Glasscola2 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 I går hang jeg opp en del plakater i forbindelse med nasjonal aksjonsdag i regi Rød Ungdom. Se saker her og her. Når Lindex truer med å anmelde blir jeg litt frustrert, da det er de som gjør overgrepene her. Har vurdert å anmelde Lindex før de får bestemt om de skal anmelde meg, for brudd på markedsføringsloven Kap. 4 §21b og Kap. 2 §7. Vil dette holde? Er det andre lover jeg kan ta dem på? På forhånd takk Truls Drageset Dydland Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Vet ikke om du har hørt ordtaket 2 wrongs doesnt make 1 right... Med andre ord, man kan ikke ta hjemmel i at siden lindex har gjort noen ulovlig / feil at man så kan rette dette opp , her må man gå gjennom de lovlige kjedene for å få gjort noe. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Høres ut som USA-tilstander("saksøker du meg så saksøker eg deg"). Hvorfor har dere ikke vurdert å anmelde de før dere selv har blitt truet med anmeldelse? Det er for all del bra at dere tar tak i problemet, men eg litt skeptisk til rekkefølgen av tiltak. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Ja, det hele blir litt for drøyt. Poenget er å sette saken, som er veldig alvorlig, på dagsorden! Vi hadde ingen planer om å anmelde Lindex før de skulle gjøre det mot oss. Poenget er å få det opp i media og gjøre folk bevisst på at dette er falsk reklame som spiller på feil områder. Kommer med et blogginnlegg på stvgru.net i morgen eller på mandag med videre informasjon om hvorfor vi har gjort det og hva vi skal gjøre videre. Men har vi muligheten til å anmelde bassert på disse lovene? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hva sier markedsføringsloven Kap. 4 §21b og Kap. 2 §7. spesifikt? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Uansett om Lindex bryter loven eller ikke, så gir det ikke dere rett til å ødelegge Lindex' eiendom. Respekt for eiendomsretten er kanskje ikke så sterk i Rødt, men likefullt må man innrette seg etter den. Folk som ødelegger andres ting på denne måten er irriterende, og jeg synes dere fortjener en smekk. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Med mindre dere har søkt om tillatelse til å "reklamere" på en privat reklameskilt har dere ingen ting dere skulle ha sagt Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Nå er jeg mindre interessert i om hvorvidt vi har lov til dette, for jeg er fullt klar over at det vi gjorde ikke er lovlig. Lovene sier: "Når markedsføring overfor barn vurderes etter § 2, skal det blant annet legges vekt på om markedsføringen B) spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit" " En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer: a) ytelsens eksistens eller art, b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling, c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen, d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel, e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner, f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter, g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for, h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer." Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Så, det du sier er at dersom jeg overfaller noen og bryter loven på den måten, så har du rett til å overfalle meg for å gjøre verden oppmerksom på dette, og det er ikke et lovbrudd at du gjør dette? EDIT: Anmeld de gjerne for villedende markedsføring, rett instans er markedsrådet eller forbrukerombudet. Du linker selv til dine saker om temaet, da må du faktisk tåle at brukerne på dette forumet sier sin mening om nevnte saker. Så lenge de holder seg saklige og seriøse. Endret 24. oktober 2009 av Alastor Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Nei, jeg er fullt klar over at det jeg gjorde ikke er lovlig og kvalifiserer til anmeldelse, og det er ikke galt gjort av Lindex å anmelde meg. Poenget er at det de gjør fortsatt ikke blir mindre kjipt av at jeg limer noe over deres plakater. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Nei, jeg er fullt klar over at det jeg gjorde ikke er lovlig og kvalifiserer til anmeldelse, og det er ikke galt gjort av Lindex å anmelde meg. Poenget er at det de gjør fortsatt ikke blir mindre kjipt av at jeg limer noe over deres plakater. Men hva er det egentlig Lindex gjør her som er ulovlig? Bilderedigering? Joda, jeg forstår synspunktet deres og er til og med enig men det dere egenlig sier er at folk er for dumme til å forstå dette selv uten deres hjelp. Det de gjør er lite etisk, det som dere gjør er rett og slett hærverk. Endret 24. oktober 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Leser du ordlyden i paragrafene siterer, skal du være meget kreativ for å få Lindex' retusjering av fotomodeller til å falle inn under bestemmelsene. Endret 24. oktober 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 I går hang jeg opp en del plakater i forbindelse med nasjonal aksjonsdag i regi Rød Ungdom. Se saker her og her. Når Lindex truer med å anmelde blir jeg litt frustrert, da det er de som gjør overgrepene her. Har vurdert å anmelde Lindex før de får