fred1rav Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Ok nå har det skjedd noe med pcen på nytt, for det første, så når jeg starter de fleste programmer, feks word eller steam. får jeg blandt annet denne meldingen "DLLen C:\WINDOWS\system32/gtszju" er ikke et gyldig Windows- bilde. I tillegg hver gang jeg skrur på pcen, får jeg logget inn så jeg ser skrivebordet, men etter sånn 2-3 sekunder får jeg blåskjerm der det står: "be sure u have adequate disk space" "check for BIOS updates" "0x0000008E" ett eller annet Eneste måten jeg får skrudd på pcen nå er at jeg trykker f8 på oppstart, og starter pcen med siste gode systemgjennoppretning til tidligere tidspunkt Noen som har en smule anelse på hva jeg kan gjøre? Eller har pcen gått for godt denne gangen? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Altså hvis du får denne meldingen, "be sure u have adequate disk space" vil jeg nesten påstå at du har fått noe spyware eller virus inn på PCen din. Det virker ikke som en melding som et "bra" program ville komme med. Last ned Malwarebytes og installer det. Oppdater programmet før du kjører det så får vi ser hva det finner. Eventuelt kan du poste i Antivirusprogrammer og datasikkerhet forumet. Endret 24. oktober 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Info om filen gtszju.dll: http://www.prevx.com/filenames/X2857910624...GTSZJU.DLL.html Dette er et virus. Lenke til kommentar
fred1rav Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 takk for svar, får kjøre litt virussøk da, og si fra om det ikke funker Lenke til kommentar
fred1rav Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) ok jeg kjørte spybot, ccleaner og malwarbytes,Problemet med ikke gyldig windows bilde er fikset og det er også blåskjerm problemet. men problemet nå er at internett ikke fungerer. Har testet kabelen på annen pc og det funker helt fint. Jeg slettet sikkert noe som gjorde at internett ikke fungerer eller noe?? Hva kan jeg gjøre nå da? :S Endret 25. oktober 2009 av fred1rav Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Du kan først sjekke i Enhetsbehandling at nettverkskortet er der og at alle drivere for det er installert. Jeg vet ikke om du har Vista eller XP, men klikk på Start og for Vista, i Søkefeltet skriv cmd og trykk Enter. Du får nå opp System symbol vinduet skirv så ipconfig, og trykk Enter. I XP klikk Start og Kjør, skriv cmd og trykk Enter. Skriv ipconfig her også i System symbol vinduet. Får du en ip adresse som begynner med 169.xxx så finner ikke Windows Internett serveren sin. Du kan da prøve å skrive (samme i Vista og XP) ipconfig /release og trykke Enter. Kan hende det tar en stund før det skjer noe. Du bør få bsekjed om at ip adressen nå er 0.0.0.0 eller noe i den dur. Skriv så ipconfig /renew og trykk Enter og se om dette hjelper. Lenke til kommentar
fred1rav Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Har xp, gjorde det du sa, det begynte på 169.xx som du sa men fikk lite respons når jeg gjorde det du sa Bytter kabel mellom bærbar og og stasjonær skjønner du (stasjonær som ikke funker) fikk denne meldingen btw "det oppstod feil under fornyelse av grensesnittet Lokal tilkobling: kan ikke kontakte DHCP-serveren. Forespørselen ble tidsavbrutt" Står det samme om Hamaci også Endret 25. oktober 2009 av fred1rav Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Det du kan prøve er å av-installere nettverkskortet og restarte maskinen igjen slik at det blir installert på nytt. Problemet kan være at du ikke får det installert igjen hvis XP ikke finner drivere til nettverkskortet. Eventuelt kan du prøve å legge inn alle ip adressene manuelt. Du må da bruke de ip adressene som du har på den bærbare bortsatt fra at ip adressen for den stasjonære må være et nummer høyere enn for den bærbare. F. eks ip adresse til den bærbare er 192.182.1.34, da setter du den stasjonære til 192.182.1.35 For å finne alt dette skriver du i System symbol vinduet på den bærbare ipconfig /all Windows vil da liste opp ip adresse, DCHP-server, DNS servere etc. Ta notat av alle nummerne som blir listet opp, disse setter du inn manuelt for nettverket ditt på den stasjonære. Dette gjør du i Tilbehør>Kommunikasjon>Nettverksforbindelser eller hva det nå heter på norsk. Høyre klikk på nettverkskortet ditt der, og velg Egenskaper. Klikk deretter på TCP/IP Protokoll og velg Egenskaper. Du får opp en vindu der du kan velge mellom Automatisk eller Manuell IP adresse. Full så ut ip adresse etc der og se om dette hjelper. Endret 25. oktober 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
fred1rav Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Problemet er at denne pcen er en skolepc så har ikke adminrettigheter, bah får ringe dell i morgen da å høre om de folka har noe forslag, det kan ikke være noe jeg har slettet da? som må installeres på nytt ellerno? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Malwarebytes og Ccleaner fjerner normalt ikke noe som har med nettverk, Internett etc å gjøre. Bruker selv begge programmene og har ikke hatt noe problem med dem. Det kan jo være at dette viruset eller hva det nå var har forandret noen innstillinger og da det ble fjernet forsvant mulignes noe av de innstillingene. Skal sjekke litt mer om dette viruset og se hva jeg finner ut. Lenke til kommentar
fred1rav Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 ok jeg glemte seff å ringe support idag, men jeg tok sånn ping test som det står om her http://itpro.no/art/8202.html og da fikk jeg noen andre tall (128eller noe isteden for 64) så jeg har en følelse av at det har skjedd noe med nettverkskortet, i såfall var det noe jeg kunne gjøre (jeg aner ikke hvordan man installerer og avinstallerer nettverkskort) eller må jeg sende pcen til rep??? skal høre med support i morgen uansett, om jeg husker det da Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) En TTL på 128 er helt OK. På en annen side vil det å pinge 127.0.0.1 ikke si deg så mye om det er galt med Internett forbindelsen eller nettverkskortet ditt. Du kan prøve å pinge Google og se om du får noe svar. I system symbol vinduet skriv: ping www.google.com og trykk Enter. Får du timeout feil er det nok noe galt ja, men hva er ikke lett å si. Det å avinstallere nettverkskortet er ikke så vanskelig. Nå vet jeg ikke hvilke bruker rettigheter du har på den PCen din, men normalt skulle det ikke by på noe problem å reinstallere nettverkskortet. Med forbehold om at jeg husker rett, jeg har spansk Vista som OS, så gjør du følgende: Høyreklikk på Min Datamaskin og velg Egenskaper. Deretter velger du Enhetsbehandling og finner nettverkskortet. Høyreklikk på kortet og velg Avinstaller. Restart så PCen og XP bør finne kortet på nytt. Endret 28. oktober 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå