Gå til innhold

5 eller 2 års reklamasjonsrett på mp3-spiller?(generell tråd)

thamule

Anbefalte innlegg

Hei.

Spørsmålet er om det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett på mp3-spillere.

Forbrukerrådet seier 5 fordi forbrukartvistutvlaget sa 5 år

Bransjen er ikkje einige

Jamfør forrige link, korleis finn eg ut om det blei anka til neste instans eller om avgjerdsla vart ståande og er rettsgjeldande?

Off topic/bakgrunn for tråd

Har btw ei sak gåande med expert om ein ipod. Han sto rett opp i trynet mitt og sa at det nyleg hadde vore ei sak og at det var 2 år fordi det var eit bærbart produkt. Eg turdde tolkinga måtte gå på venta levealder og ikkje det faktum at tingen var bærbar. Eg tok ekesempelet med mobiltelefon, men fekk til svar at andre reglar gjaldt for dei. Bullshit spør du meg.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Et FTU-vedtak som berører problemstillingen finner du her.

Det sentrale spørsmålet i saken er om det for den påklagde Mp3-spiller gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 eller 5 år. Det følger av forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 27 andre ledd andre punktum at den absolutte reklamasjonsfrist er 5 år dersom ”tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre” enn 2 år.

Forbrukertvistutvalget har i sak 2007/776 lagt til grunn at en Mp3-spiller må forventes å vare vesentlig lengre enn 2 år. Det ble i den forbindelse trukket en viss parallell til Høyesteretts dom av 21.9.2007, der det ble avgjort at mobiltelefoner er omfattet av 5års-regelen.

Utvalget finner ikke grunn til å se annerledes på det i herværende sak. Innklagdes anførsel om at det dreier seg om et bærbart produkt som utsettes for ulik mekanisk påkjenning og påstanden om at produktet ifølge leverandør har en levetid på under 2 år, er ikke utdypet eller underbygget nærmere, og kan således vanskelig tillegges særlig vekt.

Som du ser, har FTU lagt til grunn at det er 5 års absolutt reklamasjonsfrist for MP3-spillere i flere saker. Det er vel tvilsomt om FTU vil nyansere nærmere og variere fristen fra spiller til spiller, med mindre selgersiden godtgjør at den konkrete spilleren ikke ved "vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre" enn 2 år.

Jeg tviler meget sterkt på at bransjen har brakt noen av disse vedtakene inn for retten.

Lenke til kommentar

Sindres

Takk for sitatet og kommentar. Trur vi ut i frå det kan konkludere ganske greit med at det faktisk er 5 års reklamasjonsrett på mp3-spelarar.

Det er jo egentlig helt hinsides at det er samme reklamasjonsfrist (5 år) på både f.eks. en sånn og f.eks. en sånn.

Eg er ueing. Det kjempebra at det er samme reklmaasjonsfrist på begge 2.

Dei aller fleste selgarar eg har vore borti skal alltid anbefale eit litt dyrare og laaangt bedre produkt som er av myyykje bedre kvalitet. Til dei pleier eg som regel då svare

Det er 5 års reklamasjonsrett på begge produkta, og etter 5år vil eg aunsett ha ein ny, Tar den billegaste eg takk :)
Endret av thamule
Lenke til kommentar

Her skal det pekes på at Mobiltelefondommen i stor grad ble begrunnet i at bransjen selv mente at en mobiltelefon ville vare i 3-4 år (etter Mobilvettreglene). I dette tilfellet mener bransjen selv at en MP3-spiller ikke skal vare lenger enn i 2 år. Sakene er altså ikke sammenlignbare.

Striden i Mobiltelefondommen var for øvrig om hvordan man skulle forstå uttrykket 'vesentlig lenger enn 2 år'...

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Det er jo egentlig helt hinsides at det er samme reklamasjonsfrist (5 år) på både f.eks. en sånn og f.eks. en sånn.

Eg er ueing. Det kjempebra at det er samme reklmaasjonsfrist på begge 2.

Dei aller fleste selgarar eg har vore borti skal alltid anbefale eit litt dyrare og laaangt bedre produkt som er av myyykje bedre kvalitet. Til dei pleier eg som regel då svare

Det er 5 års reklamasjonsrett på begge produkta, og etter 5år vil eg aunsett ha ein ny, Tar den billegaste eg takk :)

Poenget er at man burde forvente mye mer av en spiller til 2995, enn en til 199. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Her skal det pekes på at Mobiltelefondommen i stor grad ble begrunnet i at bransjen selv mente at en mobiltelefon ville vare i 3-4 år (etter Mobilvettreglene). I dette tilfellet mener bransjen selv at en MP3-spiller ikke skal vare lenger enn i 2 år. Sakene er altså ikke sammenlignbare.

Striden i Mobiltelefondommen var for øvrig om hvordan man skulle forstå uttrykket 'vesentlig lenger enn 2 år'...

Meiner du altså at utvalget har gjort ein feil? Men uansett er det vel for seint no? Vedtaket er vel gjeldande og det er dermed 5 år?

Lenke til kommentar

Meiner du altså at utvalget har gjort ein feil? Men uansett er det vel for seint no? Vedtaket er vel gjeldande og det er dermed 5 år?

Siden jeg ikke får tak i det originale vedtaket og kan lese begrunnelsen deres kan jeg bare anta at de har misforstått dommen, eller at det er noe jeg ikke vet om de faktiske forhold rundt MP3-spillere (f.eks. at bransjen selv antar at de skal vare i 3-4 år).

Nei, et vedtak i FTU er ikke bindende for evig og alltid.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet gjelder et vedtak i FTU kun i en enkelt sak, og er rettslig bindende hvis ingen anker den videre.

Husk at absolutt reklamasjonsfrist på 5 år, ikke er det samme som at alt blir reparert i 5 år.

Høyesterett slo fast at en mobil har en forventet levetid på 3-4 år, og feil som oppstår innen denne tiden vil bli sett på som en mangel. Feil som oppstår etter 4 år på mobiltelefoner blir ikke sett på som mangler, og man har derfor ikke noe å reklamere på (selv om man har rett til det).

Ta en runde til med butikken, referer til FTU-vedtaket. Gir de seg ikke kontakter du forbrukerrådet. Pleier å løse seg før dette. Be evt om å prate med avdelingsleder, serviceansvarlig eller lignende. Mange deltider som ikke kan alt mulig der ute.

Lenke til kommentar

Ja ok.

Irriterande at ikkje nokon ikkje berre kan avgjere korleis ting er....

BTW Så er ipoden 3 år og den hang seg opp. Mao bør dette vere software-feil og vere ei grei sak. Kundemottaker hos expert sa han skulle søke om å få reparasjon dekka. :dontgetit:

Endret av thamule
Lenke til kommentar
[Eg er ueing. Det kjempebra at det er samme reklmaasjonsfrist på begge 2.

Det er ikke like enkelt som du vil ha det til.

Det vil ikke være naturlig å ha samme forventninger til holdbarhet når prisen varierer med flere tusen kroner.

Lenke til kommentar
Ja ok.

BTW Så er ipoden 3 år og den hang seg opp. Mao bør dette vere software-feil og vere ei grei sak. Kundemottaker hos expert sa han skulle søke om å få reparasjon dekka. :dontgetit:

Du prøvde å resette den, samt software-oppgradere den i itunes?

Lenke til kommentar
Ja ok.

Du prøvde å resette den, samt software-oppgradere den i itunes?

Søstra mi sin, men ja alt dette er gjort. Skjermen viser kun eit eple. Han prøvde litt i butikken og, men fekk det ikkje til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...