Tdale Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Jeg leser at man trenger 16Gb ledig plass for å installere Windows 7. Min C disk er på 20 Gb, så det skulle holde. Men hva om jeg installerer Office pakka, og en del andre programmer på C? Vil det skape problemer? Tommy Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 burde alltid ha 5-10% ledig på disken uansett... samt at disken din også vil være litt mindre i virkeligheten, så win7 med office blir både max og smått uansett ville jeg sagt... men HDD er billig da.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Jeg har installert Windows 7 64bit pro RTM på min pc og etter at Office pakken samt en del "mindre" programmer er installert og pcen er brukt i ca to måneder, bruker jeg nå 28 GB på OS disken. Da har jeg installert spillene mine på en annen partisjon. Du kan trekke fra ca 1.5 GB da dette tilhører XP Mode da, men likevel godt over det du har totalt. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Ok...da får jeg finne på noe. Jeg har to disker, en på 180Gb som jeg lagrer på, og en på 120Gb, som er partisjonert i 20 og 100. Jeg bruker den på 20Gb til OS i dag. Problemet er at jeg har mange stooore filer på både 180 og 100 diskene, sånn at det er en del jobb å ta backup, flytte og ordne. Det er ide disker, så jeg har ikke plass til flere. Det enkleste er kanskje å kjøpe en ekstern disk, og flytte filene over der... Tommy Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 du får jo 1TB til 700kr i dag som ekstern disk som man kan ha alt av film og slikt på... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Du får 500 GB for 365 kroner også, så det bør ikke være noe problem å øke den interne diskplassen en del uten å måtte betale mye for det. 120 og 180 GB er jo ikke mye i dag, men nå har jeg jo 22.600 GB her hjemme så er vel litt mer kravstor. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Ok...da får jeg finne på noe. Jeg har to disker, en på 180Gb som jeg lagrer på, og en på 120Gb, som er partisjonert i 20 og 100. Jeg bruker den på 20Gb til OS i dag. Problemet er at jeg har mange stooore filer på både 180 og 100 diskene, sånn at det er en del jobb å ta backup, flytte og ordne. Det er ide disker, så jeg har ikke plass til flere. Det enkleste er kanskje å kjøpe en ekstern disk, og flytte filene over der... Tommy Flytt eventuelt litt frå 100GB-partisjon over på 180GB-disk for å frigjere plass og partisjoner OS-stasjon til 40-50GB. Er det fullt kjøper du ein TB-disk og legg alt over der. Flyttinga tar PC-en av, den jobber sjølv om du ikkje sit og ser på. Endret 24. oktober 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har ikke lyst på ny intern disk, fordi jeg har bare plass til to, og orker ikke styret med å få innholdet på den ene disken over på den nye osv. Ekstern er nok løsningen. Ser at WesternDigital har to typer, enten MyBook eller Elements. Noen som vet hva forskjellen er, og hva jeg evt. bør velge. Har og tenkt på å øke partisjonen på dagens OS disk, men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det, samt at jeg er litt redd for at det skal skje noe med den andre partisjonen på disken. Kunne egentlig tenke meg å slå sammen de to partisjonene, og bruke hele disken som os disk.. Lenke til kommentar
netted Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Jeg har ikke lyst på ny intern disk, fordi jeg har bare plass til to, og orker ikke styret med å få innholdet på den ene disken over på den nye osv. Ekstern er nok løsningen. Ser at WesternDigital har to typer, enten MyBook eller Elements. Noen som vet hva forskjellen er, og hva jeg evt. bør velge. Har og tenkt på å øke partisjonen på dagens OS disk, men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det, samt at jeg er litt redd for at det skal skje noe med den andre partisjonen på disken. Kunne egentlig tenke meg å slå sammen de to partisjonene, og bruke hele disken som os disk.. elements er en sånn usb ultraportabel 2,5" disk.Men om den er merkbar tregere enn mybook vet jeg ikke Endret 25. oktober 2009 av netted Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er enkelt og trygt å slå sammen to partisjoner. Først flytter du alle filene fra partisjon #2 over på en annen disk. Så bruker du Diskbehandling. Slett partisjonen, og utvid C: med det ledige området. Se "How to extend a partition": http://www.vista4beginners.com/How-to-mana...Management-tool 16 - 20 GB er altfor lite for Windows. Det er nok for å installere, men etter hvert vil det kreves mye mer. F.eks vokser WinSxS mappa, regn med 10 - 20 GB bare til den. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Men jeg har XP nå...... Må kanskje flytte alt fra partisjon 2 over på portabel, og slå sammen partisjonenene når jeg installerer Win7, for det lar seg gjøre, gjør det ikke? Tommy Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er enklere å gjøre det i Win7, så du kan gjøre det etter at du har installert. Det lar seg også gjøre i XP, men da må man bruke kommandolinjeverktøyet 'diskpart'. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Ok. Da må det bli slik: Flytte alt på partisjon #2 over på en ekstern disk. INstallere Win7 på den lille partisjonen #1, og så slå sammen #1 og #2 etter at Win7 er installert. Evt utvide #1 til f.eks 50G eller noe sånt... Tommy Lenke til kommentar
netted Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Man kan vel velge ved\før innst av win 7 å slette begge partisjonene og opprette en ny? Samme som xp Lenke til kommentar
netted Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Men jeg har XP nå...... Må kanskje flytte alt fra partisjon 2 over på portabel, og slå sammen partisjonenene når jeg installerer Win7, for det lar seg gjøre, gjør det ikke? Tommy Jo det mener jeg du kan. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Naturligvis er det slik det skal gjøres. Tenkte ikke gjennom problemstillingen i forrige svar. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Siden jeg ikke har ekstern disk enda, tror jeg jeg legger inn Win7 på 20Gb disken, og øker størrelsen på den etterpå til ca 50Gb i stedet for å slå dem sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå