Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vente med å omregistrere bil til etter nyttår? Kan man?

sylskarpt

Anbefalte innlegg

Vurderer bruktbil 1998 mod. Etter nyttår er den billig å registrere. Men om jeg kjøper den nå, er det noe i veien for at selger går med på at jeg venter med å omregistrere den? Hvilken praktisk betydning har det for kjøper/selger å vente, og hvordan går vi fram for å gjøre det på denne måten? Hvordan blir det ift forsikring av den, om vi ved salgsmelding gjør oppmerksom på at jeg overtar forsikringsansvar fra dagen jeg kjøper den, så har det vel ikke noen betydning når den registreres over på nye eier? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer bruktbil 1998 mod. Etter nyttår er den billig å registrere. Men om jeg kjøper den nå, er det noe i veien for at selger går med på at jeg venter med å omregistrere den? Hvilken praktisk betydning har det for kjøper/selger å vente, og hvordan går vi fram for å gjøre det på denne måten? Hvordan blir det ift forsikring av den, om vi ved salgsmelding gjør oppmerksom på at jeg overtar forsikringsansvar fra dagen jeg kjøper den, så har det vel ikke noen betydning når den registreres over på nye eier? Eller?

Dere kan skrive salgsmelding og levere inn skiltene, da blir den "omregistrert" på deg i registeret, men du får ikke ut skiltene igjen uten å betale avgiften -og venter du med det til over nyttår, vil jeg tro det blir den nye lavere satsen. Å fortsette å kjøre på selgers registrering tviler jeg sterkt på han går med på; får du en skade vil han få bonustapet, og selv om du skriftlig har påtatt deg ansvaret for det, så har han liten mulighet til å vite om du har tenkt/er i stand til å holde den avtalen, og det blir uansett mye ekstra papirarbeid.

Lenke til kommentar
Å fortsette å kjøre på selgers registrering tviler jeg sterkt på han går med på; får du en skade vil han få bonustapet, og selv om du skriftlig har påtatt deg ansvaret for det, så har han liten mulighet til å vite om du har tenkt/er i stand til å holde den avtalen, og det blir uansett mye ekstra papirarbeid.

Her tar du feil. I kontrakten og salgsmeldingen (?) står det fra hvilken dag selger sier opp sin forsikring og hvilken dag kjøper tegner den fra. La oss si jeg kjøper din bil i dag, vi skriver i kontrakten at forsikringen endres fra 27.10.09. Om vegvesenet får salgsmeldingen først 4. november, så betyr ikke det at kjøpers forsikring starter fra 4. november, den vil starte fra 27.10. Om jeg skulle ha noen uhell imens, så går det altså på min forsikring, selv om bilen ikke er registrert på meg enda. Da gjelder vel det samme enten det tar en uke eller to måneder før bilen omregistreres?

Noen andre, med (korrekte) svar på mine spørsmål?

Lenke til kommentar
Her tar du feil. I kontrakten og salgsmeldingen (?) står det fra hvilken dag selger sier opp sin forsikring og hvilken dag kjøper tegner den fra. La oss si jeg kjøper din bil i dag, vi skriver i kontrakten at forsikringen endres fra 27.10.09. Om vegvesenet får salgsmeldingen først 4. november, så betyr ikke det at kjøpers forsikring starter fra 4. november, den vil starte fra 27.10. Om jeg skulle ha noen uhell imens, så går det altså på min forsikring, selv om bilen ikke er registrert på meg enda. Da gjelder vel det samme enten det tar en uke eller to måneder før bilen omregistreres?

Noen andre, med (korrekte) svar på mine spørsmål?

Bil kan ikke være forsikret på andre enn den den er registrert på, (da må evt den som forsikringen står på være registrert i Autosys som medeier) så det du tenker der lar seg enkelt og greit ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Sikker på det? Jeg fikk ihvertfall beskjed om det motsatte av Sparebank 1 da jeg kjøpte bil i gjor. De trengte bare skiltnummeret på bilen. Jeg måtte ikke vente til bilen var registrert på meg før jeg fikk forsikra den.

