Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som har peiling på ferie, hvordan vet jeg hva jeg har krav på?

Cyrenia

Anbefalte innlegg

Alle har krav på 6 uker... men kan man regne ut hvor mange timer man har krav på? jobber i 90% stilling, og de kutter ned på feriedagene mine fordi jeg har redusert stilling... lurte på om man kan regne det ut i timer for å se forskjellen på folk i 100% og 90% stilling.... Jeg føler de har trukket meg mer i ferie enn de har rett til..

F.eks. så er jo 6 uker regnet som 36 dager.. og 36 dager gange 7,5 timer er 270 timer... i 100% stilling... i 90% stilling skulle man da kunne tro at regnestykket blir 270x90/100= 243 timer... Men man kan kanskje ikke regne det på denne måten ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den 6. ferieuke er for de over 60 år. Om du ikke er 60 har du krav på 4 uker og 1 dag (Gro-dagen) lovbestemt ferie + 4 dager avtalefestet ferie. Dvs totalt 5 uker.

Om man ikke jobber turnustjeneste som inkluderer lørdager og søndager, pleier man å telle 5 dager pr uke.

Man har krav på at 3 uker skal kunne gjennomføres sammenhengende i perioden 1 mai - 1 sep.

Jobber du 90% og ikke er burde total ferietid ende på 22,5 eller 23 dager om man ser stort på det.

For turnusarbeidere vil det da bli 27 dager, men da skal også lørdager trekkes.

Lenke til kommentar

Man har krav på akkurat like mye ferie om man jobber 100% eller 50%, forskjellen ligger i om man har krav på betalt ferie ;)

Altså, hvor mye feriepenger du får utbetalt kan godt tilsvare kun ei ukes lønn om stillingsprosenten tilsier det, men arbeidsgiver kan ikke nekte å gi deg mer enn ei ukes ferie fordet.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Om man ikke jobber turnustjeneste som inkluderer lørdager og søndager, pleier man å telle 5 dager pr uke.

Lørdager teller med som virkedager:

Legg merke til at jeg sier pleier.

La oss eksempelvis si at du jobber vanlig dagtid, og trenger fri fra og med fredag til og med mandag. Den eneste muligheten for å få til dette er å bruke ferie. Ville du synes det var rimelig å trekke tre dager ferie?

Lenke til kommentar

Lørdager teller med som virkedager:

Legg merke til at jeg sier pleier.

La oss eksempelvis si at du jobber vanlig dagtid, og trenger fri fra og med fredag til og med mandag. Den eneste muligheten for å få til dette er å bruke ferie. Ville du synes det var rimelig å trekke tre dager ferie?

Vet ikke hvordan det regnes fra fredag til mandag, men 25 feriedager er uansett fire uker pluss en dag (=21 arbeidsdager). De tre ukene mellom mai og september tilsvarer 18 feriedager, og ikke 15 dager.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over riktigheten av dette, og det er et godt eksempel på god teori som ikke fungerer utmerket i praksis i alle tilfeller.

For alle praktiske formål holder jeg skiftarbeid utenom så eksemplene gjelder 5 dagers uke (man-fre, 8-16)

Dette fungerer helt utmerket så lenge man tar ut hele ferieuker. Enkelte arbeidsgivere har litt mer fleksible ordninger rundt ferie enn å bruke arbeidsgivers styringsrett, hvor man banker 3 uker sommerferie, og en uke juleferie + evt de fire avtalefestede dagene og grodagen som skal bli den siste uken (5 dager faktisk) som påskeferie. Dette går helt utmerket så lenge arbeidsgiver legger frem ferielistene for drøfting to måneder før ferieperioden tar til. Uansett resultat av drøfting kan arbeidsgiver gjennomføre dette.

I den fleksible varianten kan arbeidstaker søke ferie nå det passer best for seg. I dette eksempelet holder jeg den avtalefestede uken utenom for enkelhet, siden det er noen flere føringer på denne. La oss si at det passer best å ta to uker på sommeren. 12 dager medgår. 13 dager til rest.

Arbeidstaker har da to uker og 1 dag i rest, men ønsker å ta ut dette på følgende måte.

Han ønsker å benytte fire dager siste uke i april hvor 1.mai er fredag.

Så fire dager i uken som inneholder Kristi Himmelfartsdag (alltid torsdag).

Så tre og en halv dag i uken som har juleaften på torsdag.

Nå står det 1,5 dager til rest som han ønsker å ta onsdag 30 des og nyttårsaften.

Totalt ender dette på 5 uker + 1,5 dager.

Tror du dette er riktig måte å tolke regelverket på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...