Gå til innhold

[Løst]Er Slackware en bra distro?

Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve ut slackware. Er det et raskt og stabilt system?

Eller er det andre distroer som er bedre på raskhet og stabilitet?

Jeg hvet om Gentoo, men det blir nok litt for avansert for meg :p

Ubuntu var ikke noe for meg, så helst ikke nevn distroer som ligner mye på Ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu var ikke noe for meg, så helst ikke nevn distroer som ligner mye på Ubuntu.

Kan du uttdype, Ubuntu bygger som kjent på Debian, så du avskriver svært mange relevant alternativer i en smekk. Det er vel bare derivater av Suse og Red Hat igjen, så da er jo neste spørsmål om du har spesielt kjærlig forhold til rpm.
Lenke til kommentar
Tenkte å prøve ut slackware.
Kewl. Jeg "bare" testet ut Slackware selv og har brukt det siden.

Er det et raskt og stabilt system?

Slackware går for å være en av de mest stabile distroene, men er ikke spesielt optimalisert for "raskhet" ut-av-boks.

Jeg har tweaket noe sjøl og har f.eks. nå en, for meg, akseptabel boot-tid.

Men hva legger du i "et raskt system" ?

Lurer på hva du syns var for avansert ved Gentoo...

Slackware har ikke noen massiv pakkebrønn, som Debian eller Fedora etc. så hva du får på installasjons CD/DVD er stort sett hva Slackware har å tilby av ferdige pakker.

That said, så har mitt bruk kun få krav til program utover hva Slackware kan tilby ut-av-boks.

For program, bibliotek etc som Slackware ikke har ferdige pakker av, må du lage pakker selv; i.e. installere fra kildekode (enten via script (slackbuild) eller "direkte" med ./configure, make, make install), eller via tredjeparts pakker (enten ferdige slackwarepakker eller ved å konvertere .deb eller .rpm pakker til slackwareformat)

Slackware har nærmest ingen konfigurasjonsprogram, utover noen enkle script med enkle curses-"gui" for oppsett av f.eks. standard windowmanager.

MAO, Slackware holder deg ikke i hånda og dumper deg direkte ut i kommandolinja etter første boot, og regner med at du selv skal finne ut av hvordan å redigere konfigfiler for å sette opp systemet som du vil ha det.

Jeg personlig liker det sånn.

Lenke til kommentar

Gentoo er ikke særlig vanskelig. grunnen til at jeg bruker det er jo fordi det er så lett. kan ta noen uker å sette seg inn i - men man kan jo igrunnen bare bruke en live CD for å installere, og bare bruke binærfiler, slik du ville gjort på f.eks Ubuntu. da er jo mye av hensikten med Gentoo borte, men man får jo fortsatt utnytte det strålende "pakke"behandlerprogrammet, det nydelig initsystemet og alt det andre med Gentoo som er epic win. alt annet enn optimalisering av kildekode og kjerne.

Lenke til kommentar

Har valgt å bruke Sabayon nå, som (slik jeg har forstått) er en slags ferdiglaget Gentoo.

Jeg prøvde å installere Gentoo, men må fikse alt selv, så tar lang tid å installere.

Sabayon er får alle oppdateringer via gentoo, og skal også være helt kompatibel med det.

Blir nok å holde med til Sabayon akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Er det ferdiglaget om jeg installerer via live cd? Slik at det er omtrent like enkelt å installere som Ubuntu?

sist jeg sjekket så. kan jo bruke binærfiler med Gentoo om du vil.

en stor del av poenget med Gentoo faller bort og det er vel strengt talt bedre å bruke Ubuntu, om du ikke er meget glad i emerge og andre Gentoo-utils... men det er nok mulig, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...