Du har helt rett, Jonas, det er Inge som ikke forstår problemstillingen her. Så lenge kjøper og selger har skrevet kontrakt på hvem som overtar forsikringa fra hvilken dato, så vil kjøper, om han ikke har tegnet forsikring fra den datoen, bli personlig ansvarlig for uhell med bilen. Jeg vet at dette er mulig, spørsmålet mitt var om det var mulig å vente såp lenge som to måneder før man omregistrerte. Nå ser jeg flere bilfgorhandlere som selger 1998-modeller som reklamerer med at "venter du til 1.1.10 med å registrere den så sparer du masse penger!" Så når forhandlere er ikke ahr problemer med at kjøper venter med å omregistrere, så har vel ikke vanlige selgere det heller? Fint om Inge, istedet for å spore feilinformasjon, kunne ta seg bryet med å svare på hvilken betydning det kan ha for kjøper og selger å vente, forsikring er altså ikke et problem.

Lenke til kommentar

Nå støttet jeg mitt utsagn på opplysninger framkommet i denne tråden, hvor det bl.a. er opplyst at "Såvidt jeg vet vil ikke autosys godta forskjellig navn på eier og forsikringstaker." og "Den som bilen er forsikret på må stå som hovedeier i vognkortet.." Og om kjøper ikke har tegnet forsikring fra overtagelse, så vil selgers forsikring gjelde i ca. 14 dager (eksempel) etter oppsigelse, og da er det vel også han som får bonustapet. At selger etter kontrakten kan rette et krav mot kjøper for å få dette kompensert er jo ikke ensbetydende med at han faktisk får inndrevet det. Men for å la det med forsikringen være, siden du tydeligvis allerede er skråsikker på det: Andre ting er jo at du ikke får utstedt nytt vognkort i ditt navn før omreg.avg. er betalt; hvor mye dette egentlig gjør i praksis er jo en annen sak. Skal man reise utenlands kan det jo være en fordel at det står ditt navn som eier i vognkortet om du blir stoppet i en kontroll, ellers har det vel lite å si. Bompengekrav, parkeringsbøter etc vil vel også gå til registrert eier (og det er, inntil du har betalt, selger, ref.§3).

Lenke til kommentar
Nå støttet jeg mitt utsagn på opplysninger framkommet i denne tråden, hvor det bl.a. er opplyst at "Såvidt jeg vet vil ikke autosys godta forskjellig navn på eier og forsikringstaker." og "Den som bilen er forsikret på må stå som hovedeier i vognkortet.." Og om kjøper ikke har tegnet forsikring fra overtagelse, så vil selgers forsikring gjelde i ca. 14 dager (eksempel) etter oppsigelse, og da er det vel også han som får bonustapet. At selger etter kontrakten kan rette et krav mot kjøper for å få dette kompensert er jo ikke ensbetydende med at han faktisk får inndrevet det. Men for å la det med forsikringen være, siden du tydeligvis allerede er skråsikker på det: Andre ting er jo at du ikke får utstedt nytt vognkort i ditt navn før omreg.avg. er betalt; hvor mye dette egentlig gjør i praksis er jo en annen sak. Skal man reise utenlands kan det jo være en fordel at det står ditt navn som eier i vognkortet om du blir stoppet i en kontroll, ellers har det vel lite å si. Bompengekrav, parkeringsbøter etc vil vel også gå til registrert eier (og det er, inntil du har betalt, selger, ref.§3).

Takk, Inge. De siste poengene gjør nok at selger ikke ønsker å gå med på en slik avtale. Det vil bli praktiske problemer ift feks bompengekrav.

Lenke til kommentar

Det er jo slik at hvis det leveres inn salgsmelding på en bil er det jo vedkommende på salgsmeldingen som står som eier. Man kan levere inn salgsmelding i sitt navn og ha forsikring på bilen i sitt navn selv om bilen ikke er omregistrert til den nye eieren.

MEN hvis ikke omregistreringen gjennomføres (omreg. blir betalt etc) så vil det etter en hvis tid bli utstedt begjæring på skiltene og jeg tror også den nye forsikringa som er lagt inn på kjøretøyet vil forsvinne ifra Autosys. Akkurat hvor lenge dette er husker jeg ikke... 14 dager eller 1 måned vil jeg gjette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...