Gå til innhold

Eventuelle problemer med forskjellige versjoner av NTFS?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en disk med WinXP64 og en annen med Win7. Disse skal dele en felles lagringsdisk for dokumenter, video, musikk osv. Men det skal ikke installeres programmer på den.

Problemet er at WinXP og Win7 bruker forskjellige versjoner av NTFS. I siste innlegget mitt HER er det noen relevante sitater jeg har funnet på nettet om problemene som kan oppstå.

Problemet er at det hele er litt diffust. Når Win2k kom, så kunne det bli en del problemer hvis det skulle dele en partisjon med WinNT, siden Win2k automatisk konverterte gamle versjoner av NTFS til ny versjon, noe som lagde problemer for WinNT som ikke kunne bruke de nye funksjonene. I tilfellet med WinXP og Win7 ser det ut til at det kun kan bli problemer hvis man bruker spesielle funksjoner i Win7. Og jeg har ikke funnet ut om Win7 automatisk fornyer partisjoner som er formatert med eldre versjoner av NTFS.

Er det noen som vet hvilke problemer som kan oppstå? Hva er worst case scenario? VIl helst slippe å sitte med masse ødelagte filer ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke ..

Jeg har brukt delte NTFS lagrings partisjoner mellom XP/Vista , Vista/XP/Win7 i evigheter og har ikke hatt noe problemer.

Det kan dog være lurt å unngå security SID bindinger og eierskap til bestemt OS ved å formattere de delte partisjonene med convert X: /FS:NTFS /NoSecurity

Windows 2000 og NT3.51/NT4 er parkert for årevis siden her i huset , så forstår ikke hvorfor du drar opp det.

XP/XP64/Windows2003/Windows2008/Vista/Windows7 alle benytter samme versjon av NTFS (NTFS 3.1).

Windows 2000 benyttet NTFS 3.0

NT4 NTFS 1.2

Sjekk selv med cmd line følgende kommando på en XP64 laget NTFS partisjon

fsutil fsinfo ntfsinfo X:

Det som "er" forskjell har ikke noe med NTFS versjonen å gjøre , men det er på bootvolume ny bootloader(MBR) i Vista/2008/Win7 vs 2003/XP64/XP.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Win2k og WinNT tok jeg fram kun som et eksempel på at det tidligere har vært problemer.

Bootloader er ikke noe issue.

Det som er problemet er at Win7 kan gjøre ting i NTFS som WinXP ikke kan. I den forrige posten min som jeg linker til, så har jeg noen utdrag jeg har funnet på nettet, bla dette:

To be more precise: Windows XP, Vista and 7 all use NTFS version 3.1. However, NTFS 3.1 is a highly complex and advanced file system, and in fact its design includes features that not all versions of Windows can support. So, there is no chance of Windows XP corrupting a Windows 7 volume (making all data impossible to access), however XP may destroy data that Windows 7 saved to disk, if said data is 7-specific (alternate data streams not copied, etc.)

Hva innebærer 7-specific data i praksis?

Og det med eierskap til bestemte OS er vel ikke noe som kan skje uten videre?

Takk for meningsfullt svar!

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det med SID og permissions er et issue jo.

Men det er ikke et "problem" da du uansett kan legge til Win7 OSet sin bruker under permissions.

Er f.eks lagrings partisjonen din laget med XP brukeren din i XP OS har denne de fulle rettighetene på den.

Jeg har som sagt i mange år både i arbeid og jobb benyttet felles storage NTFS partisjon på multiboot systemer. Det får være bevis nok.

Den quoten du referer hørs mest ut som "synsing" spør du meg.

Om du velger å stole på poster hvor man "synser" eller fra en som faktisk har hatt/har dette idrift/ibruk får bli opp til deg.

Jeg vet kun om ett problem med multiboot av XP + Vista/Win7 og det er som følger:

Om man har OS partisjonene system restore aktivert/monitorert vil hver boot av XP medføre at alle restore points på Vista/Win7 OS partisjonen bli deletet.

Dette er det eneste problemet jeg "vet om".

Dette har forøvrig ikke noe med NTFS v 3.1 eller streams å gjøre.

Data streams følger ved kopiering fra NTFS -> NTFS , men ikke via FAT.

Windows XP korrupterer aldri en Win7 NTFS partisjon eller alternerer på noen filer eller data (med unntak av restore points)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...