Carpe Dam Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Nå begynner det å bli på tide å kjøpe ny maskin, må ha alt nytt. Unntaket er nettverkskabelen. Min nåværende stasjonære har jeg hatt i seks-sju år (Socket A, den tiden 1200mhz var le shizzle), og satser på at den nye skal holde like lenge men minimale oppgraderinger. Her er handlevognen Maskinen skal brukes til spilling, bildebehandling, DAK, musikk og film. Jeg vil også ha muligheten til å kunne redigere film på den, regner med at det blir aktuelt innen et par år. Tenker ikke å klokke livsdritten av den, men en grei og moderat klokk skal det bli. Klokker for ytelse, ikke for klokkingen sin del. Siden det er en ny build blir det naturligvis Win7. Spoiler med kriterier etc: Den vil bli hovedlageret for bildene mine, og derfor har jeg lyst til å sikre meg mot å miste det. Derfor tenker jeg å kjøre to disker i RAID1 for å sikre mot diskfailure, samt en tredje disk som system- og ymse-disk. Mulig at jeg oppgraderer med en SSD som systemdisk og programdisk når jeg blir fornøyd med prisnivået på de. Jeg har i lengre tid blitt evig frustrert over RAM-mangel, og har bestemt meg for 12GB. Regner med at det kommer til å komme inn handy før eller senere. Jeg har bildeopplevelsen prioritert høyere enn spillopplevelsen, så jeg legger litt penger i en god skjerm. LG-W2600HP-BF med 26 tommer S-IPS er den jeg har blinket meg ut. Kabinettet har jeg i det hele tatt forelsket meg i, og har planer for hvordan jeg skal få det til å fungere. Lite, men plass nok. Luftflyt skal jeg få til. PSU må være modulær. Og stille. Jeg vil ha maskinen så stille som mulig, og kjører Noctua over hele fjøla. [Konkurrerende britisk side] testet vifter og fant at sharkoon visstnok var overlegne, er det hold i det? På grafikksiden planlegger jeg å kjøpe 5870 vapor-x, så blir enten å vente til det kommer ut eller skaffe et "test"-kort til et par hundrelapper inntil videre. CPU blir i7 920, har lyst på trekanals minne. Håper på å få en d0-brikke så jeg kan få litt mer fra den. Siden det også blir en filmmaskin blir det blu-ray, den jeg har satt opp har også mulighet for HD-DVD så jeg kan kanskje gjøre noen kupp der. På lydsiden er jeg litt usikker, tenkte å kjøpe lydkort og z5500, men er usikker på om det svarer seg. Har et nogenlunde aktuelt alternativ til høyttalere, Creative T6200. Er det et greit valg? Det jeg lurer på er da: Skal jeg vente med lydkortet, eventuelt kjøpe andre høyttalere? Bør jeg finne en annen disk til å ha system og uviktige ting på enn en WD green? Er det andre RAM som er bedre og billigere? Er den optiske stasjonen grei? Andre generelle synspunkter? Vil systemet kunne gi meg en grei klokk? Og sist, og minst, hvilken musematte kan folk anbefale? Om jeg bør forandre innlegget så er det knall om det blir sagt fra, så jeg gjør meg mest mulig forstått. Endret 25. oktober 2009 av SiegHallo Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Nå begynner det å bli på tide å kjøpe ny maskin, må ha alt nytt. Unntaket er nettverkskabelen.Min nåværende stasjonære har jeg hatt i seks-sju år (Socket A, den tiden 1200mhz var le shizzle), og satser på at den nye skal holde like lenge men minimale oppgraderinger. Her er handlevognen Maskinen skal brukes til spilling, bildebehandling, DAK, musikk og film. Jeg vil også ha muligheten til å kunne redigere film på den, regner med at det blir aktuelt innen et par år. Tenker ikke å klokke livsdritten av den, men en grei og moderat klokk skal det bli. Klokker for ytelse, ikke for klokkingen sin del. Siden det er en ny build blir det naturligvis Win7. Spoiler med kriterier etc: Den vil bli hovedlageret for bildene mine, og derfor har jeg lyst til å sikre meg mot å miste det. Derfor tenker jeg å kjøre to disker i RAID1 for å sikre mot diskfailure, samt en tredje disk som system- og ymse-disk. Mulig at jeg oppgraderer med en SSD som systemdisk og programdisk når jeg blir fornøyd med prisnivået på de. Jeg har i lengre tid blitt evig frustrert over RAM-mangel, og har bestemt meg for 12GB. Regner med at det kommer til å komme inn handy før eller senere. Jeg har bildeopplevelsen prioritert høyere enn spillopplevelsen, så jeg legger litt penger i en god skjerm. LG-W2600HP-BF med 26 tommer S-IPS er den jeg har blinket meg ut. Kabinettet har jeg i det hele tatt