Zachzi Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Lurer på om det er noen som helst mulighet for at jeg kan slå på en pc over nettet ? Høres ganske umulig ut, men er det ikke noe som heter Wake-On-Lan eller noe ? Den andre pcn har fast bredbåndstilkobling uten router eller firewall. Tviler på at dette går Noen som vet ? Lenke til kommentar
A_berg Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 det hadde vært kult! da kunne man hatt det litt "morro" med andre lan-members Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Det fungerer med Wake On Lan, men om dette kan brukes over nettet vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 det skal fungere det. Men du treng eit eige program. Dette meiner eg skal heite WOL (søk på google på WOL og wake on lan) Programmet forutsetter at ein veit MAC-adressa til den andre maskina. Har testa det på lokalnett med vellykka resultat. mvh JanEirik edit link til eit program http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.asp Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Hehe.....Da kan man få det fett på lan kan være veldig nyttig også... Har en server ståendes - digg å kunne skru den på, uten å gå helt ned til den (står i kjelleren) Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2003 Glimrende: har lastet ned et lite program nå. Det jeg Trenger er MAC-Adress, hvor finner jeg den ? Subnet mask, hvor finner jeg den ? Og remote port number...hvordan vet jeg hva den er ? Lenke til kommentar
güner Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Testet dette selv, maskinen starta mitt på natten og madammen snerra i flere dager. For å finne MAC adresse,subnett mask ol. kjør ipconfig /all i cmd prompten. Husk å aktivere WOL i bios. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Hva med noe ala "ring hytta varm"? hehe Lykke til Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2003 Testet dette selv, maskinen starta mitt på natten og madammen snerra i flere dager. For å finne MAC adresse,subnett mask ol. kjør ipconfig /all i cmd prompten. Husk å aktivere WOL i bios. Hadde du en kabel fra Nettverkskortet til hovedkortet ? Hvilket program brukte du ? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 wol funker vel kun over samme segment? kan ikke routes tror jeg. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Dette SKAL gå! 8) Det vil uansett ikke funke over internett. se for deg ett wol virus da. Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2003 Dette SKAL gå! 8) Det vil uansett ikke funke over internett. se for deg ett wol virus da. Vel, da synes jeg dette programmet er litt rart. For det jeg må skrive inn når jeg skal sende denne "Magic Packet" er følgende: 1.Mac Address 2.Internet Address (Hva skal man med den hvis den skal startes lokalt) 3.Subnet Mask 4.Send Options (Kan velge mellom Internet og Local Subnet) Hvorfor velge internett hvis dette ikke går? 5.Remote Port Number Nå kan ikke jeg mye on nettverk og slike ting, men syntes dette var litt rart. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Hadde du en kabel fra Nettverkskortet til hovedkortet ? Hvilket program brukte du ? Ja, man må ha en kabel med 3-pins kobling mellom nettverkskort (NIC) og et ATX hovedkort (HK), ofte i nærheten av PCI-slottene. Skal vanligvis følge med nettverkskortet dersom det støtter Wake-on-LAN (evt WoR). Pin 1 er 5 V standby spenning, som også sender strøm til LED på NIC når maskinen er skrudd av i soft-off tilstand. Pin 2 er jord. Pin 3 er et kontrollsignal fra NIC til HK, som kan generere en puls for å vekke systemet. Selv om maskinen er skrudd av vil NIC fortsatt få strøm. NIC vil så lytte etter en "magisk" pakke som vil vekke maskinen. Den "magiske" pakken må inneholde en bestemt byte-sekvens, mens selve pakken kan være IPX, IP eller hvilke som helst andre typer. Når en "magisk" pakke mottas vil det ikke sendes noen pakke i retur, ettersom NIC kun lytter. Eksempler på programmer som kan benyttes i Windows-miljøer er Intel LANDesk Client Manager (følger som oftest med Intel-baserte HK), eller man kan benytte Magic Packet, som er gratis og er laget av AMD. Til Linux har man ether-wake og wakeonlan. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Dette SKAL gå! 8) Det vil uansett ikke funke over internett. se for deg ett wol virus da. Vel, da synes jeg dette programmet er litt rart. For det jeg må skrive inn når jeg skal sende denne "Magic Packet" er følgende: 1.Mac Address 2.Internet Address (Hva skal man med den hvis den skal startes lokalt) 3.Subnet Mask 4.Send Options (Kan velge mellom Internet og Local Subnet) Hvorfor velge internett hvis dette ikke går? 5.Remote Port Number Nå kan ikke jeg mye on nettverk og slike ting, men syntes dette var litt rart. Jepp, det er mulig å vekke opp over internett også. IP er IP Mange programmer bruker UDP for å sende den "magiske" pakka (magic packet). En hel UDP packet sendt over et ethernet-grensesnitt kan f.eks se noe slik ut: [ethernet header][iP header][uDP header][Magic sequence][CRCS] Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2003 En ting til jeg kom til å tenke på. Hvor mye "Slått av" kan pcn være ? Jeg leste en plass at pcn ikke kan være slått av, men bare i sovemodus. Stemmer dette ? Da er det egentlig liten vits. For man hører jo at viftene i pcn durer å går når den er i sleep modus. Jeg vil (noe som sikkert ikke går) at pcn skal være slått av og da mener jeg slått av slik at ingenting durer. Og at jeg da kan vekke den med en liten "pakke". Noen som kan bekrefte/avkrefte om jeg kan slå på pcn selv om den ikke gir noen livstegn fra seg ? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Lurer på om det er noen som helst mulighet for at jeg kan slå på en pc over nettet ? Høres ganske umulig ut, men er det ikke noe som heter Wake-On-Lan eller noe ? Den andre pcn har fast bredbåndstilkobling uten router eller firewall. Tviler på at dette går Noen som vet ? Har mekket sånn at jeg kan slå på maskinen fra mobilen jeg via wap.. Åpner en wap side på serveren (passordbeskyttett!!) som kjører programmet som vekker maskinen.. Ganske smart. Som folk her nevner kan wol ikke routes, går på mac nivå så du må ha en annen maskin i nettet som slår den på. Enkelte routere har også mulighet for dette. Lenke til kommentar
Thanatos Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 det hadde vært kult!da kunne man hatt det litt "morro" med andre lan-members Hmmm, kjenner jeg deg rett hadde vel alle maskiner som ble slått av blitt slått på igjen på et eller annet mystiskt vis! Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Er det ikke noe som heter Wake On Modem da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå