Gå til innhold

[løst] Minske størrelsen på C: i Windows 7

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt ny PC med Windows 7, og en HD på 1 TB. Windows kom ferdig installert, så nå har jeg en stor partisjon (C:). Er dette å anbefale? Er det viktig å partisjonere opp nå for tiden? Det hadde noe for seg før i tiden for ikke å "miste" MB, men er det noe poeng i dag?

Takk.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt fornuftig å partisjonere på HDD, begrenser man C: til f.eks 100GB vil man ha høyere ytelse på denne partisjonen både med tanke på les/skriv og access tid.

Hvor merkbart det er i praksis kommer ann på hvordan man bruker resten av plassen på disken.

(er det den eneste disken man har merker man ikke like mye vs om man har flere disker å spre belastningen på)

Lenke til kommentar

Ja, vurderer å dele den opp med 100 GB til systemet, så ha musikk og filmer og slikt på resten.

Er det problematisk å resize en HD som allerede har et OS? Finnes det Windows-programmer som kan takle det, eller må jeg bruke et annet program? I så fall hvilket er bra?

Lenke til kommentar

Hvis du har Vista eller W7 kan du gjøre dette i diskbehandling.

Om du lykkes eller ikke kommer ann på om du har mye i bruk på HDD'en.

(hvis den er full sliter du, da må du kopiere ut til du har mindre enn 100GB på den før du setter i gang)

post-137664-1256398918_thumb.jpg

Høyreklikk på C og velg Shrink, er ikke sikker på hva det er på Norsk men du finner ut av det når du ser menyvalgene.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvis du har Vista eller W7 kan du gjøre dette i diskbehandling.

Om du lykkes eller ikke kommer ann på om du har mye i bruk på HDD'en.

(hvis den er full sliter du, da må du kopiere ut til du har mindre enn 100GB på den før du setter i gang)

post-137664-1256398918_thumb.jpg

Høyreklikk på C og velg Shrink, er ikke sikker på hva det er på Norsk men du finner ut av det når du ser menyvalgene.

Jeg bruker under 10 % av HD'n, så jeg gjør et forsøk. Takk.

Lenke til kommentar

System reserved er en W7 ting, ikke noe å bry seg med.

Grunnen til at du ikke får krympet mere er at filene dine er spredt ut over et større område på disken. Partisjonen kan ikke krympes til et mindre område enn hvor den "ytterste" fila ligger.

Kjør defragmentering 1-2 ganger så bør du få filene samlet i starten av disken, prøv så på nytt.

Hvis ikke det hjelper går du på raxco og laster ned demoutgaven av PerfectDisk.

PerfectDisk er et bedre defragmenteringsvertøy og vil hjelpe deg å få filene samlet i starten av disken.

Lenke til kommentar
System reserved er en W7 ting, ikke noe å bry seg med.

Grunnen til at du ikke får krympet mere er at filene dine er spredt ut over et større område på disken. Partisjonen kan ikke krympes til et mindre område enn hvor den "ytterste" fila ligger.

Kjør defragmentering 1-2 ganger så bør du få filene samlet i starten av disken, prøv så på nytt.

Hvis ikke det hjelper går du på raxco og laster ned demoutgaven av PerfectDisk.

PerfectDisk er et bedre defragmenteringsvertøy og vil hjelpe deg å få filene samlet i starten av disken.

Jeg hadde allerede kjørt defrag to ganger først, men fikk fiksa det på følgende måte:

-Run the Disk Cleanup Wizard, making sure to remove the hibernation file and all restore points.

-Disable System Restore

-Disable the pagefile

-Change the Write debugging information drop-down to “None” to disable the kernel memory dump.

-Disable Hibernation mode

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...quacy-problems/

Dette for å fri opp systemfiler som ikke kan flyttes på.

Nå har jeg C: på 150 GB, og så F: på rundt 800 GB. Takk for all hjelp!

EDIT: Forandret overskriften i tilfelle det er av interesse for andre.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...