forelsket meg i, og har planer for hvordan jeg skal få det til å fungere. Lite, men plass nok. Luftflyt skal jeg få til. PSU må være modulær. Og stille. Jeg vil ha maskinen så stille som mulig, og kjører Noctua over hele fjøla. [Konkurrerende britisk side] testet vifter og fant at sharkoon visstnok var overlegne, er det hold i det? På grafikksiden planlegger jeg å kjøpe 5870 vapor-x, så blir enten å vente til det kommer ut eller skaffe et "test"-kort til et par hundrelapper inntil videre. CPU blir i7 920, har lyst på trekanals minne. Håper på å få en d0-brikke så jeg kan få litt mer fra den. Siden det også blir en filmmaskin blir det blu-ray, den jeg har satt opp har også mulighet for HD-DVD så jeg kan kanskje gjøre noen kupp der. På lydsiden er jeg litt usikker, tenkte å kjøpe lydkort og z5500, men er usikker på om det svarer seg. Har et nogenlunde aktuelt alternativ til høyttalere, Creative T6200. Er det et greit valg? Det jeg lurer på er da: Skal jeg vente med lydkortet, eventuelt kjøpe andre høyttalere? Bør jeg finne en annen disk til å ha system og uviktige ting på enn en WD green? -Ja. en datamaskin til over 20 lapper har ett must: SSD. kjøp eks. 120 gig intel x25 2gen. Du kan da installere alt av programmer der, og du kommer aldri til å angre. Vil systemet kunne gi meg en grei klokk?Ja. Har selv samme opsett (dog har jeg PT6D deluxe HK) og har oc'et i7 920 til 3,8 med noctuan, på lav volt (min CPU er litt rar, den blir veldig varm med lav volt) Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Har ikke helt lyst til å svi av så mye på SSD i denne omgang, men tenker å kjøpe det når jeg kan rettferdiggjøre kostnaden for kona. Et halvt til ett år klarer jeg meg nok. Er tross alt vant til en maskin som må forstørre pagefile for å klare å åpne vg.no. På en 5400rpms harddisk. La meg leve i troen om at det er snøggos rapidos enn så lenge =P Lenke til kommentar
branick Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg syns du gjør en feil ved å ikke legge penger i en SSD disk for OS og programmer først som sist. Du kan godt kjøpe deg et mindre surroundanlegg istedet og bruke det du harspart der til SSD disken. Det blir litt som å "fjerne plomba" på mopeden i ytelsesforskjell. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Regnet med at SSD ville bli et tema her. Men jeg setter ikke überloadingfart høyt nok til å bruke tre tusen spenn på en harddisk som har såpass lite lagringsplass. Venter med SSD til de nærmer seg 10-15 kr/GB. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Har nå bestemt meg for tre 1TB F3-disker. Er det noen som vil komme med innspill på de andre spørsmålene? Lenke til kommentar
aremidtb Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Har nå bestemt meg for tre 1TB F3-disker. Er det noen som vil komme med innspill på de andre spørsmålene? Vel, du nevner Logitech z5500... Er du spesielt ute etter 5.1 system, eller lydkvaliteten? Om du ikke er spesielt for at du må ha 5.1 system, kan jeg anbefale Creative T3! Kjent for suveren lydkvalitet og nok av trøkk for de som måtte ønske det! Og koster vel rundt 500 mindre enn z5500. Lenke til kommentar
Heales Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Regnet med at SSD ville bli et tema her. Men jeg setter ikke überloadingfart høyt nok til å bruke tre tusen spenn på en harddisk som har såpass lite lagringsplass. Venter med SSD til de nærmer seg 10-15 kr/GB. Her vil jeg legge til at SSD forsåvidt ikke dreier seg om lagringskapasitet. Det er i størst grad snakk om ytelse, og som flere andre har sagt er det temmelig meningsløst å bruke 20.000+ på en PC (for å få ytelse) og så ikke velge en SSD. Jeg er selv i markedet for helt ny PC i prisklasse 15-20 tusen, og SSD er obligatorisk vil jeg påstå. Det holder i massevis med en 80 GB Intel SSD for OS og de aller viktigste programmene du bruker ofte. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Det er ikke tipp topp ninjapinjaytelse som er målet mitt, er en maskin som skal kunne brukes til nesten alt mulig, unntaket er server. Men blir nok SSD når prisene er litt snillere. Har litt lyst på 5.1, blir som nevnt både film, musikk og spill, og er forholdsvis god på å høre bra og dårlig. Ikke audiofil, men er nok litt mer kresen enn Magda(80). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå