Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

gå med kniv i beltet offentlig?

sharkbite

Anbefalte innlegg

Dersom du har benyttet sprayen i selvforsvar, erstatter vi denne med en ny boks.

Den var ikke så dum, jeg bærer pistol til trening 5 dager i uken, om jeg blir ranet vil jeg neppe bruke den, selv om det ikke er min feil så blir det ikke noe mer skyting på meg fremover. Så går det an å tenke litt fremmover, man vil egentlig ikke drepe en hobo som trenger penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om man blir angrepet ute på nattestid, har man som regel kun seg selv å regne med. Og da stiller man mye sterke med våpen enn uten. Spesielt for jenter er det farlig å gå uten våpen, ettersom det skal mye trening i selvforsvar til for å avverge et angrep fra en gjennomsnittlig mann.

men da går du med våpenet i den sammenheng at du skal forvolde skade og det er ikke nødvendigvis at vil bli godtatt av det norske rettsvesen vis det skulle gå så langt.

Man er ikke nødt til å forvolde skade med våpenet for å avverge angriperen. Det kan godt være nok å kun vise fram våpenet som en trussel.

Jeg er fullt klar over at dette ikke er lovlig i dagens Norge. Jeg ønsket bare å ytre mine synspunkter angående sivil våpenbæring.

Lenke til kommentar
Dersom du har benyttet sprayen i selvforsvar, erstatter vi denne med en ny boks.

Den var ikke så dum, jeg bærer pistol til trening 5 dager i uken, om jeg blir ranet vil jeg neppe bruke den, selv om det ikke er min feil så blir det ikke noe mer skyting på meg fremover. Så går det an å tenke litt fremmover, man vil egentlig ikke drepe en hobo som trenger penger.

Men så er det forskjell på å bære pistolen i lår/serpa/skulderhylster og å bære pistolen i bag/koffert da...

Lenke til kommentar
Men så er det forskjell på å bære pistolen i lår/serpa/skulderhylster og å bære pistolen i bag/koffert da...

Loven skiller faktisk ikkje mellom dette, loven bruker "å bære" i den betydning av å ha med seg. Det er derfor i prinsipet ikkje nokon forskjell om du har kniven i handa klar til bruk eller nedpakka i slire i botnen av ein sekk.

Du kan nok vanskelig bli dømt for å true med kniv om den er skjult, men du kan fortsatt bli straffa for å bære kniv.

Det einaste untaket du har i lovverket er om du har eit aktverdig formål til å bære kniv. Ein elektrikar i jobb kan derfor bruke ha med seg kniv da dette er eit nyttig verktøy. Men sjølv då er det i utganspunktet kun lovleg å ha med kniv når du faktisk skal bruke den. Så det er i prinsippet ikkje lov å ha med kniven når du tar lunsjpause sjølv om du er elektrikkar sidan du då ikkje lenger har eit aktverdig formål med kniven. Lovverket tar ikkje for seg kva som er praktisk eller hensiktsmessig, slike bedømmelser er opp til politi og rettsapparatet å ta stilling til.

Lenke til kommentar

Loven skiller faktisk ikkje mellom dette, loven bruker "å bære" i den betydning av å ha med seg. Det er derfor i prinsipet ikkje nokon forskjell om du har kniven i handa klar til bruk eller nedpakka i slire i botnen av ein sekk.

Du kan nok vanskelig bli dømt for å true med kniv om den er skjult, men du kan fortsatt bli straffa for å bære kniv.

Nå siterer du noe som omhandler pistol, og ikke kniv. Og der er det stor forskjell, også i lovverket.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Hvis du bor i Norge vil jeg påstå at du er i overkant paranoid

Nja, i gatene jeg går i (Trondheim) er det blind vold flere ganger i uka.

Leser politiloggen hvær søndag og det er alltid en haug som har blitt slått ned helt random på veg hjem fra byen eller ranet og eller voldtatt.

Nå er jeg stor og sterk men kona er litt mer slapp.

Vi har allerede blitt ranet med kniv i Frankrike, da knakk jeg nesa hans og tok kniven hans.

post-64596-1256556490_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nå siterer du noe som omhandler pistol, og ikke kniv. Og der er det stor forskjell, også i lovverket.

Det han parafraserer er faktisk omtrent direkte hentet fra forarbeidene til den nye knivbestemmelsen.

Jeg mente å sitere starten på innlegget hans. Se redigert innlegg.

Han har fortsatt rett -- dette er en del av forarbeidene til knivbestemmelsen...

Lenke til kommentar

Det han parafraserer er faktisk omtrent direkte hentet fra forarbeidene til den nye knivbestemmelsen.

Jeg mente å sitere starten på innlegget hans. Se redigert innlegg.

Han har fortsatt rett -- dette er en del av forarbeidene til knivbestemmelsen...

Ja, men det er jo irrelevant i forhold til det han siterer. Det er ikke en forskjell på å ha kniv skjult eller ikke, men det er en forskjell på å ha pistol skjult eller ikke. Det vil si, den eneste lovlige grunnen til å gå med skytevåpen unntatt når du trener eller jakter er frakt til/fra slik aktivitet. Det er strenge regler for hvordan våpenet skal oppbevars under slik frakt.

Lenke til kommentar
Sverd har du ikke lov til å gå med offentlig, jf straffeloven § 352a (sitert ovenfor).

Der tar du feil. Man trenger ikke lisens eller tillatelse for å bære et sverd, og hvis våpenet f. eks skal fraktes til en kampsportarena der slikt blir brukt, så har man lov til å bære det ja.

Lenke til kommentar
Sverd har du ikke lov til å gå med offentlig, jf straffeloven § 352a (sitert ovenfor).

Der tar du feil. Man trenger ikke lisens eller tillatelse for å bære et sverd, og hvis våpenet f. eks skal fraktes til en kampsportarena der slikt blir brukt, så har man lov til å bære det ja.

Det er forskjell på å bære og å frakte, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du leser straffeloven § 352a som jeg siterte ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...