bestemt om de skal anmelde meg, for brudd på markedsføringsloven Kap. 4 §21b og Kap. 2 §7. Vil dette holde? Er det andre lover jeg kan ta dem på? Etter § 21 b er det et krav at markedsføringen direkte spiller på sosial usikkerhet / dårlig samvittighet / dårlig selvtillit. Jeg er ikke overbevist om at nevnte reklameplakater passer under dette, all den tid markedsføringsloven på dette punktet viderefører gjeldende praksis. Markedsføringsloven § 7 fastslår at praksisen "anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet". Tilfellet faller ikke inn under § 7. For øvrig er det ikke ukjent at Rødt/Rød Ungdom ikke er fremmede for å ta til kriminelle handlinger for å fremme sitt marginaliserte politiske syn. En tør minne om en rekke brudd på åndsverksloven for noen år tilbake... Ellers er Forbrukerombudet / Markedsrådet instansen som forvalter markedsføringsloven. Tips: Den sentrale bestemmelsen (som dekker det meste av de andre bestemmelsene) i markedsføringsloven er § 2. Les den. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Takk for svar, krikkert. Joda, vi publiserte en del skolebøker for ikke så lenge siden, men slapp unna uten å måtte betale noen bot. Mener fortsatt det var riktig gjort, og det var en viktig del av at skolebøkene nå er gratis! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 I tillegg til snakkebobler finner man plakater LIMT over alt (mens andre plakatopphengere teiper/stifter dem fast, så de i det minste kan fjernes for mindr enn en formue), dårlig utført sjablonggrafitti av kommunistiske diktatorer og annet snacks. 1: Dere har ingen ting å ta Lindex på 2. Jeg håper det blir utmålt en passe avskrekkende straff for vandalisme. Når det er sagt, har jeg sympati for saken. Selv om jeg ikke helt ser at Lindex-plakaten skal påvirke noen med normale utseendepreferanser - hun var jo ikke heit, hun var for tynn. Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Nå er jeg mindre interessert i om hvorvidt vi har lov til dette, for jeg er fullt klar over at det vi gjorde ikke er lovlig. Lovene sier: "Når markedsføring overfor barn vurderes etter § 2, skal det blant annet legges vekt på om markedsføringen B) spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit" Hvis du har ein god advokat, kunne du nok tatt dei på dette. Sjølvsagt kan dei dra inn nokre vitner til å motsei det, og dei kan sjølve nekte for at det blir gjort med vilje, men du kan jo gjere det samme. Det endre nok opp med kva dommer og jury meiner. I tillegg sett dine nylige handlinger deg i eit heller dårlig lys med tanke på ein rettssak." En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:a) ytelsens eksistens eller art, b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling, c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen, d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel, e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner, f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter, g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for, h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer." Hmmm. Kan mogligens ta dei på villedende markedsføring, men er usikker. Trur ikkje du ville komt særlig langt i retten. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 I går hang jeg opp en del plakater i forbindelse med nasjonal aksjonsdag i regi Rød Ungdom. Se saker her og her. Når Lindex truer med å anmelde blir jeg litt frustrert, da det er de som gjør overgrepene her. Har vurdert å anmelde Lindex før de får bestemt om de skal anmelde meg, for brudd på markedsføringsloven Kap. 4 §21b og Kap. 2 §7. Vil dette holde? Er det andre lover jeg kan ta dem på? På forhånd takk Truls Drageset Dydland Hei. Denne aksjonen er temmelig bagatellmessig, og jeg vet ikke om politiet kommer til å gjøre noe større med en evt. anmeldelse fra Lindex. Det er heller ikke sikkert at Lindex ønsker det bryderi og den oppmerksomhet som er knyttet til en anmeldelse. Jeg tror ikke det er noen vits å vise til markedsføringsloven - Lindex har neppe brutt loven ved sine reklamer. Til slutt: Jeg har ikke sansen for Rød Ungdom generelt, men denne aksjonen har jo sine sympatiske sider. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Til slutt: Jeg har ikke sansen for Rød Ungdom generelt, men denne aksjonen har jo sine sympatiske sider. Synes aksjonene til RU generelt har gode budskap men det er bare fremgangsmåten jeg reagerer på av og til. Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Til slutt: Jeg har ikke sansen for Rød Ungdom generelt, men denne aksjonen har jo sine sympatiske sider. Synes aksjonene til RU generelt har gode budskap men det er bare fremgangsmåten jeg reagerer på av og til. Det er vel det som er den generelle oppfatningen. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Til slutt: Jeg har ikke sansen for Rød Ungdom generelt, men denne aksjonen har jo sine sympatiske sider. Synes aksjonene til RU generelt har gode budskap men det er bare fremgangsmåten jeg reagerer på av og til. Det er vel det som er den generelle oppfatningen. Er den generelle oppfatning litt mot og litt for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg