Gå til innhold

Hvilke muligheter harjeg innen IT?

ZeRKoX

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har i den siste tiden begynt å tenke på fremtiden. Jeg har gått VG1 Elektrofag, VG2 Data og elektronikk, og går nå VG3 påbygg. Jeg sitter å lurer på hva jeg skal gjøre til neste år, og hvilke muligheter jeg har.

Jeg har igrunn tenkt meg å jobbe innen IT, og på hobbybasis driver jeg å leker meg me diverse servere, en del cisco og annet nettverksutstyr, og kjenner på at det er noe som virkelig interesserer meg. Derfor har jeg lyst til å jobbe med et eller annet innen server og nettverrk.

Hvilke veier har jeg mulighet til å velge? Jeg lurer på om jeg skal gå ut i lære til høsten, men som hva? Jeg får ikke noe god rådgiving på skolen, da den eneste hjelpen han kommer med er omtrent "du vet vel hva goooogle er?". Hvilke ting kan jeg ta fagbrev innen?

Etter evnt. et fagbrev tenker jeg at jeg vil gå for høyere utdanning på høyskole/universitet. Jeg er ikke skolelei, så kan godt gå høyere utdanning, men hvilke muligheter kan velges her, og hvilke muligheter finner jeg i jobbmarkedet?

Jeg er ikke så redd for fremtidig lønn, trenger ikke tjene meg rik, bare nok til livets opphold, så sant jeg driver med noe jeg liker. Det viktigste for min del er å få enså god utdanning som mulig, for å kunne ha best mulige sjanser i jobbfremtiden....

Kan dere hjelpe og opplyse meg litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha prøvd meg på Y-veien inn på høyere utdanning.

Det er lettere å få greie jobber med utdannelse utover vgs, og du har bedre muligheter til å få interessante og godt betalte jobber etter hvert.

Les mer om Y-veien f. eks. her.

(Merk: Jeg sier ikke at det er umulig uten, bare at det er lettere med.)

Lenke til kommentar

Du vil tydeligvis innen for drift, da vil jeg si at Ergogroup og Lyse er to store selskap som trolig kan være av interesse for deg. Skal du ta deg fagbrev, så gjør du det innen IKT-driftfag (hvis det enda heter det) Men jeg tror at høyskole lett kan være bedre for deg, det spørs litt. Er du klar for mer skole, tar du det nå (så fremt du har økonomisk mulighet for det). Du kan jo også sjekke ut mulighetene dine. Søk etter jobb, hvis du får noe som du tror kan være noe og passer med rettningen din så tar du den. Hvis ikke går du videre på skole.

Lenke til kommentar

Høyskolen i gjøvik har en linje som er rettet mot Drift av Datasystemer, der underviser de også innenfor Cisco sine sertifiseringer (ccna og ccnp). Sitat fra HIG:

Studentene på dette studiet utvikler spesielt gode ferdigheter innen drifting av teknologien som styrer Cisco, Microsoft og Linux. HiG har fått status som Cisco Regional Academy. Dette betyr at du vil få praktisk opplæring i drift av nettverk på Cisco’s utstyr basert på undervisningsmateriellet innenfor Cisco’s sertifiseringer (CCNA og CCNP).

Mer informasjon om studiet finnes her:

EDIT: Du kan sjekke ut denne forumtråden også!

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...