for og imot.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Selvfølgelig må du det. Du har mottatt penger som ikke er dine. Hvis jeg overfører penger til deg, fordi jeg trykker et siffer feil i kontonr, mener du at jeg ikke skal få pengene tilbake?

Du mener at det skal være slik, det skjønner jeg. Men det er ikke slik det fungerer. Dersom den personen du har overført pengene til har brukt dem opp kan du bare glemme å få dem tilbake!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...