War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Du mener den lovlige utgaven Pepperspray er fyfy, fa henter purken deg og gråteren. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Aktverdig formål er jo relativt, for noen vil jo dette være for eks selvforsvar. De som mener at kroppen er et tempel. Det er ikke en selv som bestemmer hva som er aktverdig eller ikke. Det er det dommeren som gjør. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Da måtte jo alle blitt buret inne på veg til trening for å ha en rettsak om man får bære det eller ikke. Håper politiet vurderer det i den aktuelle kontrollen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Aktverdig formål er jo relativt, for noen vil jo dette være for eks selvforsvar. De som mener at kroppen er et tempel. Nei. Selvforsvar er ikke et aktverdig formål. Man kan bære sverd hvis en har et "aktverdig formål," og frakt til og fra kampsportarena vil nok kunne falle inn under dette unntaket. Likeså hvis man f.eks. er soldat og sabel hører til uniformen, hvis man skal ut på vikingetokt e.l. Finnes det ikke regler for hvordan den skal fraktes, slik som med skytevåpen? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Man kan bære sverd hvis en har et "aktverdig formål," og frakt til og fra kampsportarena vil nok kunne falle inn under dette unntaket. Likeså hvis man f.eks. er soldat og sabel hører til uniformen, hvis man skal ut på vikingetokt e.l. Finnes det ikke regler for hvordan den skal fraktes, slik som med skytevåpen? Det vet jeg ikke. Det tradisjonelle er jo å ha sverdet i beltet, evt. å holde det på vanlig måte foran seg. Det siste vil jeg kanskje ikke anbefale. Er man i tvil, kan man alltids ringe politikammeret og spørre. De kjenner til disse reglene. Btw: En jeg kjenner hadde forresten vært på rep-øvelse. Da han var ferdig, skiftet han til sivil, tok AG-en i vanlig stilling og spaserte hjemover gjennom sentrum. Og ingen reagerte. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) For å besvare åpningsposten: Jo, alle burde ha rett til å kunne forsvare seg på optimal måte. En liten person kunne meget gjerne dratt nytte av et skytevåpen eller en kniv versus en raner/voldsmann. Men slik et opplegg er dømt til å slå feil, slik man ser at det gjør i USA, når hvem som helst har lov til å bære våpen. Folk flest er jo idioter, og man burde ikke la idioter få bære våpen lovlig, burde man vel? Hadde man kunne gitt tillatelse til å bære våpen med bakgrunn i f.eks. universitets/høyskolegrad, IQ på 130+/psykologisk evaluering, drikkevaner/dop-vaner, alder på 30+ etc., da ville man i hvert fall kunne utstyrt de, som er minst sannsynlige til å begå kriminelle handlinger, med forsvarsalternativer i kampen mot avskummet. (Personlig oppfyller jeg ingen av kriteriene jeg listet opp over, så det er ikke nødvendig å innbille seg, vha. parafrasering, at jeg mener at de som ikke oppfyller disse er idioter.) Endret 27. oktober 2009 av J-Core Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Går med multitool med springkniv utløser. Først å fremst fordi det er praktisk på jobben, men hvis det (nokså) usannsynlige skjer så er det ikke fritt for at slik kniv kan ha en preventiv effekt og forhindre vold. Voldsofre planlegger sjelden at de skulle bli ofre.. Endret 27. november 2009 av -sparks- Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Går med multitool med springkniv utløser. Først å fremst fordi det er praktisk på jobben, men hvis det (nokså) usannsynlige skjer så er det ikke fritt for at slik kniv kan ha en preventiv effekt og forhindre vold. Voldsofre planlegger sjelden at de skulle bli ofre.. Springkniv er da forbudt i Norge, uansett formål, så der vil du slite om politiet stopper deg. Bot og beslag bør du forvente om du blir tatt. I tillegg kan det godt hende du føler det er preventivt å dra frem en kniv om du føler deg truet, men kan garantere deg at politiet og domstolene ikke ser det på samme måte, så der løper du en risiko. Jeg jobber som dørvakt på et utested, og hadde du kommet inn med en kniv hadde den blitt beslagelagt på stedet, og politiet tilkalt. Det er ille nok med nevekamper på byen, men min erfaring er at når folk trekker kniv vil det faktisk eskalere situasjonen, da motparten (om han er hissig nok) finner et eget improvisert våpen (knust glass/stoler/bordben osv) og det hele ender ganske stygt og blodig. Så mitt råd er: Gå med lovlig multitool der du trenger det i jobbsammenheng/i skog og mark eller om du bruker det til en hobby, og la den ligge hjemme når du skal på byen. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke den kommer innom def springkniv da bladet dyttes ut med tommel(ikke knapp). Ville så klart ikke oppgi selvforsvar som grunn til en domstol. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det er ulovlig å gå med multitool på seg som inneholder kniv, får samme straff da. Man kan dog fjerne knivbladet fra multitoolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå