csb3 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hei. Eg har en SpeedTouch 780 WLT multimodem fra Telenor. det som plager meg er at eg har noen hybelbuera som sitte på nettet mitt og gjør at eg får ustabil linje når eg skal spille online spill og lignende. det eg lurte på er hvordag eg kan dele opp linja slik at de får 1Mbps. eg har en 4Mb linje, eg bruker kabel til min datamaskin og de bruker trådløs. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 En dytt i riktig retning: Sjekk om du får til å sette opp QoS inne på routeren din. http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service Lenke til kommentar
csb3 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 En dytt i riktig retning:Sjekk om du får til å sette opp QoS inne på routeren din. http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service ehh, ja. eg har lest om det der men sjønna ikkje heilt korleis det funka :-/ Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Mener det ikke er QoS på Speedtouch sine rutere :-P men hvis du går inn på ruterns IP: 10.0.128 trooor jeg.. (skriv det i nettleseren din) og let litt der =) Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Er det ikke 10.0.0.138 som er ip da ? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Er det ikke 10.0.0.138 som er ip da ? er forskjellig fra modem.. mener det var 128 på Speedtouch og på min ZyXEL så er det 138 :-P Lenke til kommentar
madmats Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Tror ikke det er å lett å sette opp QoS på den ruteren der. Det må gjøres via CLI kommandoer etter å ha logget inn på ruteren via telnet. http://www.elion.ee/docs/abi_info/kasiraam...l-780wl_cli.pdf på side 741 (eller s719 hvis man ser på sidetall nederst til høyre) står kommandoene. Virker som du bare kan konfigurere WMM (eller WME) hvilket betyr at du bare kan endre prioritet på forkjellig slags datatrafikk (jeg kan ikke å mye om dette) generelt sett. For å gjøre det du vil tror jeg du må ha en mer avansert ruter. Eventuelt en ruter som du kan legge inn DD-WRT eller Tomato programvare. Sikker noen her på forumet som har prøvd dette og kan hjelpe deg. Men da må du kjøpe en ruter som støtter det, og bridge speedtouchen muligens så du slipper 2 rutere i nettverket ditt (da blir det hvertfall mer komplisert hvis du feks må åpne porter for noe) Den enkle løsningen er vel heller å skru av wlan når du skal spille :!: Lenke til kommentar
madmats Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Er det ikke 10.0.0.138 som er ip da ? er forskjellig fra modem.. mener det var 128 på Speedtouch og på min ZyXEL så er det 138 :-P på speedtouch modem levert av telenor er det 10.0.0.138 men man finner ikke no om wireless QoS i webgrensenittet. man må åpne et ledetekstvindu (start - kjør og skriv cmd) så skrive telnet 10.0.0.138 username er admin og passord er blankt. har du vista må man først legge til telnet hvis man ikke har gjort det før Lenke til kommentar
csb3 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Er det ikke 10.0.0.138 som er ip da ? er forskjellig fra modem.. mener det var 128 på Speedtouch og på min ZyXEL så er det 138 :-P på speedtouch modem levert av telenor er det 10.0.0.138 men man finner ikke no om wireless QoS i webgrensenittet. man må åpne et ledetekstvindu (start - kjør og skriv cmd) så skrive telnet 10.0.0.138 username er admin og passord er blankt. har du vista må man først legge til telnet hvis man ikke har gjort det før hmm, eg opnet CMD og skrev telnet, men ingenting sjedde. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) I Vista eller Win7 må du aktivere telnet i OS før du kan bruke det. Spør ikke hvordan, for det finner du svaret på med et enkelt googlesøk. Håpet om å få en brukbar QoS med en slik router er uansett ikke særlig stor. Helst bør man ha en PC med Smoothwall, M0n0wall eller lignende for å få virkelig bra båndbreddekontroll. Endret 25. oktober 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Den routeren har bare QoS på telefonportene slik at det går ann å bruke iptelefoni uten å måtte ha CCNA eller høyere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå